Gå til innhold

Felg, 30 vs 35 mm. Hva ble vi enige om?


Anbefalte innlegg

Det ser ut til at jeg må pensjonere et bakhjul. Karbonfelg med 35 mm indre bredde. Fantastisk fornøyd med det hjulet. Men når jeg prøver å forsere en steinkant uten verken luft eller talent går det som det går. Den svake krona har gjort karbon dyrt og fornuften skyver meg mot en Dt Swiss 481 felg. Den er "bare" 30 mm indre bredde. Er det nok? Er det best? Var 35 mm og bredere felger bare en trend som døde (sammen med plussdekk)? Hva er dine plusser og minuser med 30 vs 35 mm felger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 4
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Populære dager

Bredeste jeg har hatt er 31 mm så jeg kan egentlig ikke uttale meg om hva som er best. Men det virker som bransjen har endt på 30 mm som det optimale for 2.4-2.5 dekk som de fleste bruker på sti. 30 mm blir kanskje der mest optimale mellom styrke og vekt og går man bredere vil felgen bli mer utsatt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med 35mm indre bredde syns jeg det funker fint med 2.6" foran og 2.4" bak. Bakdekket blir litt firkantet med den brede felgen, men bak syns jeg ikke det gjør noe. Hadde jeg brukt 2.4" i front også så ville jeg gått for 30mm indre bredde for å beholde rundheten i dekket. Skulle jeg kjøpt nye hjul hadde jeg ikke lagt mye ekstra penger og lete innsats for å få 35mm, hadde nok bare kjøpt noe med 30mm pga tilgjengeligheten. På 2.6" dekk er ikke dette kritisk (hadde 30mm felg med 2.6" dekk på forrige sykkel)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35mm er faset ut hos de fleste. 30mm gir fin balanse mellom støtte og vekt etc. Er vanskeligere å lage en felg som er veldig bred sterk nok, vil jeg tro. De fleste er på 2,5" maks og der er 30mm perfekt. For bred felg og du får veldig firkantet profil på dekket. Selv er jeg på 30mm maks .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...