Gå til innhold

Tredemølle


Anbefalte innlegg

Jeg antar det du skriver der fordrer at man har ei Garminklokke. Det har jeg ikke, men antar det blir kjøpt rimelig snart. Det er svært lite data som kommer fra Sole+-appen til f.eks Strava. Eneste er distanse, avg pace, tid og kalorier. Til og med elevation står på 0 selv om jeg løp i motbakke hele tiden.

Puls er et kapittel for seg. Jeg har brukt det medfølgende pulsbeltet fra Sole på alle økter. Fukter sensor godt og det er koblet til mølla. Men virker overhodet ikke. På ei halvtimes økt har jeg puls på displayet i maks 10 sekunder totalt og den stemmer heller ikke. Har vært opp i ca 85 i puls en gang og da antar jeg reell puls var minst 150-160. Ellers er den innom og og viser noenogsytti innimellom. Prøvd å bytte batteri uten hell. Noen som har tips her? Jeg har mange andre pulsbelter, er det annen type man kan koble til Sole-mølla?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duckert skrev (6 minutter siden):

Jeg antar det du skriver der fordrer at man har ei Garminklokke. Det har jeg ikke, men antar det blir kjøpt rimelig snart. Det er svært lite data som kommer fra Sole+-appen til f.eks Strava. Eneste er distanse, avg pace, tid og kalorier. Til og med elevation står på 0 selv om jeg løp i motbakke hele tiden.

Puls er et kapittel for seg. Jeg har brukt det medfølgende pulsbeltet fra Sole på alle økter. Fukter sensor godt og det er koblet til mølla. Men virker overhodet ikke. På ei halvtimes økt har jeg puls på displayet i maks 10 sekunder totalt og den stemmer heller ikke. Har vært opp i ca 85 i puls en gang og da antar jeg reell puls var minst 150-160. Ellers er den innom og og viser noenogsytti innimellom. Prøvd å bytte batteri uten hell. Noen som har tips her? Jeg har mange andre pulsbelter, er det annen type man kan koble til Sole-mølla?

Hei 🙂 

Har du sørget for å pare pulsbelte med konsollen ved å holde inne knappen for Bluetooth? Tror Sole F63 støtter helt vanlig BLE og kan brukes med for eksempel Garmin HRM-Dual som er et rimelig og bra pulsbelte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei!

Min F63 funker supert, men er det noen som vet om det ligger noe logikk bak stigningsnivået på disse møllene? Etter å ha hatt min første motbakkeøkt i dag så er jeg rimelig sikker på at det ikke er %. Er det bare et vilkårlig tall? Hva er maks prosent? Jeg er nesten sikker på at det som står spesifisert på siden til treningsparter når det gjelder stigning ikke stemmer.

https://www.treningspartner.no/sole-f63-tredemoelle/374663

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visningsnavn skrev (5 timer siden):

Hei!

Min F63 funker supert, men er det noen som vet om det ligger noe logikk bak stigningsnivået på disse møllene? Etter å ha hatt min første motbakkeøkt i dag så er jeg rimelig sikker på at det ikke er %. Er det bare et vilkårlig tall? Hva er maks prosent? Jeg er nesten sikker på at det som står spesifisert på siden til treningsparter når det gjelder stigning ikke stemmer.

https://www.treningspartner.no/sole-f63-tredemoelle/374663

Har du kalibrert mølla? Mange som får seg en vekker her ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg har F63 og er helt ny på løping. Kan ikke i min villeste fantasi se for meg at jeg noen gang vil får bruk for noe i nærheten av 20 km/t.

F63 virker som ei svært solid og bra mølle. Tung og stødig. For sitt formål er den absolutt å anbefale.

