Gå til innhold

Alltid håp for låseringen på 350 nav?


Anbefalte innlegg

Jeg har et hjul der felgen må byttes. Hjulet er bygget på et Dt Swiss 350 nav. Før jeg brygger et nytt hjul på dette navet vil jeg bytte kulelager.

Bildet viser en felg med en 1,5 m lang arm knytt fast og skrustikke som sprakk. Den erfarne leser skjønner nå at vi skal tilbake til den hælvetes førbainna satansmakkverket av en låsering. Navet er varmet så røyken stod. Pakninger smeltet og dekaler krakelerte. Like førbaina sitter kukskapen i 7 stein.

Er det noen som rett og slett har måttet gi opp? Eller er det kun snakk om en stor kopp harden the fuck up og finne noen med enda større skrustikke og plass til enda lenger arm?

PXL_20241020_184137485.jpg.ee22f7af61fc1e7a3b46a1a13bf5a43e.jpg

 

  • Wow 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde nevekamp med å få et rælete boss av et shimanobakhjul, og fikk ikke bukt med det, med nevemakt. Fram med den ganske brutale Milwaukee-muttertrekkeren min, som takler nærmere 1800 Nm, på løsning og bættre, det gik lett som bare rakkern. Er det råd å tilpasse verktøyet til 1/2"-verktøy, så kan jeg evt komme ilende med muttertrekkeren, når det måtte passe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

erikskon skrev (1 time siden):

Jeg har et hjul der felgen må byttes. Hjulet er bygget på et Dt Swiss 350 nav. Før jeg brygger et nytt hjul på dette navet vil jeg bytte kulelager.

Bildet viser en felg med en 1,5 m lang arm knytt fast og skrustikke som sprakk. Den erfarne leser skjønner nå at vi skal tilbake til den hælvetes førbainna satansmakkverket av en låsering. Navet er varmet så røyken stod. Pakninger smeltet og dekaler krakelerte. Like førbaina sitter kukskapen i 7 stein.

Er det noen som rett og slett har måttet gi opp? Eller er det kun snakk om en stor kopp harden the fuck up og finne noen med enda større skrustikke og plass til enda lenger arm?

PXL_20241020_184137485.jpg.ee22f7af61fc1e7a3b46a1a13bf5a43e.jpg

 

I min verden er ikke det det der ei skrustikke. Joda, utseendemessig ligner den, men i nevnte verden er den nok for prematur å regne

edit: det bør legges til at jeg er blitt beskyldt for å reparere ting med spett…

  • Like 1

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykkelbua fiksa mitt på den der. Latmannarm på over 2 meter, to mann, og ei skrustikke av en annen verden 😄 

Var når jeg oppgraderte et 370nav til ratchet.


Måtte kjøpe inn nytt verktøy underveis også, en orginal og en ikke-orginal røyk i prosessen.

  • Like 1

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, baronKanon said:

https://elevationwheelcompany.com/product/dt-drive-ring-tool-with-hex-back/

 

Denne funker med 24mm pipe på slagtrekker. 

Den der frista jo nesten å skaffe proaktivt til jeg evt skal teste sjøl.

Bekymret for stikka mi, har kun en sånn lettvektsstikke fra Brockhaus Heuer.

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme at jeg er veldig glad i 350 navene og det kan jo gå tiår mellom hver gang dette lageret må skiftes, men dersom man kan risikere å ødelegge x antall dyre verktøy så begynner dette navet å bli en del dyrere enn det innkjøpsprisen indikerer. Jeg kan ikke fatte hvordan ordentlig lette hjul tåler denne herjinga - dersom man må skifte lager. 

Har noen erfaring med hvordan det er å få opp denne ringen "neste gang" - altså etter at du har fått den av en gang? Sitter den like jævlig eller hjelper det når den monteres med "anti seize" pasta?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er kanskje selvklart, men bare lurer på hva de krever for å prøve på en sånn jobb når risikoen er såpass høy. Nå må jo et sykkelverksted mestre 350 nav, med tanke på hvor vanlig det er, men jeg har litt sympati med den risikoen de løper ved å ta på seg oppgaven. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan forresten legge til at jeg også plages med å få ut lager i 350 fremnav. Pga svært tight fit på hylsa mellom lagrene så må man ha en ganske spesiell dor for å komme til å slå ut lagrene. Må ha en som er lang og tynn. Selv om 350 nav er fantastiske mht kvalitet/pris/vekt så har de sine svakheter når det kommer til bytte av lager. Her må en påpeke at det tar maaaaange år mellom hver gang jeg må skifte lager på 350. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det krever også litt konsentrasjon å sikre at man skrur riktig vei. Enkelt med verktøyet pekende opp, men når man snur hjulet og setter verktøyet i stikka er det lett å surre det til. Sist jeg løsnet en drive ring gikk det greit med to man og kun vri på hjulet.   
har erfart at det er viktig å sjekke lageret bak drivringen jevnlig, da jeg har opplevd flere akselbrudd pga dårlig eller skåret lager. Sist jeg byttet aksling tok vi en fra et brukt løst nav. For å få ut denne tingen måtte vi tenke litt kreativt og løsningen ble montere på en 200 skive, sette verktøy og nav i stikka på vanlig måte, og tre en lang arm inn i skivas spiler og skru. Måtte mao ofre en brukt skive men ringer løsnet greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neistein skrev (6 minutter siden):

Det krever også litt konsentrasjon å sikre at man skrur riktig vei. 

Ja, det har du veldig riktig i. Når du setter verktøyet i skrustikka og setter hjulet oppå, da skal du rotere hjulet hvilken vei? Når du ser ned på hjulet...

Ikke for det at jeg lurer altså, for selvsagt har jeg skrudd riktig vei. Tenke seg til da, om jeg holdt på en hel søndag og sitter igjen med senebetennelse og ødelagt stikke bare fordi at jeg skrudde feil vei. Tenk så dumt. 

  • Haha 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

erikskon skrev (2 timer siden):

Ja, det er kanskje selvklart, men bare lurer på hva de krever for å prøve på en sånn jobb når risikoen er såpass høy. Nå må jo et sykkelverksted mestre 350 nav, med tanke på hvor vanlig det er, men jeg har litt sympati med den risikoen de løper ved å ta på seg oppgaven. 

Det ble til slutt en utfordring eller "challenge" som kidsa sier i dag, for dem, så kronasjen ble ikke direkte overført meg nei 😄 

 

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

erikskon skrev (4 timer siden):

Kan forresten legge til at jeg også plages med å få ut lager i 350 fremnav. Pga svært tight fit på hylsa mellom lagrene så må man ha en ganske spesiell dor for å komme til å slå ut lagrene. Må ha en som er lang og tynn. Selv om 350 nav er fantastiske mht kvalitet/pris/vekt så har de sine svakheter når det kommer til bytte av lager. Her må en påpeke at det tar maaaaange år mellom hver gang jeg må skifte lager på 350. 

Jeg har lageruttrekker av typen som ekspanderer når du strammer til, jeg synes å huske at det gikk ganske greit å få lurt den inn i mellom der. Mulig å låne om det trengs (så kan du samtidig hente de bremseklossene vi snakket om for noen år siden :classic_biggrin:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...