Ndreas Skrevet 31. mai Del Skrevet 31. mai Har lenge tenkt å poste her, men det har blitt dytta på i lang tid. Takk til @Andreas for spark i ræva: Vi dro fire stk på tur for et par uker siden langs denne ruta: https://connect.garmin.com/modern/course/271106798 Dette var ment som en shakedown-ride til Gjøvik-hjem (som vi _BLIR Å GJENNOMFØRE FØR SOMMEREN_ hvis bare enkelte nisser @andersar kan få fingeren ut), og det funka veldig bra. Sykkel og kropp føltes perfekt (til tross for en litt bråkete krank), og næringsinntaket var det også lett å holde seg på topp av. Det var en 2km lang "trillesti" som faktisk ble en trillesti da det var 20-30cm snø der (garantert smelta nå), og så et parti til på et par hundre meter som også var "trillesti", men som var lett å sykle hvis man bare tok det litt med ro. Det gjorde selvfølgelig ikke jeg, og jeg punga framdekket, men det var udramatisk. Flere svære og fine vann med gode overnattingsmuligheter for telt, hengekøye etc dro vi også forbi. Alt i alt en topp tur, og funka fint å gjøre unna den verste klatringa i starten. 1B5561C6-918F-46A5-9A08-5D05FD7BDD2D.mp4 3 3 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ndreas Skrevet 31. mai Del Skrevet 31. mai Endte opp med å ikke trenge giflene, er mye sukker og kalorier i vestlandslefse ass 😄 Drikken var 750+500ml utblandet solbærsirup med noen runder kvernsalt oppi, pluss ca en liter elvevann. Været var også helt perfekt, varmt og knallsol på morran, så rolig og overskya utover dagen. Vi hadde med handduk hele gjengen for bading, men det ble det ikke behov for. 3 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SykkelØyvind Skrevet 5. juni Del Skrevet 5. juni Hvis noen trenger en runde som er akkurat 100 km - litt avhengig av hvor i Oslo du starter, så er denne en fin svingom. Bygdøy/Skøyen - Vollsveien - Sørkedalen - Bogstad - Sørkedalen Skole - Heggeli - Fabelaktig utforkjøring ned langs Svarten - Vesle Sandungen - Oppom Snøploghøgda - Ned igjen til Store Sandungen - Hakloa - innom Kikut for bolle og kaffe - Bjørnholt - Skjærsjøen - Sognsvann - Gaustad - ned til byen igjen - evt med en runde på Bygdøy for å nå 100 km, eller ta en dukkert. https://www.strava.com/activities/11564307761 https://www.strava.com/routes/3233374581925231840 4 2 Siter Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei Sykkeltilpasser hos sFit_Helse Grunnlegger av Terrengsykkelrittet For tiden i utdanningspermisjon. Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sykkelmafiaen Skrevet 5. juni Del Skrevet 5. juni SykkelØyvind skrev (52 minutter siden): Hvis noen trenger en runde som er akkurat 100 km Haha, typisk Strava. 1 2 Siter Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky | Insta Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg Furu Skrevet 5. juni Populært innlegg Del Skrevet 5. juni innlegg ble belønnet av Andreas! Furu ble tildelt merket 'Imponerende Innhold' På oppfordring legges denne ut - fra 2016. Godt over kanten pretensiøst, men sånn er det bare med den saken 😄 Har ikke dokumentert andre turer så godt som denne, og den gir meg fortsatt gode minner. Sykkelen ble stjålet en tid etter denne turen.... 😞 ----- Grusveiloffing i Nordmarka Med eventyrlyst og inspirasjon etter å ha lest om bikepacking dro jeg med sykkel ut i Nordmarka en torsdag formiddag. Planen var å sove der i to netter. Jeg er lettere rammet av GAS, så forberedelser og anskaffelse av litt nytt utstyr er en del av hele greia. Litt jålete er jeg også så da Rapha i juni sammen med Apidura lanserte nye vesker for sykkel slo jeg til. Disse kunne ikke forbli ubrukt. Av mine kjære barn og min elskede samboer fikk jeg hengekøye til bursdag og da ble planen komplett. To netter i Nordmarka med sykkel og hengekøye! Endelig skal jeg bli litt bedre kjent i marka, hvor jeg aldri har vært nord for Kikut før. Sykkel med oppakning Sykkelen veide jeg til rett over 20 kg fullastet med mat og fulle vannflasker. Den har en egenvekt på litt under 8 kg. Sykkelen og mannen! Veiene i marka Turen min var landeveisinspirert, men dette