Gå til innhold

Beste regnbukse for penga?


perbl

Anbefalte innlegg

Har noen flere prøvd Foray buksa? Det går mot nok en våt helg på fjellet og det fristet med regntøy som puster litt. Jeg er veldig sikker på at jeg hadde blitt glad i en Arcteryx Beta AR, men de er dyre... Selv på tilbud. 

Jeg er enig i at Foray virker ganske enkel/generisk, men samtidig får den jo mye skryt for holdbarhet. Og det er vel forskjell på Gore Tex og Gore Tex mht hvor godt stoff det er lagt på og hvor godt det er sydd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt min +-15 ganger. Den holder tett enn så lenge. Så at noen nevnte tidligere i tråden at den er baggy på leggene, og det er det jeg irriterer meg over. Det gjør den litt mindre egnet til sykling enn mer litt rettere varianter av regnbukser.

________________________________________________________________

Orbea Terra 2024, Orbea Oiz 2022, Giant TCR 1 2013

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Staroh69 skrev (34 minutter siden):

Har brukt min +-15 ganger. Den holder tett enn så lenge. Så at noen nevnte tidligere i tråden at den er baggy på leggene, og det er det jeg irriterer meg over. Det gjør den litt mindre egnet til sykling enn mer litt rettere varianter av regnbukser.

Jeg kommer nok ikke til å bruke den til sykling. Baggy er vel prisen man betaler for å kunne ta buksa over sko, så jeg er beredt til å ta den ulempen. Kan selvsagt være at man uansett må av med sko, så da er det jo ingen åpenbar fordel med baggy. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

erikskon skrev (13 timer siden):

Jeg kommer nok ikke til å bruke den til sykling. Baggy er vel prisen man betaler for å kunne ta buksa over sko, så jeg er beredt til å ta den ulempen. Kan selvsagt være at man uansett må av med sko, så da er det jo ingen åpenbar fordel med baggy. 

Buksa har lange glidelåser og er følgelig lett å ta av. I tillegg har den hemper til Norrøna-selene mine.

________________________________________________________________

Orbea Terra 2024, Orbea Oiz 2022, Giant TCR 1 2013

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Staroh69 skrev (5 timer siden):

I tillegg har den hemper til Norrøna-selene mine.

Jepp, jeg brukte den som lett toppturbukse i vår med Norrøna-seler, fungerte finfint. Veldig kjekt å kunne starte i kort tights og så ta på overtrekksbuksa lengre oppe når vinden kom.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Er det noen oppdatert fasit på dette emnet? Var innom Sport Outlet for å sjekke ut Outdoor Research-buksa, men synes den var for vid/baggy og strengt talt ganske dyr for en såpass enkel konstruksjon.

Tenker at det mest fornuftige er å kjøpe Norrøna Fjørå Dri1 på neste tilbud, noe annet som er åpenbart bedre i prisklassen under 3k?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gruskverner skrev (1 time siden):

Er det noen oppdatert fasit på dette emnet? Var innom Sport Outlet for å sjekke ut Outdoor Research-buksa, men synes den var for vid/baggy og strengt talt ganske dyr for en såpass enkel konstruksjon.

Tenker at det mest fornuftige er å kjøpe Norrøna Fjørå Dri1 på neste tilbud, noe annet som er åpenbart bedre i prisklassen under 3k?

Jeg kjøpte den nettopp Foray, og til 1500kr er den et kupp som pendle-regnbukse for elsykkel(drar en large over jeans), og som krisebukse på fjelltur. Ja, baggy. Lett og tar lite plass i en evnt sekk for fjelltur.

To negative som jeg likevel kommer utenom: Den er lav på ryggen, så den siger litt ned, og kunne hatt litt mer taper i leggen(noe som gjorde at kona ikke ville ha den). Igjen, som overtrekksregnbukse til pendling eller fjelltur til fots der jeg uansett har grei tykkelse på noe under funker det knall, og de kjempelange glidelåsene gir både lett lufting og det er superenkelt å dra den på uten å ta av sko etc.

men ja, enkel bukse, ren overtrekk/regnbukse. Kunne sikkert brukt den til sølete heisbasert sykling en dag eller noen timer, men for noe aktiv trening blir den litt feil... og goretex er uansett for tett med en gang det blir antydning til svette, men som krisebukse i fjellet har den også vært med i sekken på stisykkelturer.

