Gå til innhold

Dekktråd for landevei


Anbefalte innlegg

Jepp. Du vel som regel bedre beskyttelse i rullebane, enklere montering og lettere dekk. Har inntrykk av at det varierer litt hvor mye produsenter går av veien får å lage clincher versjon, så ville lest litt om aktuelt dekk.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan også være verdt å merke seg at hookless-felger krever et hookless (tubeless)-kompatibelt dekk, også når det settes opp med slange.

Jeg byttet fra GP5000 til P Zero Race bare for å prøve noe nytt - det oppleves som litt raskere pga. rød farge som matcher med øvrige detaljer på sykkelen. Merk også at BRR sin test av dekket antakelig er på gammel gummiblanding/fra før de flyttet produksjonen tilbake til Italia, så den nåværende produksjonen tester antakelig litt bedre enn 4S-varianten (som de testet med ny gummiblanding). Basert på dybden på slitasjeindikatorhull, vil jeg anta at det varer en del kortere tid enn GP5000.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inntrykket mitt av Pzero race speedcore tlr er at det er like holdbart som GP 5000 tubeless. I følge BRR er GP 5000 marginalt raskere, men det har jeg aldri kjent noe til. GP 5000 bygger litt mer i bredden på mine 19 cm felger

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jøss.

continental-aero-111.jpg.c6fab206427809802241584159507e02.jpg

Continental Aero 111, sett under Tour de France med de omtalte aerodynamiske hakkene utviklet i samarbeid med Swiss Side, er testet av Bicycle Rolling Resistance.

Bierman mener at dette er ny generasjon Black Chili gummiblanding som skiller seg fra GP5000 S TR og TT TR. Noe høyere rullemotstand, men markant bedre grep på vått føre. Bedre enn selv AS TR. Og bedre punkteringsbeskyttelse enn S TR.

Ikke de resultatene vi hadde ventet?

Bierman tar dette som et varsel om at fremtidige Conti-rittdekk vil kunne få betydelig bedre grep på vått føre.

Om de aerodynamiske egenskapene kompenserer for og overgår den målte høyere rullemotstanden, kan ikke testene på trommel si noe om.

Og altså ikke et sårbart tempodekk som man kanskje hadde trodd. Med mindre punkteringsbeskyttelsen er lavere i hakkene 😅

  • Thanks 1
  • Wow 1

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et Schwalbe pro one dekk som jeg lurer på om er modent for og skiftes (se bilder). Tipper jeg har 1,000 mil på det over 1.5 sesong. Basert på bildene vil jeg tro det kanskje burde byttes, men er det nødvendig? Hvilken risiko løper man og er det noe performance tap på dekket når det er slitt?

IMG_2338.jpeg

IMG_2337.jpeg

IMG_2336.jpeg

IMG_2333.jpeg

IMG_2332.jpeg

IMG_2334.jpeg

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der er overmodent for bytte. 10.000 km er mye å tyne ut. Selv ligger jeg vel på ca halvparten før jeg bytter. Jeg følger stort sett bare med på slitasjeindikatorene, og bytter når de ikke lenger er synlig. Egenskapene til dekket, både grep og punkteringssikkerhet, blir selvsagt redusert jo lengre man tyner det.  

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RoyE skrev (16 minutter siden):

Det der er overmodent for bytte. 10.000 km er mye å tyne ut. Selv ligger jeg vel på ca halvparten før jeg bytter. Jeg følger stort sett bare med på slitasjeindikatorene, og bytter når de ikke lenger er synlig. Egenskapene til dekket, både grep og punkteringssikkerhet, blir selvsagt redusert jo lengre man tyner det.  

Takk for svar, bytter i morgen. Det er ganske mange småhull som er blitt tetta med guffe i det dekket så det har vært en trofast følgesvenn. 
/A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om de har tjenestegjort deg vel og problemfritt til nå så bør du være veldig fornøyd med hva du har fått ut av levetid. Jeg (og de fleste andre, tror jeg!) hadde som sagt byttet mye tidligere. Det er nok tida for nytt!

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye trykk ville dere kjørt på 25mm GP5000 om dere veide 88kg? Kjørte 80 psi foran og 85 bak i dag og klarte å punktere på fordekket. Usikker på om det var pga. for lavt dekktrykk eller en annen årsak. Sykler i Oslo-området, så varierende asfaltkvalitet.

Jeg har testa litt forskjellig kalkulatorer på nettet, men det virker som de gir veldig sprikende svar. Alt fra rundt 80 psi og opp til 100 psi.