Er du teknisk interessert og ønsker masse data om løpeturen din så må du ha noe tilleggskomponenter for å få dette. Datamessig er F63 nesten på nivå med min ZX Spectrum 48 K fra 1985. Displayet også. Jeg har aldri prøvd noen andre møller så vet ikke om det gjelder alle møller på markedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

F63 er mer enn nok for de fleste. Treningspartner.no selger nå en oppdatert modell, og samtlige av de tre modellene er svært like. Den største forskjellen kommer hvis du går på på F85 ENT som byr på et entertainment system med en stor skjerm og forhåndsinstallerte apper. Dog unødvendig om du ønsker å bruke et nettbrett eller noe for å se serie/film isteden 🙂

God pris på F63 nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tilbakemeldingene deres. Jeg lurer på en ting til, hvordan er støyen? Med tanke jeg vil sannsynligvis løpe etter ungene har lagt seg, evt kanskje løpe tidlig om morgen før ungene har stått opp. 
 

Endret av Whitefox
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Whitefox skrev (13 minutter siden):

Tusen takk for tilbakemeldingene deres. Jeg lurer på en ting til, hvordan er støyen? Med tanke jeg vil sannsynligvis løpe etter ungene har lagt seg, evt kanskje løpe tidlig om morgen før ungene har stått opp. 
 

Selve mølla lager ikke så mye støy, men det blir alltid en god del støy av slagene som oppstår når føttene dine treffer løpebåndet. Såkalt trinnstøy. Anbefales å ha møllen på et hardt underlag, og ikke i et rom i 2.etasje for å si det slik...

Dette er dessverre uunngåelig for tredemøller. Personlig har jeg vanvittig lyst på en tredemølle selv, men jeg kan ikke på grunn av bosituasjon. Ender antageligvis opp med å slå til på et loco tilbud på en step-/ellipsemaskin. Den er omtrent lydløs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei!
Ser ut som dette er det bra sted å diskutere tredemøller.

Jeg har lenge ønsket meg mølle hjemme, og nå ser det ut til et boligsituasjonen straks tillater dette. (Så sant lyddempingen mellom rommene blir god nok.)

Jeg er 185cm, 70kg og kommer for det meste til å løpet på 11-14 km/t med noen intervaller på 15-16 km/t. Regner med å bruke denne 2-4 dager i uken avhengig av årstiden. Jeg har ikke noe absolutt budsjett, men ønsker ikke å kjøpe noe som er dyrere og tyngre enn nødvendig. Ellers er det viktig at den bråker minst mulig og at løpebåndet lett lar seg slå opp når det ikke er i bruk. 

Noen alternativer jeg har sett på:

Sole F63. Koster nå 20k. Denne virker bra, men kan man få nesten det samme for 10-15 også? Ser at denne kostet 13.000 for 3 år siden, har denne blitt mindre for pengene sammenlignet med andre? https://www.treningspartner.no/sole-f63-tredemoelle/374663

Masterfit TP150. Koster bare halvparten av F63. Virker også å være en svært bra mølle. Mer for pengene enn F63? Men blir løpebåndet for kort? https://www.x-life.no/masterfit/tp-150-tredemoelle

Abilica TM 45 BT. Koster 18k. Vet ikke så mye om denne, men virker å være bra ut fra det som står på pulssonen. Usikker på hvordan denne stiller seg mot feks Sole og Masterfit. https://www.treningspartner.no/abilica-tm-45-bt-tredemoelle/374084?trackID=152704033&utm_campaign=adrecord&utm_medium=affiliate&utm_source=adrecord

Horizon Treadmill 7.OAT-24. Koster 14k på xxl. Denne siden mener dette er beste mølle under usd 1000. https://www.garagegymreviews.com/best-treadmills-for-a-home-gymhttps://www.xxl.no/horizon-treadmill-7-oat-24-tredemolle-svart/p/1221951_1_Style?gad_source=1&gclid=CjwKCAiAkp6tBhB5EiwANTCx1JaSigUsByGsbfQP7W-AlHFcgwlndqN3OiWoUR6UxCoRWxNsVbgKwBoCtXwQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Sportsmaster T85. Hadde ikke tenkt å ta med denne, men når Sole koster 20k, så er det ikke så langt opp til denne prismessig. Har inntrykk av at dette er en solid og godt gjennomprøvd mølle. https://sportsmaster.no/kondisjon/tredemolle/sportsmaster-tredemolle-t85

Noen innspill?

Endret av ivildo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ivildo skrev (58 minutter siden):

Hei!
Ser ut som dette er det bra sted å diskutere tredemøller.