kan trygt kalles blandevei. Sportsgrus. Kjerrvei. Grov grus. Trillesti. Klopper. Asfalt. Mange dyr var på beite. Bra utsikt fra Ringkollen. Motoren! Lage camp ved et vann Det er mange flotte vann i Nordmarka. Bare velge og vrake i plasser for natten eller for lunsj. Første camp ved et flott vann. Utsikten fra køya. Natta! Zzzzzz..... God morgen! Trøtt i trynet... Speil må jeg ha for å få på kontaktlinsene. Lunsj. Andre camp. Godt feste. Kveldstime fra køya. Skogens sønn klar for et bad. Deilig å få vasket vekk dagens støv og svette. Nattens blikk. Enkel mat Det gikk i frysetørket mat til middag og lunsj, men jeg hadde også med et par egg og litt spekemat. Kaffe var en selvfølge. Jålekaffe fra SRW ble prioritert. Kaffebrygging pågår. Mannen på tur. Kokt egg er godt. Frokosten er servert. Avsluttet hele reisen med is på Sognsvann. Hvor gikk turen Jeg syklet drøyt 17 mil. Mylla, Katnosa, Sandungen, Storflåtan og Hakloa er kjente vann jeg fikk gleden av å se for første gang. I tillegg var det veldig flott med mange små steder og vann i hele marka. Her er Stravasporet: https://www.strava.com/activities/642483989 Utstyret som var med Selv om det var lett oppakning, var det en del som ble med på tur. Det var veldig lite som ikke ble brukt. Mobiltelefonen glemte jeg hjemme. Jeg fikk låne en telefon slik at jeg kunne si ifra til Hilde at ingen kommer til å høre fra meg før lørdag formiddag. Jeg slapp på den måten å bli meldt savnet. Dermed var jeg 100% offline i 48 timer! Det meste av utstyret som var med. --- 15 5 Siter /Stig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andreas Skrevet 5. juni Forfatter Del Skrevet 5. juni Supre turrapporter! 1 Siter Kaffe- og teansvarlig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
noggen Skrevet 28. juli Del Skrevet 28. juli Hei, Hadde mine første opplevelser med grussykling i Nordmarka tidligere i sommer og ble sulten på mer grussykling. Har leid meg gravelsykkel fra i morgen og tenkte jeg skulle prøve meg på Østmarka siden jeg må hente sykkelen på Oppsal uansett. Om noen har noen gode ruteforslag for Østmarka på rundt 4-6 mil hadde jeg blitt evig takknemlig. Om det finnes grus mot Drøbaksområdet eller andre vakre naturområder er det bare å komme med det. Er klar for en lengre tur senere i uka (8-10mil). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SindreSA Skrevet 27. august Del Skrevet 27. august Hei, Syklet for 1 år siden, Trondheim - Oslo på det jeg klarte å finne av grus, som gikk i tilknytting til Styrkeprøven traseen ish. Turen var helt rå - været var knall, men kroppen var for dårlig trent. Ingen "mark" tur - men en fin tur om noen skulle trenge inspirasjon til trasé. Trondheim Oslo på grus — Vegtur 1 Siter 📷 sindresandersen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furu Skrevet 27. august Del Skrevet 27. august SindreSA skrev (19 minutter siden): Hei, Syklet for 1 år siden, Trondheim - Oslo på det jeg klarte å finne av grus, som gikk i tilknytting til Styrkeprøven traseen ish. Turen var helt rå - været var knall, men kroppen var for dårlig trent. Ingen "mark" tur - men en fin tur om noen skulle trenge inspirasjon til trasé. Trondheim Oslo på grus — Vegtur Linken ser ikke ut til å virke. 1 Siter /Stig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SindreSA Skrevet 27. august Del Skrevet 27. august Furu skrev (3 timer siden): Linken ser ikke ut til å virke. Rart, hos meg virker den. 1 Siter 📷 sindresandersen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andreas Skrevet 27. august Forfatter Del Skrevet 27. august En må logge inn for å se ruter. Må en betale kr 400 for å se ruten? Er dette egentlig reklame for en kommersiell vare/tjeneste? Edit: Ikke reklame Siter Kaffe- og teansvarlig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