Jeg valgte en Large og kunne lett hatt en Medium om jeg skulle hatt den som ren stisykkel-regnbukse. 180cm, 32/32 jeans-størrelse og 87kg som referanse.

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jørgen S. skrev (2 minutter siden):


To negative som jeg likevel kommer utenom: Den er lav på ryggen, så den siger litt ned, og kunne hatt litt mer taper i leggen(noe som gjorde at kona ikke ville ha den). Igjen, som overtrekksregnbukse til pendling eller fjelltur til fots der jeg uansett har grei tykkelse på noe under funker det knall, og de kjempelange glidelåsene gir både lett lufting og det er superenkelt å dra den på uten å ta av sko etc.
 

Buksa har hemper til bukseseler fra Norrøna, som gjør at den ikke siger ned. Problemet er at hempene nok ryker etterhvert. Enn så lenge holder hempene, og da unngår jeg sigeproblematikken. 

 

________________________________________________________________

Orbea Terra 2024, Orbea Oiz 2022, Giant TCR 1 2013

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Staroh69 skrev (18 minutter siden):

Buksa har hemper til bukseseler fra Norrøna, som gjør at den ikke siger ned. Problemet er at hempene nok ryker etterhvert. Enn så lenge holder hempene, og da unngår jeg sigeproblematikken. 

 

Ah, er det hempene er til... men de virker rimelig spinkle som du nevner, samtidig er det jo greit å bare få sydd på noen kraftigere når de ryker, tenker jeg, om man bruker seler ofte 😄

 

  • Like 1

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjørå Dri1 er vel medium i passform.

Men en ting til om den buksa, jeg har hatt flere opp gjennom tidene:

Jeg synes ikke den er holdbar nok til å fungere som pendlerbukse, membranen blir fort ødelagt av mekanisk påvirkning. Det være seg at du sitter å gnukker på setet, eller at beltespennen på buksen du har på under gnager hull. Og siden den er ganske dyr så blir det mange kroner/kilometer sykling.

Det Dri1-buksa er bra på er at den har lavt pakkevolum så den er en fin bukse å ha med seg i sekken, samt å bruke de (få?) gangene man sykler sti i regnvær.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gruskverner skrev (2 timer siden):

Er det noen oppdatert fasit på dette emnet? Var innom Sport Outlet for å sjekke ut Outdoor Research-buksa, men synes den var for vid/baggy og strengt talt ganske dyr for en såpass enkel konstruksjon.

Tenker at det mest fornuftige er å kjøpe Norrøna Fjørå Dri1 på neste tilbud, noe annet som er åpenbart bedre i prisklassen under 3k?

Har den OR-buksa, funker fint til formålet med lang glidelås og lett av-og-på. Men ja, baggy i passform som alle andre regnbukser jeg har prøvd noensinne. Det er tydeligvis ingen som vokser i lengden når de går opp i størrelse 😄

Hvis noen har tips til slim-fit regnbukse med glidelås, så er det velkomment. 

Edit: Ser nå at den Dr1 -buksa har halv glidelås. Og modellen på bildet på nettsiden er akkurat like lang som meg, men han ser litt mer vel-proposjonert ut. Kanskje vente på tilbud på den da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gaute R. skrev (24 minutter siden):

Har ikke selv prøvd noen av disse, men har et generelt godt inntrykk av andre produkter fra Endura - god valuta for pengene.

Endura MT500 Waterproof II eller Endura Hummvee Waterproof (om enn litt utplukket i størrelsene hos butikken i lenkene...)