Jeg har lenge ønsket meg mølle hjemme, og nå ser det ut til et boligsituasjonen straks tillater dette. (Så sant lyddempingen mellom rommene blir god nok.)

Jeg er 185cm, 70kg og kommer for det meste til å løpet på 11-14 km/t med noen intervaller på 15-16 km/t. Regner med å bruke denne 2-4 dager i uken avhengig av årstiden. Jeg har ikke noe absolutt budsjett, men ønsker ikke å kjøpe noe som er dyrere og tyngre enn nødvendig. Ellers er det viktig at den bråker minst mulig og at løpebåndet lett lar seg slå opp når det ikke er i bruk. 

Noen alternativer jeg har sett på:

Sole F63. Koster nå 20k. Denne virker bra, men kan man få nesten det samme for 10-15 også? Ser at denne kostet 13.000 for 3 år siden, har denne blitt mindre for pengene sammenlignet med andre? https://www.treningspartner.no/sole-f63-tredemoelle/374663

Masterfit TP150. Koster bare halvparten av F63. Virker også å være en svært bra mølle. Mer for pengene enn F63? Men blir løpebåndet for kort? https://www.x-life.no/masterfit/tp-150-tredemoelle

Abilica TM 45 BT. Koster 18k. Vet ikke så mye om denne, men virker å være bra ut fra det som står på pulssonen. Usikker på hvordan denne stiller seg mot feks Sole og Masterfit. https://www.treningspartner.no/abilica-tm-45-bt-tredemoelle/374084?trackID=152704033&utm_campaign=adrecord&utm_medium=affiliate&utm_source=adrecord

Horizon Treadmill 7.OAT-24. Koster 14k på xxl. Denne siden mener dette er beste mølle under usd 1000. https://www.garagegymreviews.com/best-treadmills-for-a-home-gymhttps://www.xxl.no/horizon-treadmill-7-oat-24-tredemolle-svart/p/1221951_1_Style?gad_source=1&gclid=CjwKCAiAkp6tBhB5EiwANTCx1JaSigUsByGsbfQP7W-AlHFcgwlndqN3OiWoUR6UxCoRWxNsVbgKwBoCtXwQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Sportsmaster T85. Hadde ikke tenkt å ta med denne, men når Sole koster 20k, så er det ikke så langt opp til denne prismessig. Har inntrykk av at dette er en solid og godt gjennomprøvd mølle. https://sportsmaster.no/kondisjon/tredemolle/sportsmaster-tredemolle-t85

Noen innspill?

Hei hopp 🙂 

Personlig hadde jeg valgt F63. Det er ikke relevant å sammenligne pris på en tredemølle i dag med pris for 3 år siden. F63 som selges nå er også en nyere versjon som kom til Norge i desember.

TM 45 BT er også verification fin, og her går du i likhet med F63 støtte for Zwift.

Slik du beskriver ditt bruksområde, så tror jeg ærlig talt at du ville blitt veldig fornøyd med TP150. Det er en veldig fin mølle som nå er altfor lavt priset. Merk at denne ikke har støtte for Zwift, og løpebåndet er "kun" 140 cm. Med tanke på din høyde ville jeg valgt en mølle nye 150 cm bånd.

Horizon ville jeg gått klar av. Stort merker i USA, men jeg har ingen erfaring med servicen deres i Norge, og det er et viktig tema. Treningspartner.no som importerer Sole har alle slitedeler på lager, og Sole er generelt svært driftsikre modeller.  Garantien er også god.

Proform Carbon TLX som kommer på lager om det par uker for også mye for pengene. Bare for å forvirre deg enda mer...

Sportsmaster møllene kjenner jeg ikke så godt til, men ble veldig overrasket i fjor da jeg så hvor mange av møllene som hadde korte løpebånd, og de syntes ikke 140 cm var kort da jeg konfronterte de med det... T85 er fin, men den er ikke verdt prisen satt opp mot F63. Det er vel heller ikke støtte for Bluetooth på denne?

