Gå til innhold

Er det verdt å gå for tubeless?


Anbefalte innlegg

  • 3 uker senere...

Newbiespørsmål om slangeløst:

Når jeg setter bort landeveissykkelen for vinteren (står i en uisolert utebod):

Bør jeg helst bare rengjøre dekk og hjul og la de stå uten guffe over vinteren? Eller holder det om jeg pumper opp dekkene en gang hver tredje uke-ish? Eller er sistnevnte dumt mtp frost og guffe og det da blir trøbbel med klargjøring til våren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BZE skrev (På 14.8.2023 den 14.10):

Generelt fornøyd med tubeless på både grus og asfalt, men har i det siste irritert meg grønn over at ventilene tetter seg. På den måten at jeg ikke får skrudd opp presta'n for hånd for å pumpe opp dekk. Løsningen blir da å bruke en tang, men da følger ofte hele ventilkjernen med om jeg ikke er veldig forsiktig. Det blir mye styr i en hektisk hverdag 🥵

Mener jeg leste et tips om å "parkere" med ventilene i en viss vinkel?

Du kan prøve ventilene til Santa Cruz/Reserve: https://www.terrengsykkel.no/sykkelutstyr/sykkeldekk/ventil-revolusjon-fra-santa-cruz-og-reserve

Forøvrig mener jeg tubeless er veien å gå til alt over 28 mm dekkbredde. Jeg sykler med 30 mm på landeveishjulene og har flere ganger i sommer kommet hjem med guffesprut på seterøret, uten at jeg har mistet merkbart med luft. Dekkene står fortsatt  på, da jeg har lokalisert hullene som har tettet seg å konkludert med at de kommer til å holde tett. Med slanger TPU, latex eller butyl ville disse punkteringen sannsynligvis ha betydd stopp på tur og bytte av slange underveis. 
På landeveien har jeg med tubeless ikke punktert på 2-3 år. Men på grus hender det at guffa ikke klarer å tette helt. Da har det vært litt klønete med å sette slange inn i guffefylt dekk. Samtidig vil jeg påstå at litt rask gravelsykling med slange i dekkene er like håpløst som terrengsykling med slange. Hver gang jeg testet terrengsykler tidligere måtte jeg sette dem opp slangeløst før testing, hvis ikke var det umulig å komme seg gjennom en 2-timers tur på litt kronglete sti uten å punktere både 1 og 2 ganger. 

  • Like 2

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt inntrykk er at jeg stort sett punkterer på vei med mine blandeveisdekk i 35mm selv om jeg sykler kanskje 50/50 vei/grus. Kan jo ha noe med grusveistandard og at det ikke sykles raskt/aggressivt, pluss at jeg kanskje liker å tro at jeg er mer i marka enn jeg pendler.

Imidlertid huskes den gode følelsen latex slangen ga når jeg brukte det sist, og har hørt tubeless er sammenlignbart. Hvis jeg bytter til tubeless er det nok fordi jeg vil ha den følelsen eller kjøre med lavere trykk for comfort.

Punkterer sjeldent og synes det er grei skuring å bytte slange. Sist gang sto jeg med innertube sealant i en hånd og dekkspaker i den andre for å vurdere å kjenne litt på "guffe". Konkluderte med at det gikk fortere å bytte slange enn å lese bruksanvisningen og se på youtube video. I tillegg slapp jeg frykten for å søle rosa drit over alt, men skal teste den hvis en av tpu-slangene ryker. Bare for å se om den biter på de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Soeder skrev (7 timer siden):

Punkterer sjeldent og synes det er grei skuring å bytte slange. Sist gang sto jeg med innertube sealant i en hånd og dekkspaker i den andre for å vurdere å kjenne litt på "guffe". Konkluderte med at det gikk fortere å bytte slange enn å lese bruksanvisningen og se på youtube video. I tillegg slapp jeg frykten for å søle rosa drit over alt, men skal teste den hvis en av tpu-slangene ryker. Bare for å se om den biter på de.

Innertube sealant er bare å glemme med en gang. Det funket ikke på nittitallet og det fungerer ikke nå. Guffa/tetningsvæska trenger noe mer å feste seg i enn en tynn, elastisk slange. Slanger er det bedre å lappe med lappesakker, enn å fylle med tung væske som uansett ikke tetter. 
Tetningsvæske må brukes med slangeløse dekk, eller til nød i et tubulardekk - men selv der er det egentlig en tynn slange som skal tettes. 
 

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...