Jeg har en Endura Luminite bukse fra 2019, og den har helt patetisk vannsøyle - blir gjennomvåt på 2-3 minutter. MT5000 virker dog som en mye mer robust modell, men har fått litt skepsis til regnbuksene deres. Skotrekk og hansker fra samme produsent har for øvrig vært topp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en Endura MT500 II jakke til datteren min og i forhold til veil pris vil jeg si at det er forferdelig dårlig kvalitet. Alt av teip på sømmer har falt av og styrken på materialet er et knepp over grov søppelpose. Jeg kjøpte den med 70% rabatt på et av Bikester sine storsalg. Ikke helt sikker på om den er verdt den prisen heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

erikskon skrev (5 minutter siden):

Kan legge til at Foray buksa så langt imponerer. Jeg valgte faktisk medium. Bruker 34/32 i jeans. Har vel ingen andre plagg i medium. Jeg er fortsatt litt usikker på om jeg burde holdt meg til large, men medium funker.

Jeg skal ikke skryte på meg at Foray-buksa er steinhardt brukt, men etter to års bruk, er buksa vanntett og viser lite tegn til slitasje (med unntak av svake bukseselehemper). 

________________________________________________________________

Orbea Terra 2024, Orbea Oiz 2022, Giant TCR 1 2013

Lenke til kommentar
Del på andre sider

erikskon skrev (45 minutter siden):

Jeg kjøpte en Endura MT500 II jakke til datteren min og i forhold til veil pris vil jeg si at det er forferdelig dårlig kvalitet. Alt av teip på sømmer har falt av og styrken på materialet er et knepp over grov søppelpose. Jeg kjøpte den med 70% rabatt på et av Bikester sine storsalg. Ikke helt sikker på om den er verdt den prisen heller. 

Jeg kjøpte samme jakke i 2019 og har brukt den til jobbsykling siden da. Brukt kanskje 700+ turer til og fra jobb, samt til noen andre sykkelturer m.m.. Nå er selve stoffet utslitt foran på brystet, men ellers er den i bra stand, ingen utslitte teipinger. Jeg har kjøpt en til nå. Håper du var uheldig og at de ikke har senket kvaliteten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syklist1 skrev (5 timer siden):

Jeg har en sykkelbukse fra Gore med gore-tex, kjøpt på salg på XXL for et par år siden for en drøy tusenlapp som jeg er godt fornøyd med. Holder meg tørr den første timen, puster noe og opplevd kvalitet er bra.

Jeg har også Gore bukse kjøpt på salg på XXL. Tror ikke du får bedre regnbukse i forhold til pris, spesielt på salg. Brukt et par år nå på pendling (hovedsaklig regnvær) og den er fortsatt den eneste buksa jeg har prøvd som er tørr mer enn 15 min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, jrm said:

Har hatt nå i ett sesong POC dungaree og er meget fornøyd, men prisen er høy syns jeg https://enduro-mtb.com/en/the-lab-poc-consort-mtb-dungaree-long-term-review/

Aberet med den der er at den ser så alternativbarsk ut at du er liksom påkrevd å kjøre full Danny Hart i skauen, jeg er mer frøken Hubbard fra Postman Pat når det blir vått og uforutsigbart sleipt.

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske fornøyd med Patagonia Dirt roamer storm. Sykkeltilpasset,  smal i legger, høy i rygg, plass til knebeskyttere og går utenpå en vanlig bukse. God holdbarhet og grei pris.

 

https://eu.patagonia.com/no/en/product/mens-dirt-roamer-storm-mountain-bike-pants/195699851443.html?gad_source=1&gclid=CjwKCAjw9p24BhB_EiwA8ID5Br8OG9Cwyes0muNLiGX2WPx09TsVm6Pq2lgvyoU3iz3ytDhNPE9athoCj_4QAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Gore C3 gtx paclite. Kjempefin, brukes til pendling. Går over vanlige klær. Mulig litt kort, men sånn er det å ha lange bein. Brukt et par ganger på sti, men er redd for å bruke den opp. Absolutt et knallkjøp, finnes på XXL til 1.399,-
  • Endura MT500 spray. Tenkte denne skulle funke godt for grisete forhold, men er kun vannavvisende og blir tung og siger når den er våt. Men er hvertfall relativt varm selv når den er våt.
  • 100% hydromatic er faktisk på vei i posten nå, med boa-stramming i livet av alle ting. Spent på å se om den passer. Skal brukes på sti. Oppdatering kommer.
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...