Gå til innhold

Hanekamp / Rypejakta - NM Maraton 10. september


Gew88

Anbefalte innlegg

NM Maraton er ferdig, og jeg må si det var en bra avgjørelse å stille i turklassen og 41km for min del, mot Master 70km. Var bra kokt underveis(selv om intensiteten er høyere på kortere ritt).
Løypa er kanonbra, en av de kuleste som er, men også knallhard, noe man kunne se på antall dnf blant de i master som sykla 70km. Var nok noe teknisk og en del punkteringer, men tror en del stod av ved runding og da de hadde fått nok. 

 

Endret av Gew88
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, det var en veldig morsom løype! Og hard. Gikk inn i dette med over en uke sykdom som først begynte å slippe på fredag. Lørdag følte jeg meg egentlig ganske fin når vi sykla gjennom traseen, men det satt definitivt fortsatt litt i systemet på søndag. Jeg pleier aldri å få kramper utenom en svært lokal variant på innside høyre lår av og til, selv ikke i varmt vær som det jo egentlig ble, men kjente kramper overalt i går. Siste 5 km fant jeg heldigvis en krampekompis som jeg kunne dele lidelsen med, men jeg har aldri vært så nært å bryte noe før. Nest siste og siste runding måtte jeg forhandle kraftig med meg selv. Fikk overbevist meg om at jeg bare måtte sykle forbi målområdet før jeg tok en beslutning. Da var det liksom bare å stå i det.. 😅 Glemte helt lidelsen på stipartiene, så morsomt var det. Var på grusen jeg fikk mentalt knekken. Sykles lett neste år. Blir vel sikkert NC.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 11 måneder senere...
LarsB skrev (10 minutter siden):

Jeg lurer på det samme. 
Det er ikke noe nytt på facebook om det, men de har forlenget påmeldingen til i morgen torsdag klokka 23:59 sånn i tilfelle noen vil bli klinete på søndag. 

LarsB

+1 vil tro rekon race blir litt slapt. Hva er gode alternativer på lørdag? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ett Rekon 2,4 maxxterra liggende og vurderer sterkt å sette det foran. Det er tungt og ruller dårlig, men vil kanskje være verd det når tåka foran øynene melder seg. Sjelden jeg er i tvileboksen, men det er jeg nå. 

LarsB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eSkåra skrev (23 timer siden):

Er det noen som har førerapport, har det vært syndeflod i området?

sykla gjennom på søndag.  Veldig bra.  Løypa tåler mye nedbør, der det er myr/søle på første runden er det bløtt stort sett alltid uansett vær.  Det partiet er bare et par hundre meter maks.  

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arh skrev (1 time siden):

sykla gjennom på søndag.  Veldig bra.  Løypa tåler mye nedbør, der det er myr/søle på første runden er det bløtt stort sett alltid uansett vær.  Det partiet er bare et par hundre meter maks.  

Støtter det her. Jeg var også der på søndag. Var etter min mening perfekte forhold for løypa. Det er raskt og mye flyt. Litt våte røtter og steiner gjør det bare mer gøy. Jeg hadde en litt rar mix med Rekon Race 2.4 foran og fast trak control t7 2.35 bak (jeg gadd ikke skifte bak), og det fungerte supert. Den steinete bratte klatringen i Portåsen var det egentlig greit med t7 bak. Det regnet jo litt på søndag, så steinene var veldig våte. Var overraskende lite gjørmehull i løypa. Meldt tørt inn mot helga nå sist jeg sjekka, så det blir nok rekon race foran og bak på meg.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LarsB skrev (10 minutter siden):

Takk for løypemelding @gazelle.bein og @Arh Da blir dekkene mine på. 
Da har jeg bare egen form å skylde på. Det blir enklere og ærligere på den måten. 

Er det noen som kan dele sporlogg fra gubbeløypa på 40 km?