arekey Skrevet 27. august Del Skrevet 27. august Vegtur er en database for flotte ruter på både grus og asfalt i sør-Norge. De har mange fine ruter, men har strammet inn på deling av gratisinnhold de siste åra. Lar vi tvilen komme SindreSA til gode tenkte han nok ikke over han er betalende medlem, og har evt. også delt lenken uten problemer tidligere. Jeg liker tjenesten, så jeg håper de holder seg for gode til snikreklame. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SindreSA Skrevet 27. august Del Skrevet 27. august Om så er tilfelle, er den nok flyttet bak betalingsveggen. Jeg har skrevet den - men det drypper ingen kroner på meg uansett hvor mange som ser den. Så reklame vil jeg ikke kalle det - ikke med overlegg i alle fall. 2 Siter 📷 sindresandersen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hardrock Skrevet 27. august Del Skrevet 27. august Jeg har lest artikkelen tidligere, synes å huske at den er vel verdt et eget innlegg her inne! 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SindreSA Skrevet 27. august Del Skrevet 27. august innlegg ble belønnet av Andreas! SindreSA ble tildelt merket 'Imponerende Innhold' Trondheim Oslo Grus Vinteren byr på så mangt for de som er glad i sykling. Timesvis på rulla i kjellern, vintersykling i marka, og titalls timer i Google Maps med turplanlegging. De fleste turplanene ser aldri dagens lys, men noen få utvalgte ruter gjør nettopp det. Trondheim - Oslo. For mange sykkelinteresserte mest kjent for rullekjøring, gamping og livsfarlige bobiler en langhelg i juni. Den store Styrkeprøven. EnTur - billett for både rytter og maskin er i boks. Alt mas og stress på Gardermoen styrer jeg pent unna. Om alt går etter planen, går jeg av toget på Trondheim Sentralstasjon i morgen tidlig. I overkant av 7 timer etter at jeg trillet ned til Oslo S. Min perfekte måte å reise på. Trønderhovedstaden hadde ryddet bort alle skyer - funnet frem 12 grader til gradestokken med en liten trekk fra nord. Perfekt for oss som skulle sørover for egen maskin. Etappen var i overkant strabasiøs, med 220km og 3500 høydemeter. Mål for dagen, Dombås. «Strava link etappe 1 - https://strava.app.link/BWmgpYnjvCb Starten gikk fra Godt brød i Dronningens gate. Litt tyngre enn planlagt, men ikke annet å forvente når man starter på et bakeri. Nå handlet alt om å komme seg ut av bilistenes mølje, og raskeste vei ut på grusen som ventet ikke lenge etter City Syd. Første kaffestopp var planlagt til bakeriet fra en gammel NRK klassiker, Bør Børson, Størens Bakeri. Trasén slynger seg langs elva Gaula, og én glemmer helt at Europavei 6 er like i nærheten. Grusen er hardpakket og rask, men holder meg for god til å prøve ut tempobøylen, da grusen utenfor hjulsporene innbyr til mer enn bare skrubbsår om man skulle være uoppmerksom.  Etter fuelstopp på Støren, brekker trasén mot vest og bakkene opp mot Oppdal begynner. Jeg har diamanter i beina. At jeg halvsov ombord i en av SJ Nord sine stoler i natt, merkes eller tenkes det ikke på. Det er rett og slett for mange inntrykk å ta inn fra terrenget rundt meg. Grusen slynger seg frem og tilbake som en storslalåmløype. Opp og ned. Høydemeter spises om og om igjen. Når jeg skimter Berkåk er flaskene tom og siden elva har funnet en annen trasé enn det jeg har, blir det et stopp på en av de tre drivstoffstasjoner i tettstedet, med knappe 1000 innbyggere. Jeg stuper ned i dalen, 2 hårnålssvinger, deretter hardt venstre mot Go-cart banen. Som Tom Pidcock farer jeg nedover, kutter svingen etter broen og gjør meg klar til neste grusstrekning. Rennebuskogen - Gamle kongevei. Strekningen som skal ta meg til Oppdal. Det føles som flere kilometer med klatring, men realiteten er vel knapt 1. Når jeg passerer hyttegrenda til Røkke har jeg ikke møtt så mye som en eneste bil, ei heller Kjell Inge. I det jeg skimter Oppdal, blir grus til asfalt og hytter blir til hus. Før jeg skal ha siste innkjøp av mat, svinger jeg innom VPG for å handle meg en ekstra slange - bare for å holde Murphy på avstand.  Veien fra Oppdal til Dombås er periodevis helt nydelig. Hardpakket grus, tilsatt noen barnåler, gress og kongler. Lukten av furuskog er ikke til å ta feil av. Før jeg når Hjerkinn må jeg noen turer ut på E6 med skrekkblandet fryd. Tanken på vogntog, SUV og bobiler gjør at jeg knapt kan vente på å gjenforenes med gamle kongeveg over Hjerkinn.  