Gå til innhold

Shimanobremser som lekker olje i kaliperen.


Anbefalte innlegg

ØysteinS skrev (Akkurat nå):

Det kan være noen muligheter til å justere bittpunkt, ved å lufte bremsene på nytt, med stemplene litt mer ute enn forrige gang de ble luftet.  Når de så presses inn, vil membranen i  servoaret botne, slik at stemplene ikke greier å komme seg like mye tilbake som før.  Dvs. ha mer olje i systemet.  Jeg brukte den gule lufteblokka som fulgte med gamle m765-bremser til å lufte m8120-kaliperen, i helga, og ser at jeg ikke får dyttet stemplene helt inn, nå, så det kan hende at det er for mye olje, inni der.

Og må tilføye, om man gjort det slik at membranen inni hendelen er helt skviset sammen, når bremsene hviler, så vil nok bittpuktet variere mye i henhold til temperatur.  For mye olje i systemet er vel hovedgrunnen til at bittpunktet varierer, dvs, membranen i hendelen får ikke  utlignet mer, og så er det stemplene i kaliperen som må lenger ut, i stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også mulig å ta ut hjulet og gi bremsen ett eller to press for å føre fram stemplene. Dette er ikke en eksakt vitenskap, men for å prøve seg fram. Når man treffer riktig vil stemplene ha flyttet seg ut en bitteliten distanse og man vil ha justert til et litt tidligere bittpunkt. 

Det er mulig at man må prøve et par-tre ganger og presse stemplene tilbake underveis. Men etter hvert får man grepet på det. 
Mine 8120 trenger ikke noe sånn fikling, og er ikke plaget med noen problemer etter to år. Men det skulle jeg vel ikke sagt, for da kommer det garantert. 

 

LarsB 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LarsB skrev (På 7.7.2023 den 15.41):

(...) 

Jeg tror jeg hadde arr Shimano en gang til om jeg var Dan. SLX eller XT 

 

LarsB
 

 

Tatt Shimano mente jeg. Men det jeg ikke tenkte på er at Shimano selger løse bremseåk, og at @Dan kan beholde XTR hendlene og bytte til nye SLX eller XT bremseår og han liker hendlene og vil ha litt lettere bremser enn SLX.

 

LarsB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LarsB skrev (15 minutter siden):

Tatt Shimano mente jeg. Men det jeg ikke tenkte på er at Shimano selger løse bremseåk, og at @Dan kan beholde XTR hendlene og bytte til nye SLX eller XT bremseår og han liker hendlene og vil ha litt lettere bremser enn SLX.

Godt poeng! Jeg har alltid trodd at lekkasjen var oppe ved mastersylinderen, men alt snakk om problemer med utette kalipere får meg til å tro at det kanskje er løsningen ja. Bremsene er åtte år gamle og har aldri hatt service, bare jalla-lufting (påfyll av olje på toppen mens man masserer frem bobler ut av mastersylinderen). Sikkert lov å skaffe seg ny kaliper da.

  • Like 1

Everytime you change gear, God kills a kitten - CtheBM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe problem å sette nyere Shimano-kalipere på eldre Shimano-hendler. Bare pass på å kjøpe kaliper med samme innkobling av bremseslangen. Det er vel bajonett på SLX og oppover, og skrukobling på Deore og nedover. Kombinerte et par eldre (2014) Deore-hendler med ny SLX kaliper i fjor, og måtte da ha nye slanger fordi jeg ikke hadde tenkt på bajonett vs skrutilkobling.

For øvrig har jeg opplevd lekkasje kun på disse Deore-bremsene fra 2014. Åpnet dem for å inspisere og trodde den gangen at det var mikrosprekker i selve stemplene, som er av noe nylon-materiale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke sjekket SLX bremser, man på de to variantene av XT-bremser jeg har hatt, så er stemplene keramiske, muligens zirkoniumdioksid, siden de er helt kritthvite.  Fenolplast er mye brukt, ellers, pga temperaturbestandighet, plasten tåler bortimot 300 grader før den begynner å blir forkullet, dvs smelter ikke, sånn som nylon gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og i kveld ble det tur til Stjørdal for å montere Shigura-slangesett fra Uberbike.  Fadese igjen.  Innsatsen som skrus inn i hendelen greier ikke å bli tett. Stift og klemhylse fra Shimano var noen mil unna, denne gangen.

