Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Andreas skrev (6 minutter siden):

Du får gi en tilbakemelding på vekta på Concept2 sin, hadde vært interessant.

Fin beginner (Dark Horse Rowing) økt, for å få inn teknikken. Concept2: Correct Rowing Machine Technique.


Var lite å finne om vekta da jeg søkte, men dimensjonene var jo ganske like.

Hadde en periode der jeg rodde endel på treningssenter, men har forsåvidt sett på et par av de videoene der ja, greit å starte med gode driller for basic.

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbakemelding: Matta var ikke særlig tung, 0,4cm er ikke så heftig. Men så Sportmaster sin også var samme.

Klar for jomfrutak. Og tror neppe den kan bli permanent gangmøbel, så blir nok opphold i boden her mellom øktene 🙂

IMG_2811.jpeg.b76b480cc08406320baa46d9d19a3156.jpeg

  • Like 3

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

perbl skrev (2 minutter siden):

Tilbakemelding: Matta var ikke særlig tung, 0,4cm er ikke så heftig. Men så Sportmaster sin også var samme.

Klar for jomfrutak. Og tror neppe den kan bli permanent gangmøbel, så blir nok opphold i boden her mellom øktene 🙂

IMG_2811.jpeg.b76b480cc08406320baa46d9d19a3156.jpeg

Så du gikk for en såpass kraftig maskin ja. Gratulerer 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

torbjornhb skrev (18 minutter siden):

Så du gikk for en såpass kraftig maskin ja. Gratulerer 🙂

Skal man ha romaskin, er det jo egentlig bare denne som gjelder, evt en Waterrower-variant.

Men utfra det jeg har lest meg til, må man jo opp på ganske dyre tredjepartsleverandører av maskin og elektronikk for å få de virkelig gode der. Takk til @mralfred som pusha meg til å undersøke og anskaffe rulleerstatning 🙂

Passa akkurat å stue vekk i den lille boden jeg har i leiligheten og, så funker vesentlig bedre enn en sykkel på direkterulle som mer eller mindre må stå framme pga styret med å rigge opp og ned. Med romaskin er det stort sett bare å dra fram matte og to ganske lette deler som settes sammen.

Eneste sure nå er at jeg i halvannen uke snart har hatt tidenes man flu, og litt usikker på om jeg bør stresse kondisjonen altfor mye sålenge jeg surkler, hoster og nyser ganske heftig.

  • Like 1

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

perbl skrev (19 minutter siden):

Skal man ha romaskin, er det jo egentlig bare denne som gjelder, evt en Waterrower-variant.

Men utfra det jeg har lest meg til, må man jo opp på ganske dyre tredjepartsleverandører av maskin og elektronikk for å få de virkelig gode der. Takk til @mralfred som pusha meg til å undersøke og anskaffe rulleerstatning 🙂

Passa akkurat å stue vekk i den lille boden jeg har i leiligheten og, så funker vesentlig bedre enn en sykkel på direkterulle som mer eller mindre må stå framme pga styret med å rigge opp og ned. Med romaskin er det stort sett bare å dra fram matte og to ganske lette deler som settes sammen.

Eneste sure nå er at jeg i halvannen uke snart har hatt tidenes man flu, og litt usikker på om jeg bør stresse kondisjonen altfor mye sålenge jeg surkler, hoster og nyser ganske heftig.

Det er flere modeller som matcher dette nivået, men Concept2 er trygg som rakkern. Godt valg!

Og god bedring 🙌. Du har mye moro å se frem til 🚣‍♂️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

torbjornhb skrev (8 minutter siden):

Det er flere modeller som matcher dette nivået, men Concept2 er trygg som rakkern. Godt valg!

Og god bedring 🙌. Du har mye moro å se frem til 🚣‍♂️

Så litt på de ulike tredjepartene av Waterrower, men det virker jo som at referansen er C2, hvertfall hvis man skal måle seg litt mot andre. Så kombinasjonen av pris, funksjoner (virker som PM5-monitoren er ganske overlegen endel av elektronikken på andre mtp responsivitet etc), og at "alle" bruker C2 online gjorde det til et enkelt valg.

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

perbl skrev (13 minutter siden):

Så litt på de ulike tredjepartene av Waterrower, men det virker jo som at referansen er C2, hvertfall hvis man skal måle seg litt mot andre. Så kombinasjonen av pris, funksjoner (virker som PM5-monitoren er ganske overlegen endel av elektronikken på andre mtp responsivitet etc), og at "alle" bruker C2 online gjorde det til et enkelt valg.

Xebex er nærmeste konkurrent til Concept2. WaterRower blir helt annerledes. Personlig ville jeg ikke har det selv om jeg fikk det. Forresten, jeg har jo en på loftet når jeg tenker meg om 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

torbjornhb skrev (1 time siden):

Xebex er nærmeste konkurrent til Concept2. WaterRower blir helt annerledes. Personlig ville jeg ikke har det selv om jeg fikk det. Forresten, jeg har jo en på loftet når jeg tenker meg om 😅

Ah, den så jeg på hos Sportsmaster, men klikka meg videre på lenka til test der, og en maskin som er nesten like dyr, men fortsatt ikke helt på høyden frista ikke helt. Hadde det vært et helt annet design med andre fordeler hadde det nok frista mer, som er grunnen til at jeg så på Waterrower som et mer aktuelt alternativ.