*edit: Ser nå at punkteringen var mot innsiden av felgen, så godt mulig jeg selv har ødelagt slangen ved montering. Men er det vanlig å bytte felgbåndene ofte? Ser de jeg har synker gankse godt inn i eikehullene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke vanlig å bytte felgbånd - og hvis du først gjør det, ta like så godt og installér tubeless-tape - f.eks. orange seal. Holder seg bedre på plass enn felgbånd.

Trykk kommer for øvrig helt an på indre diameter på felgen/målt bredde. Jeg bruker med hell et sted mellom SRAM og Silca sine kalkulatorer sine anbefalinger.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pappa har en Scott gravel addict, den skal ha plass til ca 35mm dekk. Per nå står har den Schwalbe ONE 700x30C dekk som er overmodne for utskifting. Siden jeg er verdens beste datter har jeg påtatt meg denne oppgaven. Tenker å gå for klassikeren GP5000, men har det noe å si om jeg går for 30 eller 32mm? Han er en litt tung kar (usikker, men 100+), derfor tenkte jeg kanskje bredere er fint, samtidig har 2mm kanskje ikke så mye å si? Han sykler i hovedsak kun fin landevei.

Ble litt fristet av Vittoria Corsa N.EXT fordi de hadde røde detaljer som matcher sykkelen, da kunne jeg eventuelt kjørt 32 foran og 34 bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@hardrock flott å se at du fortsetter å sikre at dine nærmeste gjør de rette valgene!

Men jeg antar at det er Addict, ikke Addict Gravel.

Selv første generasjon Addict Gravel fra forrige tiår hadde dekklaring til rundt 40 mm. Siden har den økt til 45 mm. Dette er samme rammesett som Scott har brukt i sine sykkelkrossmodeller. Rammen er med andre ord konstruert rundt dekk på 33 mm eller bredere.

Landeveissykkelen Addict har derimot mindre dekklaring, rundt 35 mm i dagens versjon. Trolig designet rundt dekk på 28-32 mm. Ut fra lenken, regner jeg med at det er sykkelen din far har.

Om det er dekk som har stått på noen år, er det kanskje forrige generasjon One. Gitt endringer i ETRTO-standardene, kan du regne med at GP5000 eller Corsa N.EXT i 32 mm vil være rundt samme bredde som forrige generasjon One i 30 mm. Om din far vil ha omtrent samme dekkbredde, er det i så tilfelle ingen grunn til å gå smalere enn 32 mm.

Gitt kroppsvekt og tiltenkt bruk, er det uansett lite grunn til å gå smalere enn 32 mm, selv om det skulle bli hakket bredere enn hva han er vant til. Gjerne bredere bak, slik du skisserer.

Tyske Continental eller italienske Vittoria? Jeg ville valgt italiensk. Bare fordi.

Men unge (ops, onde!)  tunger påstår at GP5000 har lavere rullemotstand og fortsatt god punkteringsbeskyttelse. N.EXT skal til gjengjeld ha bedre grep på vått føre. Se gjerne sammenlikning hos Bicycle Rolling Resistance.

Og husk å kjøpe dekk etter hvilket oppsett din far bruker - tube type eller tubeless ready 🙂

Endret av Sepeda
Alderisme

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for like nydelig svar som alltid @Sepeda
Tror nåværende dekk er litt gamle, er i hvert fall mange tråder som løsner fra de… interessant det med ETRTO-standarder, hadde ikke fått med meg! Da er det trolig 32 som står på og det blir minst det i alle fall. Enig i det med italiensk bare fordi.

Samtidig burde jeg jo kjøpe de med lavest rullemotstand for å øke sjansene hans til å holde følge med meg 😎😂

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hardrock skrev (På 19.8.2024 den 18.44):

Takk for like nydelig svar som alltid @Sepeda
..Samtidig burde jeg jo kjøpe de med lavest rullemotstand for å øke sjansene hans til å holde følge med meg 😎😂

 

Klasker straks på slangeversjon av N. Ext i 34mm, men det er tiltenkt pendling og god grus.

For ren landevei ville jeg helt mer mot GP5000. I 32mm hvis man ville ha litt komfort.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har blåst to slanger i løpet av ti minutter nå. Dekket sitter litt stramt på felgen, så har slitt litt med å få det over kanten etter at ny slange er satt inn. Slangene har fått et «eksplosjonshull» og begge hullene har kommet inn mot felgen.

Noen som har noen tips til hvordan jeg skal få det til uten å kaste bort enda en slange? Har fått det til før, men ikke i dag …

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å lure inn slangen fra andre siden? Et dekk jeg hadde en gang hadde mye slakkere kantrråd på ene siden

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...