Gå til innhold

Er Zwift Cog and Click løsningen på støy fra Kickr Core?


tron

Anbefalte innlegg

Rullet så smått igang rullesesongen med Zwift i går. Har en Kickr Core, som for så vidt er støysvak, men vibrasjons forplanter seg veldig godt som støy til etasjen under – spesielt i enkelte gir, og det smeller godt når det skiftes opp og ned på kassetten.

Zwift Cog og virtuelle girskift virker derfor interessant, pluss at det gjør det enklere å bytte mellom sykler (har både 10-, 11- og 12-delt i heimen). Men er det nok for å eliminere vibrasjonsstøyen som forplanter seg i etasjeskillet? Trenger jeg noen bedre føtter på rulla i tillegg? Noen som har tips og erfaringer her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke tenke meg at Zwift Cog gjør noe for støy fra drivverket. Det er jo bare å sykle i den retteste kombinasjonen du har på kassett og drev. Og så legge til litt ekstra støy som Cog visstnok lager* fordi den ikke er supertilpasset akkurat ditt kjede. Da er du der. 

Smell fra giring fikser du ved å ikke tråkke kjempehardt når du girer. 

 

* på husken fra ulike tester. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LarsB skrev (1 time siden):

Og så legge til litt ekstra støy som Cog visstnok lager*

Jeg har også hørt (egentlig lest) rykter om at Zwift Cog lager en del lyd og trolig vil føre til det motsatte av det trådstarter ønsker.

Eksempel på https://zwiftinsider.com/hub-one-release/

Sitat

I’ve ridden many miles on my standard rear cassette using virtual shifting. I’ve also ridden a fair amount using the Zwift Cog in place of the cassette. Both setups work great for me. The Zwift Cog is a bit noisier than my standard cassette, but that makes sense since it is built to be compatible with a wider range of chains. It’s also possible that the housing amplifies chain noise a bit.

 

En annen sak er at Zwift-utstyr er litt vanskelig å bestille til Norge, hvis du ikke tilfeldigvis har en god kompis i Sverige eller er dreven på bruk av "forward2me", "jetcarrier" eller andre liknende tjenester.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

anderfo skrev (3 timer siden):

Jeg har også hørt (egentlig lest) rykter om at Zwift Cog lager en del lyd og trolig vil føre til det motsatte av det trådstarter ønsker.

Eksempel på https://zwiftinsider.com/hub-one-release/

 

En annen sak er at Zwift-utstyr er litt vanskelig å bestille til Norge, hvis du ikke tilfeldigvis har en god kompis i Sverige eller er dreven på bruk av "forward2me", "jetcarrier" eller andre liknende tjenester.

Nå har omsider butikker i Norge fått inn Zwift Cog-settet, så det gjør ting litt enklere.😊

https://bikeshop.no/wahoo/150282/wahoo-zwift-cog-click-upgrade-kit-oppgrader-rullen-din?gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMIk7-hsoSgiQMVJ2GRBR2O-TpxEAQYAyABEgKLIPD_BwE

https://www.sykkelkomponenter.no/tilbehor/ruller/tilbehor/wahoo-zwift-click-cog-upgrade-kit?variant=WFBKTRCCKIT&gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMIk7-hsoSgiQMVJ2GRBR2O-TpxEAQYAiABEgL4TfD_BwE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LarsB skrev (7 timer siden):

Jeg kan ikke tenke meg at Zwift Cog gjør noe for støy fra drivverket. Det er jo bare å sykle i den retteste kombinasjonen du har på kassett og drev. Og så legge til litt ekstra støy som Cog visstnok lager* fordi den ikke er supertilpasset akkurat ditt kjede. Da er du der. 

Smell fra giring fikser du ved å ikke tråkke kjempehardt når du girer. 

 

* på husken fra ulike tester. 

Joa, jeg tråkker mest mulig i rettest mulig kjedelinje, men det må jo gires av og til og, så det var derfor jeg tenkte på virtuell giring med Zwift Click...

Men det kan jo være at det er mest å hente i vibrasjonsdemping mot underlaget. Noen erfaringer der? Regner med alle har sett tennisball-hacken som brukes i ymse DIY-rockerplate-konstruksjoner. Nå er ikke rockerplate-konseptet så viktig for meg, men om tennisballene kan stoppe vibrasjonene i å forplante seg i huset, så er det interessant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sveinung1 skrev (2 timer siden):

Jeg lurer på hvorfor ikke Swift cog passer på flere ruller? Feks neo? Hadde den kunnet monteres rett på bosset så hadde den jo passet alle ruller? 

Tipper det handler mest om kommunikasjon, at Zwift Cog kommuniserer med rulla som igjen kommuniserer med Zwift. Så rulla må være i stand til å snakke med Zwift Cog (og Zwift) for at virtuell giring skal fungere.

Det burde kanskje i utgangspunktet vært slik at Zwift Cog kun ble styrt av knappene på styret og ikke krevde at verken rulla eller Zwift (evt. andre programmer) visste om det, men det er kanskje forretningsmessige årsaker til at de har gjort det slik...

  • Like 1

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zwift Cog kan som @anderfo sier smekkes rett på alle ruller. Men det er et eller annet som Zwift mener er essensielt som gjør at "giringen" skjer direkte mot rulla og ikke i Zwift-programmets styring av rulle. 

Det er en oppgradering som skjer på firmwareseiden på rulla. Om rulleprodusenten gidder, og ikke er inne på eiersiden av andre programmer. Så vidt jeg har fått med meg er min Elite nå klar for å oppgraderes for å passe med Cog og Clik .

 

LarsB

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Zwift HQ selv skriver

Sitat

The firmware version is important as that’s where the magic happens to enable virtual shifting.

Det høres litt rart ut at giret skal være avhengig av Zwift for å fungere, men det har kanskje å gjøre med at Zwift Cog har en del innstillinger man skal kunne gjøre (i Zwift), f.eks. hvilket gir man ønsker at den skal late som den er, og som må kunne kommuniseres med giret.

  • Like 1

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...