Med meg hjem ble to lekkasjebefengte M8020-kalipere, ene tok vi av Ripleyen hans Ivar, og den andre han hadde, lå klar, lekk som den var.

Denne gangen var det ikke så mystisk:

M8020.jpg.b3fa96fd777771f86f1ca731482e7498.jpg

 

Begge kaliperene hadde ett knust stempel hver, et lite på ene og et stort på den andre.  På innsiden, dvs ingen ytre årsak til knuseriet, og lekkasjen skjer nok  først når bremseklossen har blitt litt slitt, sånn at det som har blitt ødelagt kommer langt nok ut.

Men hvorfor i huleste skjer det her, da tro? Varmgang? Skulle da tro at det var varmest på utsiden, mot klossene.

 

Endret av ØysteinS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Presset stempler tilbake med skeivt trykk kanskje. Rein spekulasjon fra min side, men det er bortimot det eneste jeg kan komme på. 
Her er en lang toutubevide jeg ikke har tenkt å se om det samme, og om det går å erstatte stemplene med etter ettermarkedsdeler. Det finnes det visst masse av så Ivar kan ha noen kalippere i bakhånd. 




 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestilte noen keramiske stempler fra Aliexpress i går kveld, to sett, så da dukker det kanskje noen opp om ti dager, eller så.

Disse: https://vi.aliexpress.com/item/1005003747331189.html

Greit å ha litt lager når det skjer igjen. 

Dytte-tilbake-knuse-teorien kan holde mål, ja. Om stemplet kommer så langt ut at det hekter seg på kanten av o-ringsporet så kan det skje. Kanhende under montering på fabrikk, også.

Jeg ugleser Fox nogenlude hardt, på sånt.  Ødelagte ting rett fra fabrikk.  Og samme syn på Shimano også, etterhvert.  Resten av verden driter jo i ugleblikket mitt, men Fox og Shimano får ikke pengene mine, mer, tror jeg.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ØysteinS skrev (2 timer siden):

Bestilte noen keramiske stempler fra Aliexpress i går kveld, to sett, så da dukker det kanskje noen opp om ti dager, eller så.

Disse: https://vi.aliexpress.com/item/1005003747331189.html

Greit å ha litt lager når det skjer igjen. 

Dytte-tilbake-knuse-teorien kan holde mål, ja. Om stemplet kommer så langt ut at det hekter seg på kanten av o-ringsporet så kan det skje. Kanhende under montering på fabrikk, også.

Jeg ugleser Fox nogenlude hardt, på sånt.  Ødelagte ting rett fra fabrikk.  Og samme syn på Shimano også, etterhvert.  Resten av verden driter jo i ugleblikket mitt, men Fox og Shimano får ikke pengene mine, mer, tror jeg.

Ikke så mye matnyttig å komme med, men jeg synes det er skikkelig interessant at du går såpass nøye til verks for å se på hva som kan være årsaken til at så mange sliter med Shimano de senere åra.

  • Like 1

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.birzman.com/products_2.php?uID=2&cID=4&Key=342

 

Benytter selv det verktøyet for å unngå og presse stempler skeivt inn. Hovedgrunnen er dog at jeg slipper å ta av hjulene for å gjøre dette(fungerer dog kun med kalipere hvor klossene kan settes i/monteres fra topp)

Har blitt et av mine favorittverktøy da det er kvalitet, óg at det forenkler det hele. 

  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg poppet stemplene ut av M8120-kalipere som det startet med, og bættre, der var det to knuste stempler, enda jeg hadde satt det sammen så forsiktig, som bare det.  Jeg begynte å ane uråd da det var feil lyd når jeg justerte klossene med en dekkspak for å bli i senter, og da var det lyden av knust keramikkservise, det lignet mest på.

