Gå til innhold

Dekktråd for landevei


Anbefalte innlegg

12 hours ago, Henningh said:

felg jeg måler til 24mm bredde med benevnelse rim dimensjon 622x20?

Er det innsiden av felgen som er 20? Og utsiden som er 24?

 

image.jpeg.a99614a8d53138d417a3c08f9f4a3f8e.jpeg

image.jpeg.1fe363a1431fde3e8f46dc45ab60ff1f.jpeg

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
Henningh skrev (På 2.3.2024 den 8.57):

Hei, ber om hjelp til å velge nye dekk. 

Jeg har en felg som jeg måler til 24mm bredde. På felgen står det rim dimension 622x20. Har i dag 25mm fram og 28mm bak. 

Jeg er 105 kg, har vekt noe å si for valg av dekkbredde? Bør vi som er tyngre ha bredere dekke for å få mer luftvolum i dekkene?

Ønsker dekk som er komfortable og punkteringssikre. Konkurrerer kun mot meg selv, så om dekkene er litt tregere er ikke det så viktig. 

Kan for eksempel Continental GP 5000 28mm fram og 32mm bak være et godt valg?

På forhånd takk:)

Jeg er større enn deg og er egentlig veldig fornøyd med 25 mm Continental Grand Prix 4000 og 5000. Punkterer omtrent aldri. Kan godt være en ruller bedre med større volum, selv om arealet blir større/luftmotstanden marginalt høyere. Jeg testet 28mm, og muligens det er fordi jeg er så stor, men jeg følte det var for mykt, særlig når jeg sto og tråkket. Sykkelen beveget seg opp og ned. Likte bedre 25mm. På 25mm pleier jeg å ha ca 6,1 bar (88,5 psi) som gir komfort kombinert med stivhet. 32mm har jeg ikke prøvd. Men tviler ikke på at sykkelen ville gått raskere med 28mm enn 25mm på norsk asfalt. Spørsmålet er gjerne om du er en "I-Pace luftfjærer-fyr" eller en "Go-cart-fyr". Mulig tankene mine er pga min størrelse, og at det ikke gjelder på lette mennesker på 105 kg, eller 75 kg som og ble nevnt i tråden. PS: Tar forbehold om at jeg hadde for lite luft i 28mm dekkene da jeg prøvde de. Kan være det ville hjulpet å hatt i mer.

Endret av Mannen Faller Ikke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen Faller Ikke skrev (16 timer siden):

Jeg er større enn deg og er egentlig veldig fornøyd med 25 mm Continental Grand Prix 4000 og 5000. Punkterer omtrent aldri. Kan godt være en ruller bedre med større volum, selv om arealet blir større/luftmotstanden marginalt høyere. Jeg testet 28mm, og muligens det er fordi jeg er så stor, men jeg følte det var for mykt, særlig når jeg sto og tråkket. Sykkelen beveget seg opp og ned. Likte bedre 25mm. På 25mm pleier jeg å ha ca 6,1 bar (88,5 psi) som gir komfort kombinert med stivhet. 32mm har jeg ikke prøvd. Men tviler ikke på at sykkelen ville gått raskere med 28mm enn 25mm på norsk asfalt. Spørsmålet er gjerne om du er en "I-Pace luftfjærer-fyr" eller en "Go-cart-fyr". Mulig tankene mine er pga min størrelse, og at det ikke gjelder på lette mennesker på 105 kg, eller 75 kg som og ble nevnt i tråden. PS: Tar forbehold om at jeg hadde for lite luft i 28mm dekkene da jeg prøvde de. Kan være det ville hjulpet å hatt i mer.

Jeg er ca 75 kg og har samme erfaring som deg, "for brede" dekk/lav trykk og jeg får en "wobbly feeling". Jeg klarer ikke den følelsen, så jeg er godt over på dekktrykk på både 23, 25, 28, 33 (CX). Punkterere "aldri". Syns som deg at det merkes mest når en står og da gjerne oppover (klatringer).
Ruller like fort eller fortere en de jeg sykler med, ruller faktisk fra flere på 23 mm enn på 28 mm, men det kan være sykkel/hjulsett osv. Komfortdiskusjonen "skjønner jeg ikke", syns det er veldig god komfort også med 23 mm og noe over 7 bar/100 psi. Sykkel, dekk, hjul har etter min erfaring mye mer å si her. Jeg søker heller en racing feeling enn den myke følelsen (som jeg ikke klarer). Første jeg gjør når jeg henter ut leiesykkel på GC er å låne pumpen og pumper opp til "mitt" trykk.
Poenget mitt er at det er ikke noen fasit når det gjelder dekkbredde og dekktrykk, vi er alle forskjellige og har ulike preferanser. Gjør det du ønsker og som føles riktig for deg 🙂

  • Like 1
  • Thanks 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, rullemotstanden er jo et ganske objektivt mål da... Så avhengig av om målet er å "ha noe som føles raskt" eller "ha noe som er raskt" er det ikke nødvendigvis bare å ta det på feelingen. Og med objektivt mål mener jeg ikke "jeg triller fra kompisene mine" 🙂

