Gå til innhold

SKS Airchecker - hva er et jeg ikke har skjønt?


Arve

Anbefalte innlegg

Hei Forumet!

Jeg har en fotpumpe i garasjen med et manometer som gir trykkmåling i bar og psi (manuell visning), den er nok tilpasset smalere dekk siden den gir trykk langt oppover mot 100 psi men ganske lite presisjon siden det er kun strek pr 10 psi (og grått mot svart bakgrunn, så litt vanskelig å lese av). Jeg tenkte at det kunne være nyttig å få et litt mer presist mål og kjøpte en digital trykkmåler fra SKS.

Jeg pumper opp til ca 30 psi, trykker måleren ned på den åpne ventilen.... og får en avlesning på ca 14 psi. Samtidig lekker det jevnt med luft. Letter opp, tar en ny måling, denne gangen lander den på under 10. Jeg sjekker dekket, og nesten all luft er ute. Gjentar operasjonen noen ganger, men vår konsekvent mye lavere måling, samtidig som det lekker luft ut så lenge jeg tar målingen, slik at trykket forsvinner på ganske kort tid.

Jeg er ikke noe geni, men på meg virker det som om ventilen på måleren ikke passer godt nok på vanlige presta ventiler. Er det noen andre som har en slik som får bedre resultater enn meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke lekke luft når du måler. Lekker det så måler du feil, dvs lavere trykk enn det faktisk er. Så du må få målt uten at det lekker, kun da har du en måling som kan kalles riktig. Avvik i forhold til manometeret på pumpa vil du normalt få og det kan være stort avvik også da måleren på pumpa ofte er produsert med dårlig spec og har grov inndeling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chalshus skrev (4 timer siden):

Presta selvfølgelig. 
Man er jo syklist.

But of course 😄 

Har forsøkt flere presta-ventiler og hos meg er det et spørsmål om hvor mye som lekker utenfor ventilen, ikke om. Enten dårlig kvalitetskontroll eller en manglende pakning et sted. Ville ikke kjøpt igjen, 2 av 5 stjerner, selges høystbydende.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker å være endel semidårlige design av trykkmålere. Jeg strevde hvertfall veldig med de BBB/Schwalbe/...-branda modellene inntil jeg endte opp med en helanalog sak fra Fabric som jeg får til å bruke ganske bra.

Men den er heller ikke perfekt, må passe på at hylseprofilen man trer på ventilen er trukket ut, og at en ikke presser på ventilkjerna og kløner det til og slipper ut luft. Dessuten er den langt fra superkompakt, og skulle gjerne sett at enden man kan feste pumpe i hadde vært metall.

  • Like 1

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åpent spørsmål fra en som ikke kan så mye om dettktrykk: 

Hva er fordelen med å vite trykket på bar/psi? Om det er 2.5 eller 2.8 er vel ikke SÅ nøye? Gefûhler man ikke bare dette fra gang til gang?

 

(forholder meg til rett trykk på bilen, men antar at det er noe annet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knirkekne skrev (26 minutter siden):

Åpent spørsmål fra en som ikke kan så mye om dettktrykk: 

Hva er fordelen med å vite trykket på bar/psi? Om det er 2.5 eller 2.8 er vel ikke SÅ nøye? Gefûhler man ikke bare dette fra gang til gang?

 

(forholder meg til rett trykk på bilen, men antar at det er noe annet)

Eksempel: jeg ønsker sykle med lavest mulig trykk på bakdekket for best mulig grep, uten at det bunner i felgen. Etter litt prøving og feiling har jeg funnet et lufttrykk som er akkurat passe. Det klarer jeg ikke gjenskape konsekvent med føle-seg-frem måten. Bruker derfor dekktrykkmåler for å enklest få akkurat det lufttrykket som passer meg perfekt.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan vel grovt sett inndeles i

- Å kjøre for høy dekktrykk har ingen fordeler, du får bare dårlige rullemotstand, komfort og punkteringsbeskyttelse. Å kjøre for lavt dekktrykk gir littegrann dårligere rullemotstand og økt sjanse for snakebite.

- Noen oppsett er ganske marginale pga. teknologien, f.eks. hookless tubeless med et grusracerdekk på 40mm og tung rytter, da ønsker du gjerne å ligge veldig tett opptil maksgrensen for blowout på 4,75 bar for dekkegenskapene, men definitivt ikke over den fordi du ikke ønsker å dø i en nedoverbakke uten dekk på felgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Knirkekne said:

Åpent spørsmål fra en som ikke kan så mye om dettktrykk: 

Hva er fordelen med å vite trykket på bar/psi? Om det er 2.5 eller 2.8 er vel ikke SÅ nøye? Gefûhler man ikke bare dette fra gang til gang?

 

(forholder meg til rett trykk på bilen, men antar at det er noe annet)

forskjellen mellom de to er over 10%, og det kan gi store utslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det er ventilene dine. Jeg har en kinakopi av Reserves Fillmore og de er for tynne til å måles med min Lezyne dekktrykkmåler. Alle andre funker. Og med alle andre mener klassiske der man kan skru ut kjernen. 

LarsB

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knirkekne skrev (På 20.10.2024 den 10.52):

Åpent spørsmål fra en som ikke kan så mye om dettktrykk: 

Hva er fordelen med å vite trykket på bar/psi? Om det er 2.5 eller 2.8 er vel ikke SÅ nøye? Gefûhler man ikke bare dette fra gang til gang?

 

(forholder meg til rett trykk på bilen, men antar at det er noe annet)

Min erfaring er at jo større dekk, jo mindre optimalt trykkområde har man å boltre seg i. I alle fall på lette 2,4 dekk sammenlignet med gamle dagers 1.95-2,1 bredder. For lite og for mye er like gæærnt. For lite er bare mye dyrere. 

LarsB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tilsvarende måler i gen 1. Lekker og gir ulike målinger. Har avskrevet den for lenge siden, men fant den frem igjen etter denne tråden dukket opp. Fremdeles helt ubrukelig måler. Testet i dag på presta, både TPU racer og tubeless gravel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dekktrykksmåler er supert, og bruker min hver gang jeg fyller luft i dekka.

Bruker denne https://www.topeak.com/global/en/product/1085-SHUTTLE-GAUGE-DIGITAL

På den kan du pumpe "gjennom" måleren, som gjør den superenkel i bruk. Det betyr også at jeg har begynt å bare bruke den gode, gamle Bontrager Flash Charger-pumpa også i hverdagen. Pumper den godt opp i trykk og bruker den som jeg ville brukt en kompressor, med Topeak-måleren mellom ventilen og pumpa.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svene skrev (På 20.10.2024 den 11.20):

Eksempel: jeg ønsker sykle med lavest mulig trykk på bakdekket for best mulig grep, uten at det bunner i felgen. Etter litt prøving og feiling har jeg funnet et lufttrykk som er akkurat passe. Det klarer jeg ikke gjenskape konsekvent med føle-seg-frem måten. Bruker derfor dekktrykkmåler for å enklest få akkurat det lufttrykket som passer meg perfekt.

Enda viktigere, bruk SAMME dekktrykksmåler eller pumpe hele tida... for det er garantert forskjell om du låner av en kompis.

Samme med manometer på pumpa di, du vet hva trykk som er rekk, på din pumpe... en annen kan ha 10% variasjon fra din 🙂

  • Like 1

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...