Gå til innhold

Anemi, antidoping og rene, raske ryttere


baroudeur

Anbefalte innlegg

mer og mer sant om mer og mer her i livet 😞

 

Men mer on topic: Jeg synes at inntil vi har konkrete mistanker/positive tester så får vi jo bare anta at folk er rene? Blir for dumt å droppe sykkel-tv fordi man har en hunch om at (noen) proffer doper seg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ndreas skrev (16 minutter siden):

mer og mer sant om mer og mer her i livet 😞

 

Men mer on topic: Jeg synes at inntil vi har konkrete mistanker/positive tester så får vi jo bare anta at folk er rene? Blir for dumt å droppe sykkel-tv fordi man har en hunch om at (noen) proffer doper seg

For min del blir det ikke og droppe noe av sykkel på tv av den grunn. Syntes det er like artig og skal nå kose meg med siste uka i tdf. Men å sitte der å tro att hele feltet har rent mel i posen er og litt for naivt spørr du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt over sitter jeg igjen med inntrykket at testingen er så som så, og mange har et veldig naivt syn på hvordan det foregår. Det er sporadisk testing, testene henger ofte (langt) etter og det er mye penger involvert. Gjerne er organisasjonene ikke spesielt interessert i at utøvere blir tatt, da det skader rykte og inntjening. Antidoping arbeid gir et stuerent image, selv om organisasjon selv kanskje tenker at effekten kanskje ikke er så stor.

Nå er det mange medisinske eksperter som kan hjelpe velstående utøvere å manøvrere dopinglandskapet. Kanskje holde seg akkurrat innenfor det som kan spores eller er mistenkelig, eller få fripass til enkelte medisiner pga. en diagnose. Da ender en ofte opp med at de mindre velstående eller ukompetente blir tatt, siden de ikke har tilgang på kunnskap. De er fine symboler å vise frem for å hevde at dopingarbeidet fungerer. I topp 0,01% av utøvere så er det gjerne særdeles "gode" gener som er involvert, og selv mikroskopiske fordeler kan gi store utfall. 1 plass vs 15 plass.

Mye av mitt inntrykk er nok preget av en stor kampsport organisasjon, en av de store stjernene, USADA og picograms.

Et helt oppdiktet tilfelle kan være at en utøver tar enkelte ulovlige stoffer (samt maskeringsstoff), får bivirkninger av det, og trenger potenspiller for at ting fungerer. Så ender visen med at det visstnok er potenspillene som kontaminert med noe som gir ørsmå spor av et ulovlig stoff. (Legg til en lang forklaring om hvordan supplement-bransjen fungerer). Liten eller ingen straff, siden det kun var et uhell(...) med potenspillene. Et helt oppdiktet tilfelle altså.

En bør kanskje ikke glemme at mye fint kan spinnes, spesielt om befolkningen eller fans er villig til å gi mye goodwill til uheldige utøvere. Det gikk lenge rykter om Lance, men siden han var så berømt og ettertraktet, var det få som brydde seg om hvor ufint han kanskje behandlet kritikerne. Ser en til nasjonal media, så kan en jo se hvordan forskjellige dopingtatte utøvere behandles. Noen stemples som uskyldige og ofre. Journalister skriver side opp og ned om hvor uheldig de har vært. Andre stemples som juksere med en gang A testen viser spor spor av noe ulovlig.

I det store og hele kan en kun velge å enten tillate doping med friflyt, eller ha dopingprogram. Jeg synes førstnevnte vil være svært skadelig for de fleste idretter og vil gi ekstremt skadelige signaleffekter til unge. Sistnevnte er vel bare det beste en kan med dagens teknologi, og den innsatsen som ønskes. Det vil være velstående utøvere som balanserer i en gråsone, men en slipper hendelser som f.eks. Mühlegg og Floyd Landis.

  • Like 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker å studere litt tall. Ut i fra https://www.procyclingstats.com og andre resultatlister kan en se hvordan dagens ryttere har gjort det i ungdommen. Ut i fra løyper, fart, resultater, sammenlikning av tall fra kjente norske osv. har jeg sett litt på Pogacar. Som junior og 18 år har jeg estimert terskel hans da til ca 300w. Regner med han da var rundt 60kg ut i fra bilder.  Han deltok i mange ritt og satset som jeg har forstått skikkelig fra ung alder men var langt i fra best internationalt som junior. Med dagens tall ut i fra det som har kommet frem fra TDF har han nå en terskel på over 450w med dagens vekt på 66kg. Dette gir en økning på 50% fra en allerede godt trent person fra junior til senior. Ser at ingen norske er i nærheten av en slik fremgang, heller ikke Filippo Ganna (1,93cm 82kg). Pogacar og Ganna har nå ca samme terskel til tross for to helt forskjellige vektklasser. Med disse tallene regner jeg med Tadej snart viser Ganna hvordan en skikkelig timesrekord skal være. 

Fra det jeg har sett så vil jeg også si at Albert Withen Philipsen og Joshua Tarling nok er de to sterkeste junior rytterne i nyere tid. Disse har også vunnet det meste fra tidlig alder.

Det som jeg også legger merke til er hvor i tidlig alder var forskjell på tempo vs kuperte løper da pga vektforskjeller. Nå ser en at lettere ryttere som Vingegaard og Pogacar også har høyest ftp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shellpropell skrev (25 minutter siden):

Han deltok i mange ritt og satset som jeg har forstått skikkelig fra ung alder men var langt i fra best internationalt som junior.

Fra en sikkert noe subjektiv, men også ganske objektivt slovener:

1W5UDre.png

OGZg7wW.png

y59lnGC.png

"the best riders are in the top left, the scale showing UCI points is logarithmic, if a rider's point for a certain year isn't shown it is because his point tally that season was less than 13"

Sitat

As we can see, he dominates the standings, despite riding on worse equipment, having a worse team, being younger than all the others on the list and having fewer opportunities to show his qualities.

Han slo også to år eldre Vingegaard i 2018 som tenåring:

image.png.79abf49107ece9c24249456e4187b65d.png

Dette betyr selvfølgelig ikke at han var/er ren, men at han var ganske god før han ble proff. 

  • Like 2

Vive le forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

san skrev (På 15.7.2024 den 18.57):

Innhalering av karbonmonoksid for å måle effekten av høydetrening. Er det da doping?

Den norske professoren nevnt i artikkelen samarbeider også med Uno-X.

https://escapecollective.com/exclusive-tour-riders-are-inhaling-carbon-monoxide-in-super-altitude-recipe/

Mer forklart her. 

https://www.cyclisme-dopage.com/actualite/2024-07-14-cyclisme-dopage-com.htm

 

Ikke doping. Vanlig måte innen medisin for å måle total hemoglobin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...