Gå til innhold

Smell og advarsel


Sepeda

Anbefalte innlegg

Sepeda skrev (5 timer siden):

Og jeg håper at det går bra med deg @anderfo og at ettervirkninger etter ulykken opphører eller i det minste reduseres. Det var vondt å lese.

Har ingen andre mén enn et par arr på hofte og album, og at jeg nå har vært uten hår i hittil 16 år. Det er mange år siden jeg innså at det neppe kommer tilbake.

Bra å høre at du kommer deg og at det etter forholdene gikk temmelig bra!

  • Like 1

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en ting som ikke er kommentert så vidt jeg kan se, er at forbipasserende plukket opp en forslått syklist og fikk sendt ham til pysehuset for sjekk og behandling. hvilket viser hvor viktig det er at alle tar ett tak når det trengs, mulig at kunnskap om grunnleggende førstehjelp ikke er feil heller.
har ved en annledning fått delt ut sterke smertestillende til en turist med knekt lårhals. etter det har jeg alltid reseptbelagte piller i sekken

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser hjelmdiskusjonen ble flyttet hit: Påbud om å bruke hjelm?

Men fordi det meste av innlegget mitt egentlig omhandlet annet kopierer jeg alt utenom hjelm tilbake hit 😇

Sepeda skrev (19 timer siden):

Det var vanskelig. Dag og måned var umulig,

Jeg ringte ambulanse tidligere i sommer for en ukjent kvinne som falt bevisstløst om. Hun kom til igjen i det ambulansepersonalet var på plass. Men akkurat det du skriver der er det som satte størst støkk i meg. Kunne ikke svare på dag, måned, ikke en gang år. Måtte tenke lenge før hun kunne svare på om hun hadde en mann. Eneste som kom umiddelbart var at hun hadde en sønn og hva han het (akkurat det var litt koselig da, at det ligger så dypt i sinnet at selv om alt annet er borte så ligger ens barn der).

Det som satte støkk var jo at selv om det da virket som om det "gikk bra" fordi hun våknet og var utenfor livsfare, så lurer man jo på hvilke konsekvenser det vil ha fremover når jeg så hvor borte vekk hun var. Lurte fælt på hvordan det egentlig hadde gått med henne de neste dagene, helt til mannen kom innom med en flaske vin og en oppdatering om at det også der hadde gått bra. Så godt å høre det gikk bra med deg selv om du tydeligvis var ute av det en periode 😬

Sepeda skrev (19 timer siden):

vannet samler seg i bunnen av bakken ved Bogstad badeplass

Veldig urelatert, men det minnet meg en del om påskene på fjellet der jeg vokste opp. Bare veier og en del snøsmelting, og hytteturister i flotte store biler med firehjulstrekk som kjører fort. Det få av dem vet er at det er en sving der det alltid renner smeltevann over veien, og som ligger i konstant skygge. Så selv om resten av veien er bar blir det ofte et usynlig lag med is der. Var alltid gøy å hjelpe disse storkarene ut av snøkanten de stod fast i med min lille Nissan Micra.

Selv har jeg sjekket langtidsvarselet og valgt å ikke legge om enda. Men du minner meg jo på at det kan være små lokale forskjeller selv om gradestokken ikke har vært under 0 i løpet av natten. Så skal ha det i bakhodet, så absolutt.

  • Like 4

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky | Insta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aiaiai, det var kjipt å høre..! Har likt dårlig det partiet der vannet renner ut i veibanen selv lenge etter regnvær - kan ikke huske at det har vært sånn før om åra? Kom først over det for noen uker siden og trodde det var en engangsgreie, men så har det vært der hver gang siden.. Senest 4 dager før dette skjedde deg, syklet jeg der og møtte på minusgrader innerst i dalen og var sjeleglad for at det bikka over 0 igjen innen jeg kom ut til Bogstad igjen..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om å få en kakk i hodet.

Jeg lå til observasjon gjennom natten da jeg fikk svevetur etter ha blitt påkjørt ved Bogstad Camping. Men det skjedde en ettermiddag, 13 år siden nå. Lå på nevrologisk avdeling og husker de som også hadde fått seg en smell som vandret rundt med sikkel og grøtlyder. Det synet burde inspirere til hjelmbruk hos unge.. 

Men det jeg skulle si, er at slike kakk i hodet som gir hjernerystelse går i kategorien "lettere skadet". Men de som i ettertid opplever hodepine, konsentrasjonsvansker etc vil nok ikke være enig i den kategorien. 

Derfor, ta det med ro og ikke bruk for mye skjermtid på fora 🙂

God bedring! 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rakk å tenke på piggdekk ca fire-fem ganger på vei til jobb. Det var ca 4 grader på det kaldeste og flere lengre strekker med ny-asfalt og noen av de gamle var skummelt våte til at det hadde blåst så kraftig i går. Nå er det heldigvis meldt varmt (9 som laveste) i en uke, så jeg blir nok å vente, men ja. Tid til ettertanke.

 

Fikk også en punktering som måtte toppes opp 3-4 ganger mellom vækerø og jobb, var nært å dryle pumpa langt vekk, helvettes skru-patent lezyne!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutes ago, Ndreas said:

Fikk også en punktering som måtte toppes opp 3-4 ganger mellom vækerø og jobb, var nært å dryle pumpa langt vekk, helvettes skru-patent lezyne!

Av og til hender det for selv den beste at man kan få lyst til å bestille et dyrt Silca-hode 🙂 

  • Haha 1

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, Ndreas said:

Er fortsatt terrengsyklist (dog mest i hodet for tiden), så oneup var det første jeg tenkte på...

For å ha med på tur er nok den bedre alternativ ja. Tenkte mest på gulvpumpeløsning jeg nå, har kun Lezyne der og.

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å dra debatten tilbake on track: En ting jeg har begynt med de senere åra, er å alltid ha med meg et lite førstehjelpskit med ting som enkelt sårpleieutstyr, og ikke minst hansker i bag/sekk også på hverdagsturer både på sykkel og til fots. Begynte med det etter jeg måtte trå til som førstehjelp da en rusa fyr dundra kjakan i fortauskant da jeg kom gående i Midtbyen, og kjenner man senker terskel vesentlig for å involvere seg om man har litt stæsj tilgjengelig for å kunne gjøre enkel hjelp som å hjelpe folk å få tørket vekk litt blod, og enkel beskyttelse i form av hansker.

Jeg så hvertfall den gangen at forbipasserende virker å ha veldig til terskel for å involvere seg. Har man bare et par hansker i sekken, kan det kanskje være at den terskelen senkes? Jeg kjente litt på den sjøl, for å være ærlig.

Og det er jo kanskje større sjans man må gjøre ting på seg sjøl og, om man ikke knockes helt ut som @Sepeda kan det jo være det er greit å kunne stelle litt på skrubbsår om man er en stund unna badet hjemme på tur til jobb eller andre steder.

  • Like 4

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...