Gå til innhold

Varmgang i bremser ved lange utforkjøringer


Anbefalte innlegg

Driver å planlegger tur i alpene neste år og utforkjøringer er mitt store problem, forsiktig sagt. Jeg liker ikke høy fart på landeveissykkelen.

For å unngå varmkjøring av bremsene så bremser jeg vekselvis på fram- og bakbrems og sitter høyt på sykkelen.

Regner med at en romslig og åpen vindjakke vil fungere som luftbrems.
Vil bremseklosser med "luftekanaler" ha noen som helst funksjon eller er dette bare en gimmick?
Vil nye kvalitetsbremseklosser redusere temperaturen ? Litt usikker på hvor mye det hjelper. Bevegelsesenergien er jo konstant uavhengig av bremsklossene så varmen som går inn i felgen blir jo den samme.
Er det noen andre knep man kan gjøre utover det å slippe opp farten og bremse hardt føre svingene ?


Har sykkel med felgbremser og alufelger med slanger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan anbefale stopping undeveis med hensikt fotografering til Strava og Instagram. Da kan du kjøle ned felger litt og fortsette på ny frisk. 🙂

Spander nye friske klosser før du drar. Så slipper du å file med klosser som har spor/mer enn spor av forurensning. Utover det så ser det ut som om du har alle punktene jeg vet om på plass. Det viktige er at du ikke henger på bremsene konstant. Jeg ville nok brukt begge bremser samtidig, og ikke bare annenhver for å fordele kreftene. Alufelger er ganske bra på å kvitte seg med varme så med litt fornuft og et par fotopauser går dette sikkert bra. 

 

LarsB

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville fokusert på kortere og hardere bremsing. Det sparer bremsene mye og du gir fra deg mer av jobben til luften rundt deg. 

Subbing og forsøk på å holde jevn fart bygger mye varme. 

Husk å svinge litt, og ikke kjøre korteste og bratteste rute ned veien. Dekkene absorberer dermed endel kinetisk energi og du får følelsen av kontroll. 

Unngå de aller bratteste nedkjøringene uten serpentiner. Det finnes noen av dem, og de kan faktisk være skumle. Og disse kneikene trenger ikke være fra de største fjellene. Ofte er det bedre å kjøre utfor på store og mer trafikkerte veier da disse veiene ofte ikke er så bratt anlagt. 

Hilsen en som har opplevd bremsesvikt på landeveissykkelen i Bayern. Det er skikkelig ekkelt, endte med å hoppe med bakhjulet for å få det låst på grusen på siden av veien med den siste lille resten av bremsekraft... Dette var ned en bratt vei med kanskje 100hm med på vei inn i en bratt sving i en bygd. Jeg var ikke forberedt på hvor bratt det var. Krevde derfor ekstremt mye oppbremsing. At bremseklossene var litt slappe, jeg hadde litt luft i systemet og skivene 140mm hjalp ikke. 

  • Like 1
  • Wow 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supermann skrev (34 minutter siden):

..................

Unngå de aller bratteste nedkjøringene uten serpentiner. Det finnes noen av dem, og de kan faktisk være skumle. Og disse kneikene trenger ikke være fra de største fjellene. Ofte er det bedre å kjøre utfor på store og mer trafikkerte veier da disse veiene ofte ikke er så bratt anlagt. 

.................

Jeg hadde ett par slike relativt korte og stupbratte utforkjøringer i Italia for en tid tilbake, skiltet med 20% stigning og med god margin det bratteste jeg har syklet med landeveissykkel.
Tipset med med å kjøre på større og mer trafikkerte veier nedover var ikke så dumt, skal se om det lar seg gjøre å følge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En litt annen innfallsvinkel, og en anekdote fra min tid som reiseleder i alpene:

En deltaker sa at han aldri syklet fortere enn i 60 og bremset når det gikk fortere. Årsaken var at sykkelen begynte å skjelve. A AS løe vet at det ikke bygger trygghet.

Hvorfor ikke fortere enn 60, spør jeg som alltid hadde turmålet om å se tresifret minst en gang. 

Bianchi-Campagnolo | Age and treachery will overcome youth and skill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utfordringen med felgbrems og varmgang er overdrevet, spesielt med alu felg. Også veldig enkelt å forebygge ved (som allerede nevnt) en liten pause for foto, is el underveis ned veldig lange utforkjøringer. Jeg stopper gjerne for en liten pause ned fra f.eks Sognefjellet ol, med skivebrems også for å unngå for varme kalipere og ekstra slitasje. Ikke nødvendig, men veldig greit å ta en liten pause når en er på langtur i vakre omgivelser. Gjennomførte Evresting i Trollstigen med felgbrems, nå er ikke det så lang nedkjøring, men slitasjen var ikke synlig på klossene og alt fungerte (selvsagt) utmerket. Lønner seg å ha gode felger og bremseklosser, er forholdsvis stor forskjell. F.eks Campanolo Shamal Mille med tilhørende klosser bremser fantastisk. 

Høres ut som du har endel å gå på når det gjelder bremseteknikk, også enig med Valentino at jeg ville prøvd å sluppet opp litt for å få flyt. Usikker kjøring med høye skuldre er gjerne mer risikofylt en avslappet kjøring med mer fart og flyt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lucky skrev (1 time siden):

For å beskytte dekkene og slangene mot varme må du bruke felgbånd, gjerne felgteip i tillegg. Det vil fungere som ett isolerende lag mellom felgbunnen og dekk/slange. Jeg vil tro at tykke felgbånd i bomull er optimalt

Synsing eller fakta? Jeg har aldri vært i nærheten av slik varme med alu felger. Har heller aldri hørt om det. Kjører mye lange/bratte bakker med TPU slanger og felgbrems, 0 problemer. 

Sitter en å filer med bremsene konstant på carbonfelg ned veldig lange/bratte utforkjøringer blir ting varmt, men det er en operatør feil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De eneste bremseproblemene jeg har vært ute for på landeveissykkel er den lukta som kommer fra alle bobilene (og bilene med campingvogn) som skal ned fra samme fjell. De lukter fælt 😉 Mest plagsomt når man skal oppover og må puste tungt. Synes å huske noe sånt bl.a. fra Juvvass og Tindevegen for 3 år siden, Trollstigen og Ørnevegen for 2 år siden, og Tindevegen i fjor sommer.

Juvvass var nok den eneste av disse hvor jeg bevisst tenkte på hvordan jeg skulle unngå varmgang. Ikke ved å bytte mellom fram- og bakbrems (stort sett bruker jeg ca 60% frambrems og 40% bakbrems), men ved å ikke bremse kontinuerlig. Det kan føles litt skummelt når det er langt mellom svingene.

  • Haha 1

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...