Og jepp. Det er jeg som driver Pulssonen.no. Jeg skriver dette utelukkende med interesse av at du skal bli fornøyd, og har ingen økonomisk interesse om du handler gjennom nettsiden eller ikke. Ønsker bare å nevne det, for den beste lønna jeg kan få er tilbakemeldinger fra fornøyde lesere 🙂

Endret av torbjornhb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svært grundig svar! 🙂

Proform Carbon TLX hadde gått under radaren for min del. Til 12000, så har den både større løpebånd og er kanskje litt mer moderne enn TP150? Fant også denne testen på nett, den er kanskje ikke så mye dårligere enn F63? https://www.treadmillreviewguru.com/proform-carbon-tlx-treadmill-review/

Jeg tolker deg dithen at F63 er den beste mølla, men at jeg sannsynligvis blir fornøyd med TLX eller TP150 til en langt lavere pris? Jeg har mest lyst på F63, men sliter med å forsvare prisforskjellen. Er Proform et greit merke?

Det du skriver om Sole og tilgang til slitedeler fra norske butikker. Gjelder dette bare Sole, eller det mulig å få deler til Masterfit og Proform?

Ellers må jeg si at det er imponerende det du har fått til med Pulssonen. Veldig bra side. Mye annen rart på nett når man leter etter objektiv info om spesielt tredemøller. Ikke at jeg tror at du ikke gir meg de beste rådene, men har du ikke noe inntekt av å linke til ulike butikker?

  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ivildo skrev (36 minutter siden):

Takk for svært grundig svar! 🙂

Proform Carbon TLX hadde gått under radaren for min del. Til 12000, så har den både større løpebånd og er kanskje litt mer moderne enn TP150? Fant også denne testen på nett, den er kanskje ikke så mye dårligere enn F63? https://www.treadmillreviewguru.com/proform-carbon-tlx-treadmill-review/

Jeg tolker deg dithen at F63 er den beste mølla, men at jeg sannsynligvis blir fornøyd med TLX eller TP150 til en langt lavere pris? Jeg har mest lyst på F63, men sliter med å forsvare prisforskjellen. Er Proform et greit merke?

Det du skriver om Sole og tilgang til slitedeler fra norske butikker. Gjelder dette bare Sole, eller det mulig å få deler til Masterfit og Proform?

Ellers må jeg si at det er imponerende det du har fått til med Pulssonen. Veldig bra side. Mye annen rart på nett når man leter etter objektiv info om spesielt tredemøller. Ikke at jeg tror at du ikke gir meg de beste rådene, men har du ikke noe inntekt av å linke til ulike butikker?

Tusen takk for trivelig tilbakemelding 🙂
Det setter jeg stor pris på.

ProForm eies av samme merke som eier NordicTrack, og er en av verdens største og mest anerkjente produsenter av treningsmaskiner. Det er et meget solid merke! Greia med ProForm og NT er at de tilbyr tjenesten iFit som gir tilgang til virtuell trening som er ganske så kul. Har skrevet om forskjellen på iFit og Zwift her:

https://pulssonen.no/ifit-vs-zwift/

Jeg tror absolutt du vil få stor glede av begge de rimeligere møllene, selv om F63 er noe stødigere. TLX var i hvert fall mer moderne enn forrige generasjon F63, men de har litt ulike fokus. TLX baserer seg i stor grad på interaktiv trening og bruk av iFit. F63 lar deg i større grad manuelt velge om du vil ta i bruk installerte programmer eller løpe gjennom Zwift.
 

Slitedeler blir nok ikke problem her heller ettersom Masterfit er Mylna sin merkevare, som igjen leverer til X-Life og Treningspartner. Den gjengen er solid, og det er derfor jeg primært linker til disse butikkene der det er mulig. 

Personlig digger jeg for eksempel Technogym MyRun møllen, men disse møllene er så kostbare at det ikke er oppnåelig for folk flest. Da blir det dumt å ta med i en slik oversikt. Det samme gjelder flere lamell tredemøller.