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par uker til, så står den permanent i stua foran tven! Svettefest hver morgen kl. 0630!

Kanskje greit å ta det rolig om du har vært syk, men fin tid å sette seg inn i appen og synke opp mot garmin etc. Fornuftig å få kjørt noen hardøkter før 30dagersfristen går ut.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (12 minutter siden):

Et par uker til, så står den permanent i stua foran tven! Svettefest hver morgen kl. 0630!

Kanskje greit å ta det rolig om du har vært syk, men fin tid å sette seg inn i appen og synke opp mot garmin etc. Fornuftig å få kjørt noen hardøkter før 30dagersfristen går ut.

Hehe, tror det blir vanskelig å få den foran TVen her uten å flytte unna sofa og mye møblement. 

Har tenkt å se om iPaden kan funke som underholdningsskjerm da.

30dagers-frist? Noe retur-opplegg jeg ikke har satt meg inn i?

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

perbl skrev (8 timer siden):

Ah, den så jeg på hos Sportsmaster, men klikka meg videre på lenka til test der, og en maskin som er nesten like dyr, men fortsatt ikke helt på høyden frista ikke helt. Hadde det vært et helt annet design med andre fordeler hadde det nok frista mer, som er grunnen til at jeg så på Waterrower som et mer aktuelt alternativ.

For å si det sånn, Concept2 og Xebex er som Android og iOS. Noen foretrekker den ene, andre velger den andre. Umulig å velge feil, og det har definitivt ikke du gjort heller 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte kun om det var utfordringer relatert til støy.

Min concept har vært brukt i mange år, og får ikke spesielt mye kjærlighet utenom at hjulene og skinna renses annenhver gang. Funker knirkefritt. Burde sikkert ta en titt i manual og se om jeg bør gjøre noe vedlikehold. Tror det skal bli rodd ganske brutalt for å ødelegge de, ref. hva jeg har sett på treningsstudioer.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må demontere hele maskinen og følge prosedyren for å vokse. Eneste som funker!

Neida. Når du nevner det, tror jeg faktisk jeg aldri har smørt kjede på de årene jeg har hatt den. Merker ikke forskjell, men kan være gradvis endring jeg ikke merker. Maskinen har stått i relativ støvfrie rom, noe som kanskje kan påvirke. Ser de selger 3-in-1 oil i US, men ser ikke den på norske siden. Concept2 Vedlikehold. Man burde kanskje sende en mail til Concept2 Norge og spørre hvilken de anbefaler.

  • Haha 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt burde jeg jo forstått at det er full demontering, rens med minst fire ulike spritløsninger i ultralydbad og deretter påføring av smelta håndlaga vokslys i tre omganger som gjelder.

Men ja, jeg så at de selger noe i USA, og så gjennom den norske butikken for å se om jeg fant noe da jeg bestilte, men var lite å finne. Får se om jeg sender dem en mail, men virker ikke som det mest kritiske akkurat basert på din erfaring da.

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mralfred skrev (På 14.8.2023 den 8.46):

Ja det er mitt ankepunkt mot vann. Tror det fort blir tungvint siden kona og meg må ha helt forskjellig motstand. 

Dersom du har en batteridrill, og en vanndunk på siden av, så kan du koble en billig vannpumpe på drillen, så flytter du vann over på 10 sekunder....kanskje. Ser de har en her f.eks. (har ikke testet den selv):

vannpumpe mini elektrisk drill driver bærbar elektrisk borepumpe storstrømspumpe selvsugende overføringsoljevæske vannpumpe 2023 - kr. 149 (lightinthebox.com)

Sånn utenom det så har jeg rodd mine tak på Concept2, og er jo veldig solide/gode saker. Men at det er gøy med romaskin....hmmmm....hver sin smak, men veldig god trening, og gøy å se om en slår rekorden...når en prøver.

Vannpumpe.jpg

Endret av Mannen Faller Ikke
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og der kom svar og. De går altså mot egne anbefalinger og bruker sykkelolje 🙂. Men når jeg leser sikkerhetsbladet på den, ser det ut til å være raffinert mineralolje da, så sikkert innafor:

Sitat

Hei Per Arne
 
Takk for epost. Vi anbefaler og benytter selv denne fra Biltema:
https://www.biltema.no/sykkel-elsykkel/sykkelservice/sykkelsmoring/kjedeolje-100-ml-2000017091

 

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at du mailet.

Jeg som skulle linke til Mineralolje til veteranbiler 20W–50, 1 L kr 89. 1L hadde holdt min og romaskinens levetid. Dog kanskje tiltrukket seg mer støv. Tror egentlig ikke det er så farlig for oss hjemmebrukere, så lenge kjedet er velfungerende. De på gym bades jo ofte i svette.

Får plukke opp Kjedeolje fra Biltema neste gang jeg er der, selv om jeg antar jeg kunne brukt en av kjedeoljene jeg har liggende i mekkeboksen.

 

  • Like 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...