Gå til innhold

Tour de France 2023


baroudeur

Anbefalte innlegg

Jonas A. tråkka som en gud hele dagen, spurten tror jeg rett og slett han ikke hadde tenkt på og kanskje var det svak coaching fra lagbilen? Tippet både han og teamet var uforberedt på at det gikk inn.

Han kommer til å havne i slike situasjoner igjen, til slutt sitter det. Chapeau! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

baroudeur skrev (7 timer siden):

(...) samtidig spiser de veldig mye mer underveis i etappene. Det har utrolig mye å si. Muskulaturen har konstant tilgang på sirkulerende glukose (...)

Her går ernæringsfysiologen til Uno X, James Moran, i detalj på hva deres ryttere inntok av karbohydrater i forbindelse med etappe 17:

 

Ryttere som Jonas Abrahamsen på rundt 80 kg tok inn opp til 7000 kalorier fra karbohydrater alene gjennom dagen.

Som en kontrast kan vi bruke gutta krutt på Brooklyn som spiste biff til frokost før Paris - Roubaix i 1976. Kanskje det var derfor De Vlaeminck bare tok tredje?

Vive le forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se det! Var med som reiseleder i 14. Da syklet vi rett til Meraillet i regnet. I knallværet i 18 fikk vi med oss Pré også. Den er veldig hard. 
 

Jeg måtte glise av Quick Steps sabotering i går. Grei takk for sist etter sabotasjeforsøket til Philipsen. 

Bianchi-Campagnolo | Age and treachery will overcome youth and skill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gruskverner skrev (15 timer siden):

Vanvittig prestasjon av Abrahamsen igjen, kan fortsatt ikke skjønne noe annet enn at han må være blant de mest kjøresterke rytterne i feltet. Synes han så best ut de siste kilometerne, ble nesten litt overrasket over at han ikke tok spurten.

Slik det så ut som for meg, var at han ikke helt fikk til det å spurte.

"Makollig Jezfahted and Levdaroum Debahzted, please come to the information desk"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

runermm skrev (17 timer siden):

Jonas A. tråkka som en gud hele dagen, spurten tror jeg rett og slett han ikke hadde tenkt på og kanskje var det svak coaching fra lagbilen? Tippet både han og teamet var uforberedt på at det gikk inn.

Han kommer til å havne i slike situasjoner igjen, til slutt sitter det. Chapeau! 

Han sa i et intervju tror jeg at han trodde at hvis han ikke hadde måtte dra inn mot slutten kunne han tatt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ndreas skrev (9 minutter siden):

Paul Kimmage er jo en av de som ofte "stiller spørsmål" når folk sykler fort. Han har på mange måter gjort karriere av å angripe både dømte og antatte dopere. Etter en karriere som proffsyklist der han brukte dop selv da. Han nektet vel også å si noe om Stephen Roche og Sean Kelly var blant de han skrev om i Rough Ride. Dette er jo noe han i etterkant har kritisert andre ryttere kraftig for og han har kanskje kommet ganske billig unna sin egen dopingbruk og opprettholdelse av omertaen. Men boken hans er god da. Og han ble nasjonal mester som ren, i følge ham selv, syklist. Er det nå vi skal "reserve the right to applaud"? Folk dopet seg jo på den tiden.

Kompisene til Kimmage, David Walsh, forfatteren som førte Emma O'Reilly bak lyset for egen vinning, og Antoine Vayer, tidligere Festina-coach, har jo selv også lenge skodd seg på "antidoping" (og ekte doping da, for Vayers del).

Å henge ut ryttere som aldri har testet positivt eller på noen som helst måte vært linket til ulovlige strategier er lite konstruktivt og minner mer om JAQing off enn legitim kritikk.

Det er ikke sikkert noen proffsyklister er rene, men de fortjener å bli behandlet som rene til de beviselig ikke er det lengre.

  • Like 3

Vive le forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner att det stilles spørsmål om doping spesielt mot Vingegaard og slik burde det å være etter historien til sykkelsporten. 

Men sett bort i fra det syntes jeg tdf23 var meget god underholding, mye på grunn av første norske laget på start streken selvfølgelig, meg også jevnt og spennende i GC helt til etappe 16. Vær etappe hadde og sin sjarm. Tilogmed dagens etappe 18. leverete varene. Nå er det bare parademasjen og spurterenes storsene igjen i morgen.