Jo, jeg får en liten provisjon for de fleste kjøp gjort gjennom lenker på siden, og setter enorm pris på de som velger det ettersom det er slik jeg får inntekt. Det jeg ønsket å påpeke er at jeg er MER interessert i at du handler der du føler deg trygg enn at jeg skal tjene penger. Greia med at jeg startet Pulssonen.no var for å kunne være helt 100% årlig uten påvirkning fra diverse folk over meg. Jeg har jo ganske mange lesere hver måned, og får mange, mange mail og forespørsler. De fleste som leser testene mine handler på Elkjøp, XXL, Power, etc., og jeg får jo ingen provisjon for det. Likevel blir jeg utrolig glad når jeg får mail om at folk har kjøpt seg en klokke, et par løpesko, etc., og at de er så fornøyd :). Glede er undervurdert betalingsmiddel!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Veldig nærme å bestille en TLX nå før januar er over. Snakket med en kompis og han angret på at han ikke hadde kjøpt en dyrere tredemølle. Han har en Masterfit TP200 som har begynt å knirke en del og lugger på høye hastigheter.

Spesifikasjonsmessig så er TLX og F63 svært like. Tror du at jeg får en mye bedre mølle ved å gå for F63? I USA så koster disse nå hhv usd 1000 og usd 1100, mens prisene nå i norge er 12.000 og 20.000. Synes 8000 er mye å betale ekstra, men gjør gjerne det hvis jeg på sikt blir mer fornøyd. Spesielt hvis den er mer stillegående mtp å ikke vekke sovende barn 😉

Spør nesten om det samme som tidligere, men hva tror du? 🙂

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også et alternativ å gå opp til F85 hvis det er verdt det, selv om den har en helt annen pris (27.000). Ser at denne i USA nå koster usd 2300, så det virker som at denne er langt mer offensivt priset i Norge enn det F63 er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk!
Enig i at det ikke er relevant å sammenligne selve prisen mellom Norge og USA, her er det mye som spiller inn. Men vil på generelt grunnlag si at det er noe relevant å sammenligne forholdet mellom norsk og amerikansk pris på produkter. Det er i alle fall interessant at i USA så koster F85 over det dobbelte av F63, mens her er F85 "bare" 35% dyrere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ivildo skrev (8 minutter siden):

Takk!
Enig i at det ikke er relevant å sammenligne selve prisen mellom Norge og USA, her er det mye som spiller inn. Men vil på generelt grunnlag si at det er noe relevant å sammenligne forholdet mellom norsk og amerikansk pris på produkter. Det er i alle fall interessant at i USA så koster F85 over det dobbelte av F63, mens her er F85 "bare" 35% dyrere.

I Norge er faktisk F85 veldig godt priset, og det er nesten ingen marginer å gå på. Antar at prisene på treningsmaskiner vil øke fremover ettersom fraktpris på containere har økt ekstremt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei. Vurderer en tredemølle, men er usikker på støy. Bor i 1.etasje (ingen kjeller under), parkettgulv. Over meg har jeg naboer. Gir en tredemølle veldig mye lyd/støy til etasjer over? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnneM skrev (17 minutter siden):

Hei. Vurderer en tredemølle, men er usikker på støy. Bor i 1.etasje (ingen kjeller under), parkettgulv. Over meg har jeg naboer. Gir en tredemølle veldig mye lyd/støy til etasjer over? 

Det skal nok gå veldig fint 🙂. Med mindre det er en gammel bolig med dårlig lydisolering. Anbefaler underlagsmatte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for veldig raskt svar. Er en bolig fra 80-tallet uten særlig god isolasjon mellom etasjene. De sier de hører kaffemaskinen, men ellers hører de ikke så mye av vårt daglige liv. Så jeg bør altså ikke være alt for engstelig for støy oppover, selvfølgelig med underlagsmatte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnneM skrev (5 minutter siden):

Takk for veldig raskt svar. Er en bolig fra 80-tallet uten særlig god isolasjon mellom etasjene. De sier de hører kaffemaskinen, men ellers hører de ikke så mye av vårt daglige liv. Så jeg bør altså ikke være alt for engstelig for støy oppover, selvfølgelig med underlagsmatte. 

Da endrer det seg litt. Vil nok høre støy dersom det er så dårlig lydisolering... Dessverre.

Selve tredemøllen lager ikke nødvendig så mye støy, men det er trinnstøy som er utfordringen.

PS: Sovner nå, men svarer i morgen tidlig om du har spørsmål 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...