Magnoos Skrevet 17. august 2023 Del Skrevet 17. august 2023 Gruskverner skrev (3 timer siden): mer bekymret for (karbon)felgkant enn slange dersom jeg deiset så hardt i et hull at dette ble et tema Argument for pariser dette, en pariserfelg kan repareres, en kanttrådfelg (og vil anta hookless) kan ikke . Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
baroudeur Skrevet 17. august 2023 Del Skrevet 17. august 2023 Også et argument for dekkinnsats. Siter Vive le forum! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
johs78 Skrevet 17. august 2023 Del Skrevet 17. august 2023 Også ett argument for å sørge for å ha høyt nok trykk i dekkene hele tiden. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Emil Skrevet 17. august 2023 Del Skrevet 17. august 2023 Magnoos skrev (2 timer siden): Kjøpte sykkel for noen måneder siden; el.gir, skivebrems og pariserhjul 🙂 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ndreas Skrevet 17. august 2023 Del Skrevet 17. august 2023 johs78 skrev (1 time siden): Også ett argument for å sørge for å ha høyt nok trykk i dekkene hele tiden. Hvis jeg hadde unngått en bulk for hver gang jeg hadde vært ute med for lavt trykk hadde jeg hatt ca 8 færre bulker 😄 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Magnoos Skrevet 17. august 2023 Del Skrevet 17. august 2023 Vel, jeg har ved et par anledninger fått hakk i felg pga fart og skarp kakk mot hullkant i asfalt, ikke nødvendigvis for lavt trykk, og var derfor glad for at de kunne repareres og jeg slapp å punge ut for ny felg/hjul Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
simson Skrevet 5. september 2023 Del Skrevet 5. september 2023 Newbiespørsmål om slangeløst: Når jeg setter bort landeveissykkelen for vinteren (står i en uisolert utebod): Bør jeg helst bare rengjøre dekk og hjul og la de stå uten guffe over vinteren? Eller holder det om jeg pumper opp dekkene en gang hver tredje uke-ish? Eller er sistnevnte dumt mtp frost og guffe og det da blir trøbbel med klargjøring til våren? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ndreas Skrevet 5. september 2023 Del Skrevet 5. september 2023 Guffa du bruker skal ha beskrivelse av frysepunkt, det varierer nok litt fra type til type. Ellers ville jeg spunnet hjula litt sammen med pumping for å hindre at den størkner fast i bunnen av dekket Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SykkelØyvind Skrevet 5. september 2023 Del Skrevet 5. september 2023 BZE skrev (På 14.8.2023 den 14.10): Generelt fornøyd med tubeless på både grus og asfalt, men har i det siste irritert meg grønn over at ventilene tetter seg. På den måten at jeg ikke får skrudd opp presta'n for hånd for å pumpe opp dekk. Løsningen blir da å bruke en tang, men da følger ofte hele ventilkjernen med om jeg ikke er veldig forsiktig. Det blir mye styr i en hektisk hverdag 🥵 Mener jeg leste et tips om å "parkere" med ventilene i en viss vinkel? Du kan prøve ventilene til Santa Cruz/Reserve: https://www.terrengsykkel.no/sykkelutstyr/sykkeldekk/ventil-revolusjon-fra-santa-cruz-og-reserve Forøvrig mener jeg tubeless er veien å gå til alt over 28 mm dekkbredde. Jeg sykler med 30 mm på landeveishjulene og har flere ganger i sommer kommet hjem med guffesprut på seterøret, uten at jeg har mistet merkbart med luft. Dekkene står fortsatt på, da jeg har lokalisert hullene som har tettet seg å konkludert med at de kommer til å holde tett. Med slanger TPU, latex eller butyl ville disse punkteringen sannsynligvis ha betydd stopp på tur og bytte av slange underveis. På landeveien har jeg med tubeless ikke punktert på 2-3 år. Men på grus hender det at guffa ikke klarer å tette helt. Da har det vært litt klønete med å sette slange inn i guffefylt dekk. Samtidig vil jeg påstå at litt rask gravelsykling med slange i dekkene er like håpløst som terrengsykling med slange. Hver gang jeg testet terrengsykler tidligere måtte jeg sette dem opp slangeløst før testing, hvis ikke var det umulig å komme seg gjennom en 2-timers tur på litt kronglete sti uten å punktere både 1 og 2 ganger. 2 Siter Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei Sykkeltilpasser hos sFit_Helse Grunnlegger av Terrengsykkelrittet For tiden i utdanningspermisjon. Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Soeder Skrevet 6. september 2023 Del Skrevet 6. september 2023 Mitt inntrykk er at jeg stort sett punkterer på vei med mine blandeveisdekk i 35mm selv om jeg sykler kanskje 50/50 vei/grus. Kan jo ha noe med grusveistandard og at det ikke sykles raskt/aggressivt, pluss at jeg kanskje liker å tro at jeg er mer i marka enn jeg pendler. Imidlertid huskes den gode følelsen latex slangen ga når jeg brukte det sist, og har hørt tubeless er sammenlignbart. Hvis jeg bytter til tubeless er det nok fordi jeg vil ha den følelsen eller kjøre med lavere trykk for comfort. Punkterer sjeldent og synes det er grei skuring å bytte slange. Sist gang sto jeg med innertube sealant i en hånd og dekkspaker i den andre for å vurdere å kjenne litt på "guffe". Konkluderte med at det gikk fortere å bytte slange enn å lese bruksanvisningen og se på youtube video. I tillegg slapp jeg frykten for å søle rosa drit over alt, men skal teste den hvis en av tpu-slangene ryker. Bare for å se om den biter på de. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SykkelØyvind Skrevet 6. september 2023 Del Skrevet 6. september 2023 Soeder skrev (7 timer siden): Punkterer sjeldent og synes det er grei skuring å bytte slange. Sist gang sto jeg med innertube sealant i en hånd og dekkspaker i den andre for å vurdere å kjenne litt på "guffe". Konkluderte med at det gikk fortere å bytte slange enn å lese bruksanvisningen og se på youtube video. I tillegg slapp jeg frykten for å søle rosa drit over alt, men skal teste den hvis en av tpu-slangene ryker. Bare for å se om den biter på de. Innertube sealant er bare å glemme med en gang. Det funket ikke på nittitallet og det fungerer ikke nå. Guffa/tetningsvæska trenger noe mer å feste seg i enn en tynn, elastisk slange. Slanger er det bedre å lappe med lappesakker, enn å fylle med tung væske som uansett ikke tetter. Tetningsvæske må brukes med slangeløse dekk, eller til nød i et tubulardekk - men selv der er det egentlig en tynn slange som skal tettes. Siter Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei Sykkeltilpasser hos sFit_Helse Grunnlegger av Terrengsykkelrittet For tiden i utdanningspermisjon. Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.