Gimondi Skrevet 14. juni Del Skrevet 14. juni Angster litt foran Lillehammer-Oslo i morgen og lurer på om jeg bør stresse meg til en butikk og få på noen nye dekk? Disse er et år gamle og gått ca 1000K. Vil ha litt ekstra trygghet, men usikker på om det er nødvendig? EDIT: ringte Lillehammer Sport og holdt av to stk Specialized dekk og drar og skifter før start i morra:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gruskverner Skrevet 16. juni Del Skrevet 16. juni Kan for øvrig melde at GP5000 med 250 mil i sekken (roterte dekk foran/bak etter ca. 150 mil), fortsatt har dypere slitasjeindikatorhull enn helt nye Pirelli P Zero Race. 1 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
YOLO Skrevet 17. juni Del Skrevet 17. juni Gruskverner skrev (15 timer siden): Kan for øvrig melde at GP5000 med 250 mil i sekken (roterte dekk foran/bak etter ca. 150 mil), fortsatt har dypere slitasjeindikatorhull enn helt nye Pirelli P Zero Race. Undervurdert med dekk som holder lenge. Alt handler ikke om kjøreegenskaper og utseende. Synes det er kult at dere bare gir faen liksom! «Dette funker for meg, og da blir det sånn». Jeg har en onkel med crocs, så kjenner litt mentaliteten. Hyller det! 1 7 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ndreas Skrevet 17. juni Del Skrevet 17. juni Sliter med å finne crocs med clips, vet det finnes... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Plankepetter Skrevet 17. juni Del Skrevet 17. juni Er ikke disse du tenker på da? https://bikeshop.no/shimano/eshsd501mcl01s44000/shimano-sd501-sykkelsandaler-sort-str-44?gad_source=1&gclid=Cj0KCQjwvb-zBhCmARIsAAfUI2v7TOuEKmn3QuEIpUKLvMDL4Gc0x1JAkgwe6MdMtF9sb_9gleLtnE8aAnNcEALw_wcB 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
msteiro Skrevet 21. juni Del Skrevet 21. juni Crocs har både kjøreegenskaper, utseende og holder lenge, så litt dårlig analogi det der. https://bikepacking.com/news/fresh-spd-crocs-from-valcko-studios/ 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
msteiro Skrevet 21. juni Del Skrevet 21. juni Hva slags felgbredde kjører folk med 32mm+ dekk? Hvis jeg nå først skal ha noen litt bredere dekk kan jeg like gjerne gå all-in og teste 34/35mm tenker jeg. 34 spesielt begynner det jo å bli litt utvalg av bedre dekk. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
YOLO Skrevet 21. juni Del Skrevet 21. juni msteiro skrev (8 timer siden): 32mm+ dekk? For grusdekk er det sikkert mer info på den forum-avdelingen… 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
msteiro Skrevet 21. juni Del Skrevet 21. juni Kanskje jeg la det inn i landeveistråden fordi jeg lurte på hva slags felger folk bruker til 34/35 mm landveisdekk 🙂 Om gravelfelger er bedre enn landveisfelger feks, om det da er noe annen forskjell enn bare bredde da. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
msteiro Skrevet 21. juni Del Skrevet 21. juni https://bikeshop.no/vittoria/11a00403/vittoria-corsa-next-tlr-sykkeldekk-sort-tubeless-700x34c Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
YOLO Skrevet 21. juni Del Skrevet 21. juni «34/35 mm landeveisdekk» ????????????? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
msteiro Skrevet 21. juni Del Skrevet 21. juni De sier så, ser at utvalget øker, så tenkte kanskje prøve et sett da til langtur og turer der veistandard er varierende. Virker ikke som det har så kjempeulempe heller på de som har testet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