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gruskverner skrev (1 time siden):

Tja, rullemotstanden er jo et ganske objektivt mål da... Så avhengig av om målet er å "ha noe som føles raskt" eller "ha noe som er raskt" er det ikke nødvendigvis bare å ta det på feelingen. Og med objektivt mål mener jeg ikke "jeg triller fra kompisene mine" 🙂

Tester av rullemotstand i test lab er ikke nødvendigvis en fasit i praksis. Samme med testing av aero i vindtunnel. En liten endring i underlag eller vindretning og resultatene kan endre seg betydelig. Ting er ikke svart/hvit og det er mange variabler i bildet, i tillegg kommer personlige preferanser etc. 
En stor faktor er også det kommersielle, det er stort press i markedet for å selge nye ting/ideer/konsepter. Veldig mange hopper på og forfekter det nye som den eneste sannheten, slik er det ikke nødvendigvis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei!

Ny her:)

Jeg har en Wilier Garda kjøpt ny i fjor som jeg har veldig lyst til å ta ut av boden snart.

Synes det er litt risky med veiforholdene ennå, og lurer derfor på å sette på graveldekk så jeg kan kose meg før alle veier er rene for grus og rask. Den har 700x28 dekk nå, så spørsmålet er hva som anbefales hvis jeg vil skaffe meg noen grusdekk?

Den har skivebremser og kan ta opp til 32 bredde, er det det beste? Noen anbefalinger på gode grusdekk i så fall? 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gimondi skrev (1 time siden):

Hei!

Ny her:)

Jeg har en Wilier Garda kjøpt ny i fjor som jeg har veldig lyst til å ta ut av boden snart.

Synes det er litt risky med veiforholdene ennå, og lurer derfor på å sette på graveldekk så jeg kan kose meg før alle veier er rene for grus og rask. Den har 700x28 dekk nå, så spørsmålet er hva som anbefales hvis jeg vil skaffe meg noen grusdekk?

Den har skivebremser og kan ta opp til 32 bredde, er det det beste? Noen anbefalinger på gode grusdekk i så fall? 

Tommel opp for sykkel 🙂

Jeg sykler med slicks både 23, 25, 28 mm også nå med grus og rask. Opplever ikke noe store problemer med det, bare pass på å holde dekktrykket høyt nok for å forebygge punkteringer. 

Ellers finnes det mye bra grusdekk. Jeg har Schwalbe X-One på en CX og er veldig fornøyd med de. De er 33 mm så ikke sikkert du har plass, men finnes mye bra tilsvarende. F.eks Vittoria Terreno.

 

 

 

 

Endret av johs78
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, mulig det bare er jeg som er litt pinglete, men hadde en tur med terrengsykkel forrige uke og tenkte da at dette vil jeg ikke utsette landeveisdekkene for 🙂

Har Vittoria Zaffiro nå, skal sjekke ut dekkene du nevnte. Ellers tittet jeg litt på disse som kanskje kunne vært en mellomting:

https://bikeshop.no/panaracer/rf732gksd/panaracer-gravelking-st-28-dekk-brun-700-x-32c-foldbart-290g

Altså ikke så gravlete men allikevel bredere og mer robuste enn rene landeveisdekk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 mm mævler jo ‘alt’. Litt ned med trykk om du er nervøs og kom deg ut!

Her i søndre Vestfold er det strøkne landeveisforhold. Bare litt opp på tempen nå så er vi der. 

  • Like 1

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RoyE skrev (28 minutter siden):

28 mm mævler jo ‘alt’. Litt ned med trykk om du er nervøs og kom deg ut!

Her i søndre Vestfold er det strøkne landeveisforhold. Bare litt opp på tempen nå så er vi der. 

Det er absolutt en grad av pyseri her ja, men godt å vite at de jeg har burde gjøre jobben. Men der jeg bor så er det en ganske lang strekning hvor det er enklest å sykle på fortauet før jeg kommer til min favorittlandevei. De fortauene skriker etter en feiebil, men hvis det ikke er så stor forskjell mellom 28/32 og landevei/gravel, så kan jeg jo spare de pengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RoyE skrev (1 time siden):

28 mm mævler jo ‘alt’. Litt ned med trykk om du er nervøs og kom deg ut!

Her i søndre Vestfold er det strøkne landeveisforhold. Bare litt opp på tempen nå så er vi der. 

Ned med trykk? Regner med du mener opp, for bedre beskyttelse mot punkteringer?

Ellers enig i at 28 mm fungerer på "alt", har syklet mye grusveier på 28 landveisdekk. Føles litt "feil" først men bare å gunne på 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

johs78 skrev (11 minutter siden):

Ned med trykk? Regner med du mener opp, for bedre beskyttelse mot punkteringer?

