Gubben Skrevet fredag kl 07:38 Del Skrevet fredag kl 07:38 Når bilen min var i garantitiden brukte jeg ett frittstående bilverksted til å ta servicene ettersom de var endel rimligere og er plassert nærmere min bopel. Når garantitiden var utløpt tok jeg jobben selv og fikk raskt en meget sterk mistanke om at de fakturerte for deler de ikke byttet. Lokal merkeforhandler kjører "spesialpris" på service for biler utenfor garantitid og jeg bestilte service over nett, pris 6'. Så får jeg SMS som skal signeres i den forbindelse, med beskjed om at prisen nå er økt med ~30%. 1500,- for å skifte luftfilter og så ytterligere tillegg for verkstedmateriell og avfallshåndtering. To ting; dette er på kanten til bondefangeri ved å markedsføre en pris og så kreve en annen. 1500,- for å skifte ett luftfilter synes jeg var drøyt. Mener å huske at det luftfilteret jeg satte inn kostet 250,- hos BT og at jeg brukte drøyt fem minutter på å bytte det. Kommentarer og egne erfaringer ? 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Supermann Skrevet fredag kl 07:53 Del Skrevet fredag kl 07:53 Men du må da ikke gå til merkeforhandleren etter at garantitiden er utløpt? At de på forhånd avklarer med prisen med deg som kunde er da heller ikke urimelig? At prisen er høyere enn du ønsker betyr jo bare at du kan velge å bruke et annet verksted. Eller skjer dette på dagen bilen skal leveres inn? Forøvrig så har jeg hatt erfaringen at verksted har fakturert for ikke utført jobb. Fikk det påpekt og pengene tilbake, men det var skuffende. Slikt skjer, og jeg tror nok dessverre at det skjer oftere enn det burde. Er noen år siden... En bør alltid be om å få se de utbyttede delene. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andreas Skrevet lørdag kl 13:32 Del Skrevet lørdag kl 13:32 NAF: Fritt verkstedvalg Sitat Fritt verkstedvalg er noe som følger reglene i EU/EØS. Det at du som bileier velger å gå til et annet verksted enn merkeforhandler skal ikke automatisk medføre at du mister bilens garantirettigheter. Veldig spesielt om de har kampanje på nett til pris X, men når du bestiller så får du beskjed om at pris er X+Y. Det høres ut som falsk reklame, og bør vel meldes til rette myndighet, om de ikke har den klassiske * ->med forbehold (liten skrift). Sluttet å ta med dieselsliteren på merkeverksted når de ikke klarte gjøre ting jeg ba om, gjentatte ganger. Avsluttet vel hele kundeforholdet når jeg forstod et av forhandlers andre merkeverksted prøvde å lure en til å erstatte en kostbar del, som hvis den skulle vært ødelagt hadde vært en reklamasjonssak på en tidligere reperasjon. En bekjent hadde eksakt samme opplevelse. Det var tilfredstillende når merkeforhandler(sentralt) spurte hvorfor jeg ikke benyttet dem lengre. Fikk bare en våsete beklagelse. Har heldigvis et særdeles jovialt Mekonomen verksted 500 meter unna, og de har kunnet lurt meg minst 2 ganger når jeg trodde bilen burde kondemneres. Alltid fint å få en tlf om at det var rustent bremseskjold etter 15 minutter, og det koster kr 700ish, når man allerede har begynt å se på ny bil. Er det småting bør en vel gjøre det selv. Et verksted har mye som må dekkes, noe som reflekteres i timelønnen til mekanikeren. Jo mer fancy verksted, jo høyere pris. Beste er vel å kunne mekke bil selv, eller i det minste ha kunnskap om hva som må gjøres. De færreste kan det, og da er det jo alltid en fare for at man blir lurt. Evnt. kjenne en som kan mekke, som man kan spørre om råd eller låne løftebukken til. Du bør bytte kvantumakseleratoren. Den begynner å bli gåen. Bytt før det virkelig blir dyrt. Fikk faktisk flere gratis servicer av Toyota etter at det i en traffikkontroll ble oppdaget en grov feil i registeringen av bilen. Sånn i tillegg til at de ordnet opp i feilen raskt. Overraskende solid kundeservice, for en feil bruktbilselgeren deres hadde gjort. Synd Corollaen hadde 1.3 motor og et utsende kun en pragmatisk eier kunne elske. Ikke uten grunn til at den hadde kallenavnet Frosken i vennegjengen. Fint å kjøre Oslo-Bergen med den bilen. Brukte nesten ikke drivstoff. Eneste var at man måtte planlegge forbikjøring i typ 5-10km. Hvit stasjonsvogn av denne lekre doningen. 1 Siter Kaffe- og teansvarlig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eirikur Skrevet lørdag kl 19:13 Del Skrevet lørdag kl 19:13 Har en Skoda Kodiaq som er 7 år, bare gått 76k. Funderer på om jeg skal gjøre mekking selv når det blir aktuelt å bytte bremseskiver, klosser og fjærer. Krever litt ekstra utstyr, men ikke voldsomt. Men det blir vel brukt én gang. Kanskje i totalen ikke verd det. Noen som har prøvd? Kunne jo byttet bil, men er jo ikke gratis det heller. Og trenger egentlig heller ikke ny bil. Bedre å la pengene fortsette å stå i fond. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Oyvinsr Skrevet lørdag kl 19:31 Del Skrevet lørdag kl 19:31 Trenger ikke mye utstyr for å ta bremser, det er vel samme utstyret du bruker for å ta hjul i stor grad, pluss kanskje noe småtteri for å klemme stempel(koster noen hundrelapper på biltema). Fjærene bør jo holde ei stund til, men er vel en del foringer og stag som kanskje kan bli litt slarkete etter 100k. Slike ting som kan kreve hjulstillingskontroll er det greiest å ta på verksted, men ikke merkeverksted. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Avdem Skrevet søndag kl 09:22 Del Skrevet søndag kl 09:22 Bremser er stort sett ganske uproblematisk, men sjekk om du treng verktøy til å resette parkbrems. Ein enkel kodeleser frå Biltema gjer ofte den jobben på VAG produkta. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JC1 Skrevet 14 timer siden Del Skrevet 14 timer siden Service er aldri "All inclusive". Det burde vi som holder på med sykkel vite. Når du får en fastpris på service må du enten ta regninga for eventuelle tillegg eller gidde å lese vilkårene for hva den servicene inkluderer og ikke minst IKKE inkluderer. For alt jeg vet kan dette ha vært en bremseservice. Noen bilfabrikanter bruker høyteknologi luftfiltre i kupeen. (Du skriver heller ikke om det er motor eller kupe) Jeg ville blitt vred om jeg fikk min tilbake med luftfilter fra Biltema i stedet for å bli forespeilet den reelle kostnaden for det filteret som faktisk fungerer til noe mer enn høstløv så kan man selv få muligheten til å velge hva man ønsker. Uten å vite noe mer om hva slags serviceavtale du har inngått så ser jeg ikke noe problem med dette. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Panda Skrevet 14 timer siden Del Skrevet 14 timer siden De har vel tatt for en hel time og brukt merkevare filter? Var det samme som da jeg i siste uke måtte bytte en kontakt i veggen av elektriker, tok de 10 minutter og 5 minutter å skrive det i boligmappa, betalte for en hel time 960 kr pluss moms. Noen skriver halve timer, noen skriver hele timer. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gubben Skrevet 13 timer siden Forfatter Del Skrevet 13 timer siden Avdem skrev (På 20.10.2024 den 11.22): Bremser er stort sett ganske uproblematisk, men sjekk om du treng verktøy til å resette parkbrems. Ein enkel kodeleser frå Biltema gjer ofte den jobben på VAG produkta. Du trenger ikke noen kodeleser når du bytter bremseklosser, det er en vei utenom som er beskrevet på youtube - husker ikke helt gangen i det. På noen biler så må stemplene skrues tilbake, på andre bare presses tilbake. Avklar dette og kjøp inn verktøy i forkant. Bytte av bremseklosser og bremseskiver er sort sett en ganske enkel jobb. På den forrige bilen sparte jeg 10' på å gjøre jobben selv i forbindelse med EU kontroll Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gubben Skrevet 13 timer siden Forfatter Del Skrevet 13 timer siden JC1 skrev (1 time siden): Service er aldri "All inclusive". Det burde vi som holder på med sykkel vite. Når du får en fastpris på service må du enten ta regninga for eventuelle tillegg eller gidde å lese vilkårene for hva den servicene inkluderer og ikke minst IKKE inkluderer. For alt jeg vet kan dette ha vært en bremseservice. Noen bilfabrikanter bruker høyteknologi luftfiltre i kupeen. (Du skriver heller ikke om det er motor eller kupe) Jeg ville blitt vred om jeg fikk min tilbake med luftfilter fra Biltema i stedet for å bli forespeilet den reelle kostnaden for det filteret som faktisk fungerer til noe mer enn høstløv så kan man selv få muligheten til å velge hva man ønsker. Uten å vite noe mer om hva slags serviceavtale du har inngått så ser jeg ikke noe problem med dette. dette er en "stor service" med bytte av alle filter, olje, plugger, bremsevæske. Luftfilter til motoren er tillegg. BT tar 149,- for filteret og jeg brukte 10-15minutter forrige gang jeg byttet det. Høyteknologi kupefilter er bare ett finmasket papirfilter med ett separat kullfilter, litt mer påkostet men ikke noe hokuspokus. Så er jeg fullstendig klar over at uforutsette ting skjer, men satser på at fagfolk er flinkere enn meg til å styre klar av dem Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.