Så da viser det seg at man må være fryktelig forsiktig med åssen en behandler kaliper og stempler.  Mer enn jeg antok, ihvertfall.

Og Uberbike-adapter til Shimanohendel lekker villig vekk, hos meg, også. Ikke Herr Elverums hendel som var sjuk, nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært veldig uvøren med eldre Shimano opp gjennom åra, senest XT-bremsene på stihoien ganske nylig. Pressing av stempler med både skrujern, konusnøkler og det som verre er.

Kan det være at stemplene har blitt skjørere pga materialendring på nyere, eller er det konstruksjonen som gjør dem veldig sårbare?

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

perbl skrev (1 time siden):

Jeg har vært veldig uvøren med eldre Shimano opp gjennom åra, senest XT-bremsene på stihoien ganske nylig. Pressing av stempler med både skrujern, konusnøkler og det som verre er.

Kan det være at stemplene har blitt skjørere pga materialendring på nyere, eller er det konstruksjonen som gjør dem veldig sårbare?

M784-bremsene som jeg kjøpte i 2014 hadde intakte stempler, men lekkasje.  De har tålt alskens behandling uten at stemplene gikk i knas.  Jeg kjøpte Aliexpress-stempler og pakninger til de, pga lekkasje, men de står på min ICT-tjukkas, alias Skrikebilen, og den har ikke vært brukt på tre sesonger, så jeg vet ikke om det ble bra.

RX400-bremsene på gruskverneren har ikke spunget lekk etter to år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut til at diverse personer har benyttet feil bleedblock hvilket har resultert i skeivt press/press på feil punkt osv med resultat i knust stempel. Shimano sin originale gule bleedblock har hull igjennom toppen for at bolten til klossene skal føres gjennom. Da vet man at det bør være sikkert, og de originale bleedblockene koster ikke allverden heller. Tydelig en grei investering ettersom disse stemplene virker til å være laget av isopor 🙄

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
jaknudsen skrev (På 9.7.2023 den 19.30):

Sliter også med dette på et par MT520-kalipere. Demontere og rengjorde nylig, så får vi se om det kommer tilbake. En del korrosjon på kaliperne etter tre vintersesonger (elsykkel som brukes til pendling). Kjøpte nye sett med stempler på AliExpress i forkant, da jeg fryktet at keramikken hadde sprukket. Det hadde den ikke, så nå har jeg to sett med stempler og pakninger til overs hvis noen vil kjøpe.

En måned senere har kaliperen foran begynt å lekke igjen, mens den bak holder tett. Bestilte en MT420-kaliper, så få vi se hvor lenge den holder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en eldre racer med post mount. Har slitt med hyling uansett forhold, med de fine originale br-rs785. Byttet til MT200 nå, for omtrent prisen av bremseklosser, kjører resin likevel. 190kr pr brems + oliven for montering. Enorm forbedring. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Mellombels har jeg vært i Stjørdal og montert kaliper som har blitt reparert med pakninger og keramikk fra "Heppe", dvs Aliexpress-sjappe som later som noen tror at de heter Hope, ut fra logo å dømme.  Vil Ivar ha fungerende og lekkasjefri M8000 frambrems, framover?

Så er det Shiguraspørsmal, derfor jeg er frampå: Nå har jeg en sykkel som har  slanger som ender i 5mm banjo, med 4mm bolt gjennom, virker fint, men det klør og verker vanvittig i pertentlighetskjertelen min.  Hva er greieste vei til å få ting på stell?  Maguraslange?  Jagwire med riktig nippelsett?  Blir fort unødig dyrt.  Goodyear?  Blir fort frustrasjon med feil innerdiameter, jeg handler inn masse greier som må kastes lagres for bestandig.

Uberbike var søppel, så der er jeg ferdighandla.

 

 

Endret av ØysteinS
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...