YOLO Skrevet 21. juni Del Skrevet 21. juni Utover vindfang, blylodd og forsvunnet sykkelglede er det sikkert ikke rare nedsiden. Bred, lett, stiv og dyp felg er sikkert mitigerende. Hookless er vel også relativt uproblematisk med 1,4” dekk, vil jeg tro Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sepeda Skrevet 22. juni Del Skrevet 22. juni msteiro skrev (På 21.6.2024 den 10.58): Hva slags felgbredde kjører folk med 32mm+ dekk? 32 mm+ kan trygt brukes på alle landeveisfelger, med forbehold om at hookless-felger krever dekk for slangeløst oppsett (TL, TLR, TLE). Jeg vil anta at vi finner alle slags felgbredder på forumet, fra klassisk syltynne til progressivt smellfeite 🙂 Utviklingen går så absolutt i retning av bredere felger, som vil gi god dekkprofil og hjelpe på aerodynamikken. Selv trives jeg med felger med 22 mm indre bredde og 30 mm ytre bredde, og bruker ettergivende dekk som måler rundt 30 mm på felgen for både landevei og rask grus. Anbefalingene til den europeiske standardiseringsorganisasjonen ETRTO er de siste årene justert i retning av bredere felger. Men ETRTO har tidligere advart mot kombinasjonen av brede felger og smale dekk, og anbefalinger om kombinasjon av dekkbredde og felgbredde er fortsatt konservative. Jeg ville heller forholdt meg til anbefalinger fra produsent av den spesifikke felgen, forutsatt at man leser bruksanvisningen, og fra dekkprodusenten. For ordens skyld, finner du ETRTOs anbefalinger for eksempel hos Veloflex. Med brede dekk på 32+ mm vil du uansett være innenfor ETRTOs anbefalinger. msteiro skrev (På 21.6.2024 den 10.58): Hvis jeg nå først skal ha noen litt bredere dekk kan jeg like gjerne gå all-in og teste 34/35mm tenker jeg. For blandet sykling, som i by over trikkeskinner, fortauskanter og brostein, eller tur og pendling på dårlig vei med blandet underlag, er det deilig med brede dekk. Krysset nettopp selv et lite land, og særlig over middelaldersk brostein i historiske bydeler eller dypt inne i skogen (!), er det fint å flyte på luftputer. Vi ser at proffeltet gjerne velger dekk med oppgitt bredde på 32-34 mm i Paris-Roubaix, mens vi ser 30 mm i Strade Bianche. Gitt brede moderne felger, vil reell dekkbredde kunne være 1-2 mm bredere enn oppgitt. Den reelle dekkbredden har også økt til rundt 30 mm i Tour de France. Det er verdt å merke seg at dekkbredden oppgitt av produsent avspeiler ETRTO-standarder. Oppgitt dekkbredde skal være reell dekkbredde målt på et visst trykk på en felg av en viss bredde. ETRTO oppjusterte i ny standard av 2020 standardverdi for felgbredde. Se Vittoria. Endringene medfører at målt på samme felg, er nyere dekk smalere enn eldre dekk. Et eksempel jeg liker å nevne, er at ifølge Bicycle Rolling Resistance var klassiske Continental GP 4000 S II 28 mm like bredt som dagens Schwalbe Pro One 34 mm målt på samme felg. Etter dagens standard, skal dekk med oppgitt bredde 29-34 mm faktisk måle det på felg med 21 mm indre bredde. Om du har landeveisfelg med 19 mm indre bredde, vil da dekket typisk være rundt 1 mm smalere enn oppgitt. Om du har felg med 17 mm indre bredde, vil dekket typisk være rundt 2 mm smalere enn oppgitt. Og så er det forskjeller mellom dekkmodeller. Poenget mitt er at man ikke skal la seg lure av oppgitt dekkbredde, men forholde seg til reell dekkbredde på den felgen man har. For øvrig er jeg enig med @YOLO at for rendyrket landeveissykling er smalere dekk mer spenstig. 3 Siter S Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jamez Skrevet 22. juni Del Skrevet 22. juni Valentino skrev (På 10.6.2024 den 12.32): (De siste årene har jeg syklet omkring med Challenge Paris-Roubaix 27 mm og vært riktig så fornøyd.) No offence - men hvis du er fornøyd med disse tror jeg omtrent det meste annet blir bedre. Hadde sånne en liten sesong. For det første makan til prakk å montere har jeg ikke opplevd. De rulla ikke på langt nær like godt som 5000TL som jeg bytta fra eller 5000 s tr som jeg bytta til. Men verst av alt var grepet. Disse var skrekkelig glatte, især på vått, og ga meg ufrivillig høy puls med sleng på bakhjulet flere ganger. Vittoria Corsa Pro er vel kanskje bedre alternativ om man skal ha lyse dekksider. Denne sesongen har jeg rullet på 5000 TT på et hjulsett og 5000 s Tr på ett sett. Kjedelig kanskje men det bare funker. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sepeda Skrevet 22. juni Del Skrevet 22. juni Jamez skrev (2 timer siden): For det første makan til prakk å montere har jeg ikke opplevd. 😀 Men gleden med å forstå teknikken og takle oppsett av håndlagede, flate, open tubular-dekk er desto større. Jamez skrev (2 timer siden): Disse var skrekkelig glatte, især på vått, og ga meg ufrivillig høy puls med sleng på bakhjulet flere ganger. Jeg valgte Challenges HTLR-dekk av hensyn til deilig ettergivenhet. Det reduserer behovet for å justere dekktrykk mellom landevei og grus. Men ja, svakt grep på vått føre gir en ekstra dimensjon av spenning i hverdagen. Det er særlig det som kan føre meg i retning av tryggere valg. Men vil savne deiligheten. 1 Siter S Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
msteiro Skrevet 22. juni Del Skrevet 22. juni Sepeda skrev (3 timer siden): Jeg vil anta at vi finner alle slags felgbredder på forumet, fra klassisk syltynne til progressivt smellfeite 🙂 Utviklingen går så absolutt i retning av bredere felger, som vil gi god dekkprofil og hjelpe på aerodynamikken. Selv trives jeg med felger med 22 mm indre bredde og 30 mm ytre bredde, og bruker ettergivende dekk som måler rundt 30 mm på felgen for både landevei og rask grus. Ja, tanken var at hvis man skulle ha 34mm dekk, så kanskje gå for en lett "grusfelg" med innerbredde på 24-25mm for å slippe for mye lyspære. Klar over at man får mer vekt, men for egen del er som regel koseturer ala Dawn Patrol eller lengre turer type Lillehammer-Oslo, ikke mye sprinting her i gården. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jamez Skrevet 22. juni Del Skrevet 22. juni Sepeda skrev (3 timer siden): ekstra dimensjon av spenning i hverdagen Får jo bryna skillz på å ta inn sleng også da... Så kan man kjøre enda hardere på dekk med skikkelig grep 😁 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gruskverner Skrevet 22. juni Del Skrevet 22. juni Vanvittige trykkanbefalinger fra Pirelli... 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Valentino Skrevet 23. juni Del Skrevet 23. juni ^I don't do rain. 1 Siter Bianchi-Campagnolo | Age and treachery will overcome youth and skill Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sveinung1 Skrevet 23. juni Del Skrevet 23. juni Ikke bry deg om gammelskolesyklister som forsatt spretter rundt på 19mm dekk med trykk nok til oss alle. Jeg bruker 32mm conti på zipp 303s som har 23mm innvendig bredde. Går nå over til 35mm , for hvorfor ikke? Alt for sykkelgleden og fleksibilitet for ethvert underlag. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sepeda Skrevet 23. juni Del Skrevet 23. juni Valentino skrev (4 timer siden): ^I don't do rain. Klart du gjør. Det è litt sånn det skal vèr 1 Siter S Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sepeda Skrevet 29. juni Del Skrevet 29. juni 5 4 Siter S Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sepeda Skrevet 1. juli Del Skrevet 1. juli @Olechr ref. aerodynamisk effekt av mønster på landeveisdekk. Conti har åpenbart beveget seg fra utilsiktet til tilsiktet effekt. Med Swiss Side! Bikeradar: Aero-specific Continental Aero 111 front tyre breaks cover at the Tour de France Ikke nyttig for meg, men kanskje for deg. For @Valentino er det dekkene i forrige post som gjelder 😎 2 1 Siter S Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maggan Skrevet 1. juli Del Skrevet 1. juli Sepeda skrev (På 29.6.2024 den 12.54): Gold ser veldig likt ut som de med tan side wall. Har du bilde av de på sykkelen? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.