Dagen avsluttes ved å følge traséen til Tour de Dovre ned mot Dombås som ikke helt har børstet våren av seg. Snøen som har smeltet de siste ukene, har passet på å vasket med seg mye av grusveien ut i myr og bekker. Dag 2 «Strava link etappe 2 https://strava.app.link/JrJAWsGlvCb  Etter en hotellfrokost, godt med kaffe og ny smørt kjede, er det lite som kan måle seg med 2-3km utforkjøring til å starte dagen med. Til tross for motvind er smile bredt og motivasjonen høy. Gudbrandsdalen byr ikke på et stort utvalg i ruter, men det var overraskende lange grusstrekk å finne. Jeg hadde satt opp Áspero’n med tempobøyle utelukkende for denne dagen. Frem til Otta var grusstrekkene lange, men videre nedover dalen til Vinstra skulle det bli magert. Mager er vel alt annet en beskrivende for klatringen opp fra Vinstra til Gålå og Peer Gyntvegen. Hadde jeg smurt bremsevæske på kjedet i dag tidlig? Det føltes slikt. Beina måtte brekkes rundt og svetten regnet ned på Garmin computeren. Ikke misforstå. Det var intet å trekke på naturopplevelsen - formen og vekta der i mot, var ikke klar for 11-12% stigning.  Peer Gyntvegen, en sommeråpen vegstrekning med 100% grus - lite trafikk og dagens lengste grusparti ble avsluttet på Skeikampen. Et lite skogholt forseres før jeg stuper inn i Haribo-hylla på Joker Jørstadmoen. Skulle jeg komme frem til Gjøvik før beina meldte god natt, måtte det Cola og Haribo til. Turen langs Mjøsa ble en transportetappe mot seng, mat og en kald øl. En passende belønning etter en dag i motvinden. Dag 3 «Strava link etappe 3 https://strava.app.link/UFEdls0lvCb Opprinnelig rute: https://www.komoot.com/tour/906303499?ref=itd&share_token=a15nqLHkeP9tEtc7ej8dPJd13u82iXxm1xmOmVUE4Z48QJuENk  Under Le Tour De France sendingene til Tv2 kan jeg erindre at jeg tidligere har tenkt - hvor tungt kan det egentlig være å sykle ca 200km over flere dager? Det kommer jeg nok aldri til å få finne ut, av flere grunner. Da jeg våknet i Gjøvik,morgenen før den siste delen av turen, forsto jeg at denne turen kanskje ikke skal gjennomføres over 3 dager. Kroppen var et vrak. Morgenkvisten på Gjøvik kunne by på 20 grader, ingen vind og blå himmel. Alt lå til rette for en episk tur i sykkelsporene til tusenvis av andre grussyklister fra Østlandet. Dagen skulle være en kopi av Gjøvik - Osloturen beskrevet av flere syklister i sosiale medier. Dog ville min akilles det ikke slik. I første møte med grusen fra kunne jeg kjenne det. Smerten fra i går, bare mer intens. Som et barberblads lå sydd inn akillesen. Rolig tempo nå - og smerten vil forsvinne når du får varmen i beina, forsøkte jeg å fortelle meg selv. Når jeg ankommer Brandbu er beina varm - sjukt varm, men smerten vil ikke gi slipp. Og for å toppe stemningen hadde jeg kjørt på meg en sige-punktering i utforkjøringen. Mer Haribo, iskrem og bolle på bensinstasjonen må hjelpe på en utslitt kropp. Is og lappesaker om hver andre og klar for siste innspurt inn mot Oslo. Brandbu-Lunner er et langt stykke lureri. Nå skal jeg opp i Nordmarka, sa jeg sikkert til meg selv 4-5 ganger, men ingen av gangene skulle jeg det. Når jeg tråkker opp til Granavolden står jeg mellom 2 valg. Tvinge meg gjennom Nordmarka til tross for smertene og risikere resten av sommeren på krykker, eller ta toget fra Gran. Gran stasjon har brusautomat!  Skulle jeg syklet turen igjen, ville jeg nok ha lagt inn 1 dag ekstra. 3 dager ble litt for ambisiøst for meg, men det er fult mulig. En tur a 4 etapper ville jeg planlagt med overnatting på Oppdal, Otta og Gjøvik. Da vil man ha ca 150-170km om dagen. 1 12 Siter 📷 sindresandersen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furu Skrevet 27. august Del Skrevet 27. august SindreSA skrev (40 minutter siden): Trondheim Oslo Grus Takk for den og din brutale ærlighet. En god påminnelse om at det ER langt og hardt. Lidenskap og lidelse! Lett å glemme der vi følger SoMe profiler på Silk Road, Badlands, etc… 2 Siter /Stig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.