Gå til innhold

Er dette verdens styggeste grussykkel?


Anbefalte innlegg

😅

Med all mulig respekt for forumets ultradistanserytter par excellence @Sun Flyer:

Vi må ikke glemme at de fleste syklene vi triller på og stolt viser frem i dag, ville for få år siden på gamleforumet eller på kafé og samlinger for sykkelentusiaster bli avvist som sykt stygge. 

Skrånende overrør (damesykkel - pensjonist med ryggproblemer!), senkede setestag (fælt!), kantede og overdimensjonerte rør (stygt!) og ja, skivebremser (forkastelig!)

De polske rockerne i Rondo er derimot totalt fryktløse og har alltid laget sykler de selv synes er kule og funksjonelle, helt uavhengig av hvilken smak som til enhver tid måtte herske.

Paul Vousdens omtale i videoen det linkes til er ikke den verste jeg har hørt, om enn den er forutsigbar og dermed kjedelig i sin kritikk av sykkelen. Om jeg ikke har gått glipp av noe, har han ikke skjønt poenget med det uvanlige designet av baktriangelet, som også Specialized har brukt på en av sine modeller. Det er ikke kjedestagslengde, slik Vousden synes å tro.

Jeg var så heldig å få en lang prat med en av designerne bak den opprinnelige RUUT, som en tid bodde i Oslo, og fikk se modellen på tegnebrettet før den kom i produksjon - en videreutvikling av NS Bikes' klassiske metallbeist RAG+. Jeg ble imponert over viljen til å lage ukonvensjonelle løsninger, og det ektefølte engasjementet.

Ellers er det bare å gå til Rondos hjemmeside og glede seg over at noen tør gjøre ting annerledes. Og at det er en klar tanke bak det - hva gjelder geometri og kjøreegenskaper eller egenskaper i materialet.

Jeg er ikke overbevist om at designet til siste RUUT oppnår alt det vil, men jeg hadde gjerne rullet på denne. Ville vært kult.

  • Like 3

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg ble skuffa over at han la vekt på "reinforcing the weak point will mean adding weight", uten å teoretisere om hvorfor de har valgt denne løsningen utover kjedestaglengde. Komplianse er jo et ord(?) som kunne vært brukt her med hell tror jeg.

Det blir også litt tåpelig å legge vekt på vekt uten å undersøke/forsøke å kvantifisere vekten som er(?) lagt til. Om det er 30 gram eller 300 har jo litt å si for det argumentet. Spesielt mtp hvor vekt-allergiske syklister ofte er.

Hvor mye kraft må til for å få ramma til å folde seg sammen og knekke på den bøyen på overrøret? Hvis du ikke vet det, så bør du være veldig forsiktig med hvordan du formulerer deg for at det ikke skal bli våsete synes jeg iaf.

 

Synes kontrasten mellom aero-gaffelen og mursteinen over var noe av det verste sånn rent estetisk.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sveinung1 skrev (2 timer siden):

Vi lo jo godt av Grail sin dobbeltdekker også, men det er jo en fantastisk god sykkel . Nesten som jeg savner min...

Historien har vel vist at de som lo av dobbeltdekkerstyret hadde rett. Canyon nølte ikke med å fase det ut omtrent så fort det hadde kommet på markedet. 

  • Like 2

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, 

Det er ikke den styggeste grussykkelen. 
Sånn er det med den saken.

LarsB

 

 

åkeida, begrunnelse. Det er ikke verdens styggeste fordi det ligger bevisste valg bak. Den er ikke laget sånn bare for å se rar ut. Eller enda kortere: @Sepeda har rett. 

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knekken i overrøret er ikke noe større enn hva Canyon lot MVDP sykle rundt med.

spacer.png

Forøveig en annen sykkel som ikke scorer høyt på estetikk. Likevel synes jeg, kanskje basert på forventinger jeg har til dem, vil mitt kjære Bianchi vinne prisen for styggest gravel…

spacer.png

  • Like 1
  • Sad 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bianchis første gravelsykkel var fæl. 

image.png.cd488fbb17f9464b74d19bf4b238d604.png

Deres nye er flott: 
image.png.949283491055c835fa2077a2b6299d93.png

  • Like 3

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...