Endret av OleF
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tobias Halland Johannessen har åpen Strava under Touren og er en av de beste klatrerne som har det.

Her er noen av tallene hans fra i går:

First climb, Ballon d'Alsace: 5.7W/kg for 25'
Col du Ménil: 5.4W/kg for 10'
Col de la Croix des Moinats: 6.2W/kg for 13'40
Col de Grosse Pierre: 6.1W/kg for 9'
Col de la Schlucht: 5.9W/kg for 6'40
Petit Ballon: 6.1W/kg for 27'

Mer her:

 

  • Like 2

Vive le forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan de absolutt, men da tror jeg Tudor må gjøre noe store signeringer (som det går rykter om at de skal) og vinne mer. Uno X har dobbelt så mange UCI-poeng og er nesten 10 år eldre, selv om det er et ungt lag. Verdt å merke seg er også at Tudor ikke ble invitert til årets Giro til tross for at Tudor er ny hovedsponsor for rittet.

Vive le forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UNO X overgikk mine forventninger med god margin. Synes de store deler av året har vært ganske dårlige og var redd det kom til å bli flaut. De kom gradevis i bedre form mot TDF og for en topping mot TDF. Har på følelsen at de sykler TDF neste år også.

 

Med Andreas Leknessund på laget og forhåpentligvis en oppkjøring for Tobias og Anders uten masse skader og sykdom + Træen har de et ganske så bra klatrelag for 2024

Endret av Olechr

Ole Christian Fagerli

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

baroudeur skrev (2 timer siden):

Håper og tror de blir invitert igjen neste år, spent på hvordan et eventuelt lag vil se ut. Cort og Leknessund inn?

Håper å se Leknessund neste år men mye kan skje i løpet av 12 mnd. Men sett i nåværende status, hvem skulle da ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer det med penger, men tror ganske sikkert at TV2 hadde fått lov om de hadde valgt å gå for full pakke.

ASO (eller hvem som selger rettighetene) har "pakker". TV2 har valgt 2. plass, dvs ikke livebilder fra start, og den avtalen strekker seg enten tom TDF 2025 eller 2026 mener jeg å ha lest. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang underholdende utgaver av tdf, så må man takke Pog for dette. De 4 årene med han har gitt en helt annen type sykling enn i årene før. TDF begynte dessverre å bli et lite gjesp, det var få angrep(og for å ha det sagt, de syklet sikkert det de kunne), og GC grupper som syklet samlet fjell etter fjell med altfor mange fra Ineos i den gruppen. 

Syklinga som Pogacar står for har jo endret dette helt, og det er ganske annerledes å se på når man ikke veit om de går til fra den dagens første fjell eller siste.  

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gew88 skrev (26 minutter siden):

Syklinga som Pogacar står for har jo endret dette helt, og det er ganske annerledes å se på når man ikke veit om de går til fra den dagens første fjell eller siste. 

Enig. Men Alaphilippe har tidligere vært bidragsyter til å gjøre det mer seerverdig. Ikke så mye i fjor og i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

san skrev (6 timer siden):

Enig. Men Alaphilippe har tidligere vært bidragsyter til å gjøre det mer seerverdig. Ikke så mye i fjor og i år.

Du har helt rett. Alaphilippe gjorde sitt i glansdagene, og det er jo selvsagt etapper og ryttere som har skapt gode ritt, men GC sammenlignet med i dag er noe annet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årets eventyr er over (kremt, for gutta) og jeg må si det har vært mer spennende enn på mange år med mange brudd som har holdt inn, kamp om polkadot og den gule, gøyalt å følge Uno-X, taktisk spill mellom de to dominerende lagene og heldigvis flere outsidere i rampelyset. Jeg gir årets utgave terningkast 6. Neste år håper jeg vi får se begge Johannessen brødrene, Bernal tilbake til hektene, mer sidevind, brostein, tøffere kamp mellom MVDP / WVA, enda færre tempo-kilometer (selv om det var relativt sett få i år), at Ineos + Bora blander seg inn i kampen om podiet og vi trenger en fransk helt igjen 🙂 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...