Ellers enig i at 28 mm fungerer på "alt", har syklet mye grusveier på 28 landveisdekk. Føles litt "feil" først men bare å gunne på 👍

Opp med trykk for økt punkteringsbeskyttelse? Den må du utdype. 

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RoyE skrev (1 minutt siden):

Opp med trykk for økt punkteringsbeskyttelse? Den må du utdype. 

Minsker sannsynligheten for snakebite og at skarpe steiner ol kutter seg inn i dekket. De spretter mer unna i steden for å kutte seg inn i dekket. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et sett med Gp 5000 i 25 på et hjulsett, syns det ser smalt ut men merker ingen praktisk forskjell i forhold til de tre settene jeg har med 28. Har testet Pirelli Pzero race i 26 bredde. Punkterte på første uka med de i fjor så de har gått i dvale, ingen tråder på mine Gp5000 dekk. Men det var vanlig på Gp4000.

Endret av Kaiost
skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

johs78 skrev (49 minutter siden):

Minsker sannsynligheten for snakebite og at skarpe steiner ol kutter seg inn i dekket. De spretter mer unna i steden for å kutte seg inn i dekket. 

Det er omvendt. Ned til et visst nivå selvsagt. Lavere trykk gjør at dekket følger underlaget bedre, og at evt hindringer nettopp ikke borer seg inn i dekket.

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RoyE skrev (15 minutter siden):

Det er omvendt. Ned til et visst nivå selvsagt. Lavere trykk gjør at dekket følger underlaget bedre, og at evt hindringer nettopp ikke borer seg inn i dekket.

Fra Schwalbe som ett tilfeldig eksempel:

Make sure you have the right air pressure. If the pressure is too low, the risk of punctures is significantly higher.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

johs78 skrev (Akkurat nå):

Fra Schwalbe som ett tilfeldig eksempel:

Make sure you have the right air pressure. If the pressure is too low, the risk of punctures is significantly higher.

 

Man skal ha selvsagt ha det rette trykket, der er vi enige. Men det er en grunn til at (de aller fleste hvertfall) ikke lenger sykler rundt med 100-120 psi i dekkene sine. Du får bedre grep, lavere rullemotstand (om du ikke sykler på parkett) og bedre punkteringssikkerhet med det jeg kaller ‘lavere’ trykk. Men det å øke trykket som du sier, eksempelvis fra 75 psi til 90 psi, for å heve punkteringssikkerheten, da gjør du noe som vil virke i motsatt fall av hva du ønsker. 
Når du øker trykket ditt som du sier da; hva kjører du med til daglig, og hva øker du til for å heve punkteringssikkerheten i dine øyne? 

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvordan lavere trykk gir mindre risiko for slangebitt? Når dekket klyper slangen mot felgen er det jo fordi det ikke er luft imellom? 🙂

For meg gir det mening med høyt trykk, type 6-7 atm på landevei (så lenge man ikke kjører med så høyt trykk at dekket eksploderer gir det med)

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig tror jeg aldri jeg har opplevd snakebite-punktering på landevei, så det er ikke primært det jeg har i bakhodet. Men mtp dét, så går det selvsagt en grense et sted, akkurat som det gjør i skauen for stisyklistene. Men om du skal ut på en grusete vei, og du velger å heve/øke trykket i dekkene dine for å redusere sjansen for punktering fra spisse steiner, da gjør du noe feil. 
Derfor er jeg nysgjerrig på hva @johs78 kjører med til daglig, og hva han velger å endre til i premisset til ts. 

Man kan jo se for seg to ballonger. En maks blåst opp, og en måtelig midt på treet blåst opp. Hvem av de må man presse hardest mot et underlag for å få til å sprekke? 

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sykler på mye forskjellig oppsett, med alt fra 22 mm tubular til 40 mm piggdekk. Dermed også mye forskjellige trykk. Kan dog nevne to faktorer, jeg sykler på det som nå regnes som høy trykk (men var helt standard for få år siden) og jeg punkterer nesten aldri selv om jeg sykler ute hele året (også på landevei med pigg).

Vi blir nok ikke enige her og det er selvfølgelig fritt valg av dekktrykk, så foreslår at vi fortsetter med det vi ønsker også får ts og andre velge selv hva de vil prøve. Det er selvfølgelig ingenting i veien for å prøve hele rangen fra lavt til høyt også velge selv. Er mange variabler her, vekt på rytter, ulike sykler, hjul, dekk, ulik kjørestil, ulikt underlag etc etc.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er relativt rookie, så har ikke så mye erfaring med dekktrykk, dekktyper osv. Bare drar ut og sykler og lærer litt her og der. Har vel sikkert alt for høyt trykk i dekkene. Leste et sted at mann 82 kg og bredde 28 så blir det sånn ca 6-7 bar, så tror jeg ligger omtrent der. Men jeg følger logikken til begge leire her, så kanskje en mellomting er good.

Min læring her er at jeg i alle fall ikke er nødt til å løpe og kjøpe meg bredere grusdekk bare fordi det er litt grus på veien. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...