 

LarsB

 

https://hanekamp.no/praktisk-info/
Løypa ligger der, delt i to deler. 

Evt last ned gpx fra min strava:
https://www.strava.com/activities/9820908960

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LarsB skrev (39 minutter siden):

Takk for løypemelding @gazelle.bein og @Arh Da blir dekkene mine på. 
Da har jeg bare egen form å skylde på. Det blir enklere og ærligere på den måten. 

Er det noen som kan dele sporlogg fra gubbeløypa på 40 km?

 

LarsB

 

Ja, det blir bra! Lykke til! Tror det blir gøy på søndag. Ble helt forelsket i den løypa i fjor. Ett parti som er vedt å nevne. Det er en litt rufsete nedkjøring nede ved Hagatjern. Se merke på kart. Hvis du kjenner løypa så vet du hvilken jeg mener, men hvis ikke så kommer den ganske umiddelbart etter at man kommer på sti etter parkeringsplassen etter nedkjøring på asfalt/grus til Hagatjern. Den er litt ekkel siden man kommer inn helt blind, og man har stor fart inn der. Jeg syns i tillegg den har blitt hakket mer oppkjørt i år. Den er farbar fra midten og høyre også (jeg kjørte høyre på søndag), men den er ryddigst hvis man kommer inn på berget på venstre side så dropper inn derfra. Lurt å bremse godt ned før man kommer over eksponeringen, for det er litt trær og eksponerte skarpe steiner nedover der som er litt vrien å navigere hvis man kommer inn helt blindt og i høy fart. Minnes at en av de på Terrengsykkelpodden hadde gått på en smell der på NM i fjor, så det er greit å være litt obs akkurat der. Den er helt fin å navigere hvis man ikke har for stor fart altså. Ingenting å få nerver av 😄 

Skjermbilde.JPG

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også er det jo greit å være litt påskrudd på den nedkjøringen til Portåsen både mtp utstyr og egen helse. Der er det noen litt smårufsete partier og farta er potensiell høy. Var ganske vått nedi det mest steinete partiet på slutten der før man kommer ned til siste biten på grusveien, så tok det litt pent akkurat der.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gew88 skrev (1 time siden):

Hvordan var årets ritt?
Ser det var en høy andel dnf i master 30-49år..  Ikke overraskende med 70km i den traseen. 

For min del i hvert fall så var det helt konge. Veldig fine forhold! Første og kanskje eneste rittet i år (mulig jeg får til noe neste helg) pga baby i februar, så det ble jo seigt etter hvert, men fortsatt en veldig fin opplevelse. Ganske god stemning i løypa, merking var supert noe som er viktig i her da man kjører loops og løypevaktene var veldig flinke. Det er vel kanskje en løype som blir litt dnf på pga punkteringer og annet snacks. Høy fart ned til Portåsen og en del skarpe steiner der. Et feil linjevalg så ryker noe fort. Løypa er jo krevende, med to veldig leie klatringer man skal gjennom to ganger, men tror ikke det er pga. de det blir dnfs. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årets ritt var som vanlig en fest. Løypa holdt utrolig godt. Et par små gjørmehull må man regne med i utendørsidrett.

Forstår virkelig ikke hvorfor det ikke er flere deltakere på dette rittet, men det tenker jeg nesten hver gang jeg sitter i bilen hjemover fra småritt på Østlandet. Her er det alt som et terrengritt bør inneholde: tekniske, bratte klatringer, utforkjøringer som gjør en forskjell, gamping på grus og mengder av raske flytstier. I tillegg er det hyggelig og kompakt arrangement med god servering og raust med uttrekkspremier.

