Gå til innhold

Nytt Hjulsett


Anbefalte innlegg

Hjulene er helt greie, rimeligste innstegsmodell i karbonhjulverden fra forhandler.

Omtrent samme kvalitet som de rimeligste hjulene jeg selger for 6500kr- mine er ihvertfall ikke dårligere- har hatt et par kunder som har fått sprekk i karbonfelgen fra Bikeshop, og som har kjøpt av meg. 

Selve holdbarheten på de rimeligste hjulene er ikke nødvendigvis noe dårligere enn de dyrere, det er som regel vektforskjellen og navene som er forskjellig. De dyrere hjulene har som regel T800 karbon istedenfor T700  ( gir lettere felg) og nav fra feks DT swiss. 
 

På innstegsmodellen i 50 mm profil jeg har solgt har der ikke vært en reklamasjon på de to årene jeg har levert dem. For omtrent samme pris som Bikeshop selger de hjulene du linker til har jeg solgt 4550 profil hjulsett med vekt på rett over 1300 g. Disse har kona og jeg ca 20 000 km på i år. https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=370565552


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leifern skrev (På 20.10.2024 den 18.33):

Driver å vurderer nye hjul, ser Bikeshop har tilbud på Aerlite Elite G2 55 Disc Hjulsett Noen som kan si om det er godt kjøp? Eller burde jeg legge i litt mer penger å kjøpe noe dyrere? 

Jeg kjøpte et sett G2 40 Gravel. Hjulene er fine de. Merkbar oppgradering fra mine high-end aluhjul på grussykkelen i alle fall. Kanskje mest fordi jeg fikk en langt bredere felg og noe lavere vekt. 
Når det gjelder det hjulsettet du linker til, så er mitt innspill at det kanskje er litt gammeldags mtp dimensjoner. 28mm utvendig og 19mm innvendig er relativt smalt i 2024, da vi helst skal ha 30mm dekk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 21 mm innvendig på hjulene mine med 32 mm GP5000, syns det ser og kjennes bra ut. 28 mm GP5000 på 19 mm innvendig syns jeg også er bra.

Når det gjelder praktisk bruk merker man liten forskjell. Min erfaring er at det er først når du går ned på 25 mm dekk at man merker de er mer vare for ujevnt underlag/ dårlig asfalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Howard skrev (17 minutter siden):

Jeg kjøpte et sett G2 40 Gravel. Hjulene er fine de. Merkbar oppgradering fra mine high-end aluhjul på grussykkelen i alle fall. Kanskje mest fordi jeg fikk en langt bredere felg og noe lavere vekt. 
Når det gjelder det hjulsettet du linker til, så er mitt innspill at det kanskje er litt gammeldags mtp dimensjoner. 28mm utvendig og 19mm innvendig er relativt smalt i 2024, da vi helst skal ha 30mm dekk. 

Nå vei jeg ikke hvilken sykkel du skal hjulene på, men selv ville jeg vurdert G2 40 Gravel til landeveissykkelen også. Mye av de aerodynamiske fordelene får du allerede fra 40mm profil, og hvis du ikke har en fullblods aero-rock er 40 det beste av begge verdener. Aero nok og lett nok. 
Alternativt kommer det sikkert en runde med tilbud på 303s ila vinteren. Det er en forumfavoritt til fornuftig pris. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar. Er hjul tiltenkt landeveisykkel ja. Kaiost du bygger hjulene selv?  Har også sett litt på Elitewheels Edge fra Aliexpress som har fått mange gode reviews. 50mm veier kun 1347g.  Ev.t topp versjonen Drive som kan kjøpes fra egen hjemmeside til Elitewheels, men her vil jeg tro det kommer Toll i tillegg til prisen? 
Elitewheels Edge
Elitewheels Drive 50D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaiost skrev (16 timer siden):

Jeg har 21 mm innvendig på hjulene mine med 32 mm GP5000, syns det ser og kjennes bra ut. 28 mm GP5000 på 19 mm innvendig syns jeg også er bra.

Når det gjelder praktisk bruk merker man liten forskjell. Min erfaring er at det er først når du går ned på 25 mm dekk at man merker de er mer vare for ujevnt underlag/ dårlig asfalt.

Jeg er enig i at det i praksis fungerer veldig godt med 19mm, selv på dekk opp mot 40mm bredde. Bredere felg gir likevel en litt annen følelse og litt mer stabilitet på brede dekk og lavere trykk. For min del oppfatter jeg den annerledesheten som «bedre», men det er ikke dermed sagt at det er slik for alle. 

Hvis jeg skal gi generelle råd til kjøp av (dyre) hjul, ville mine råd uansett være å kjøpe å kjøpe en litt bred felg kombinert med hyllevareeiker og nav hvor det er gri tilgang på reservedeler i overskuelig framtid. 
 

Jeg kjøpte Aerlite-hjul nå i høst, med Aerlite sine egenmerkede nav. Hadde ikke Bikeshop vært forhandler, hadde jeg aldri kjøpt de. Helst skulle jeg hatt DT-nav, men siden BS har hatt Aerlite lenge, har deler inne og ser ut til å fortsette med merket - så peiset jeg bare på (da budsjettet ikke holdt til Reserve denne gangen). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elitehjulene har fått bra tilbakemeldinger. Jeg betaler ihvertfall mva på hjulene jeg tar inn, så regner med t det er i tillegg der også. Når det gjelder utgaven med karboneiker så sa Emil hos Unnas at de har sluttet med det, og jeg har tatt inn tre sett med karboneiker, men de er vanskeligere å arbeide med, og ville ikke anbefalt det. Vektforskjellen på karboneiker vs feks Pillar 1420 er så liten at jeg ville gått for "vanlige" eiker.

Nå spørs det om du kjører tubeless, og i tilfelle om det da er hooked eller hookless du er ute etter. For meg som kjører på TPU slanger så er det kun hooked clincher/clincher som gjelder og da er det ikke nødvendig med med så bred felg ettersom jeg aldri har større dekk enn 32mm,

Jeg bygger ikke hjulene selv, får de ferdigbygget, og omtrent halvparten av det jeg selger er custombygg.  Bygger litt innimellom, men mest for å ha selv.

På Gran Canaria for et år siden ble jeg syklende sammen med brødrene Yates og må si at de gutta hadde skikkelig bredde på dekkene sine. Jeg hadde GP5000 32 mm, men mine ble nesten som gammeldagse 21 mm sammenlignet med det de hadde på. Så ser at trenden går i  den retningen. For moro skyld satte jeg på 25 mm da jeg var på Mallorca forrige uke, men det så nesten litt spinkelt ut, selv om det både wattmessig og fartsmessig opp bakkene gikk like fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...