Det skal sies at 70km er brutalt selv for en trent mosjonist i denne løypa, men det vet man jo ved påmelding. Det er jo også mulig å sykle tur-klassen dersom man vil nøye seg med 40km.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, nohgod said:

Forstår virkelig ikke hvorfor det ikke er flere deltakere på dette rittet, men det tenker jeg nesten hver gang jeg sitter i bilen hjemover fra småritt på Østlandet. Her er det alt som et terrengritt bør inneholde: tekniske, bratte klatringer, utforkjøringer som gjør en forskjell, gamping på grus og mengder av raske flytstier. I tillegg er det hyggelig og kompakt arrangement med god servering og raust med uttrekkspremier.

Du kan så si. Jeg tror en del av greia for en del ritt er lite markedsføring. Altså, det gjelder ikke bare Hanekamp/Rypejakta. Drar jeg skolten bakover " i gamle dager", før internett og sånn, var det bedre markedsføring synes jeg. Utdeling av Flyers på andre arrangement, sendt til klubber, osv. I hvert fall var det sånn i andre sporter. Men sånn oppsøkende, foroverlent markedsføring er jo arbeidskrevende, via f.eks. gamledagse flyers og/eller aktiv informasjon i diverse internett fora. Nå tror jeg jobben i mange tilfeller stopper med en egen hjemmeside eller FB side for ett arrangement. Arrangementet står på terminlista. Og så er det stopp.

Hanekamp/Rypejakta er forresten helt herlig som du skriver 🥰 !! Sjøl kjenner jeg til rittet og søker opp når det skal være hvert år. Uten det ? Tror ikke jeg hadde hatt snøring. I hvert fall ikke hvor flott løypa og arrangementet er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nohgod skrev (1 time siden):

Årets ritt var som vanlig en fest. Løypa holdt utrolig godt. Et par små gjørmehull må man regne med i utendørsidrett.

Forstår virkelig ikke hvorfor det ikke er flere deltakere på dette rittet, men det tenker jeg nesten hver gang jeg sitter i bilen hjemover fra småritt på Østlandet. Her er det alt som et terrengritt bør inneholde: tekniske, bratte klatringer, utforkjøringer som gjør en forskjell, gamping på grus og mengder av raske flytstier. I tillegg er det hyggelig og kompakt arrangement med god servering og raust med uttrekkspremier.

Det skal sies at 70km er brutalt selv for en trent mosjonist i denne løypa, men det vet man jo ved påmelding. Det er jo også mulig å sykle tur-klassen dersom man vil nøye seg med 40km.

 

supperådet skrev (1 time siden):

Du kan så si. Jeg tror en del av greia for en del ritt er lite markedsføring. Altså, det gjelder ikke bare Hanekamp/Rypejakta. Drar jeg skolten bakover " i gamle dager", før internett og sånn, var det bedre markedsføring synes jeg. Utdeling av Flyers på andre arrangement, sendt til klubber, osv. I hvert fall var det sånn i andre sporter. Men sånn oppsøkende, foroverlent markedsføring er jo arbeidskrevende, via f.eks. gamledagse flyers og/eller aktiv informasjon i diverse internett fora. Nå tror jeg jobben i mange tilfeller stopper med en egen hjemmeside eller FB side for ett arrangement. Arrangementet står på terminlista. Og så er det stopp.

Hanekamp/Rypejakta er forresten helt herlig som du skriver 🥰 !! Sjøl kjenner jeg til rittet og søker opp når det skal være hvert år. Uten det ? Tror ikke jeg hadde hatt snøring. I hvert fall ikke hvor flott løypa og arrangementet er.

Nå skriver jo selv arrangøren at de ikke ønsker å bli et ritt med mange deltakere, så manglende markedsføring er nok med hensikt.😄

Skjermbilde2024-09-16kl_15_11_36.png.4945893f42b6f87ca0f6147e1d62d94f.png

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt ritt.    Førstereis på ritt på 40km. Litt overtenning ned til portåsen for  det er jo nedover som er gøy , så endte  desverre med ei lita  punktering men fikk lappet det før bakkene oppover igjen 

Kjempekramper i begge bein  de siste kilometerne  men kom seg til mål 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...