Gå til innhold

Gamle bilister og kursing


Gubben

Anbefalte innlegg

Mutter har ingen planer om å levere inn førerkortet før hun legges i penalet og kjører fortsatt bil på ukentlig basis, året rundt - selv i snøstorm. Jeg er veldig usikker på hvor trygt dette er ettersom dama har passert 85år med grei margin. Jeg har ingen planer om å gjøre meg arveløs ved å komme med kommentarer om høy alder og bilkjøring....

Så ser jeg at statens veivesen har teorikurs for seniorer "Oppfriskningskurs for bilførere over 65 år" hvilket  gjelder meg snart også...er det noen som har erfaring med å få seniorer avgårde til sjåførskoler som har spesialisert på å kurse seniorer  ?
Jeg tenker da på praktisk kjøring og ikke bare kaffe og teoriprat

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært gjennom denne tralten i et par omganger på begge sider av familien.

En mulig løsning som er mindre konflikt-orientert, er å se om det er noen arvinger i familien som plutselig har _veldig_ behov for egen bil, men ikke råd. Vi gjorde det på begge sider av familien, der bilen ble "lånt" til den i praksis bare var å få solgt pga alder/slitasje. Så fikk de følelsen av å ha hjulpet skikkelig til, og så slapp de å innrømme at ferdighetene bak rattet var helt hinsides kritikk.

Det er klart det er en sleip måte å unngå krangling, men krangling om dette fører jo sjelden noe som helst vei uansett.

  • Thanks 1

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min onkel tok seg en prat med Bestemors fastlege et par dager før hun skulle inn på kontroll. Kansje litt på grensa, men iom at informasjonsflyten var enveis og legen skal gjøre sine egne vurderinger så løste det saken. Kansje enklere å gjennomføre i ei lita bygd enn på større plasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har store problemer med denne delen av ordningen som gjør at det er fastlegen som er herre over den avgjørelsen. Fastlegen har nok ikke noe voldsomt god innsikt i kognitiv kapasitet, reaksjonsevne egentlig, vi bare har valgt å innrette det sånn.

I tillegg så er det et tillitsforhold mellom dem, som påvirker fastlegen mer enn de ønsker å innrømme, og så blir det da vanskelig å se vedkommende i øynene og si "beklager, men det sertifikatet må du gi fra deg."

Vurderingene burde vært lagt til et mer nøytralt/objektivt apparat enn fastlegen, og det burde vært hyppigere.

De siste årene har jeg studert og dermed så har jeg kjørt mer bil på dagtid enn tidligere - og herre min hatt så mange gamle som er ute på tur i 12-tida, som ikke burde ha vært det. Jeg kunne sikkert bulka og fått kondemnert min egen bil en gang i uka, bare ved å stå på hjørnet ved bakeren og vente på at Gerda (93) skal kjøre hjem i sin elskede Micra etter å ha drukket kaffe og spise napoleonskake med gamle venninner.

Jeg har selv tenkt "fanken, nattsynet begynner å bli dårligere altså", og jeg er ikke 40 år engang.

  • Like 1

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestefaren min ble veldig irritert da legen tok førerkortet hans, men jeg var veldig glad for det, for hans del

Vegvesenet burde hatt obligatoriske nettkurs sånn at alle bilister fikk målt kognitive evner jevnlig, og blitt oppdatert på de nyeste trafikkreglene og sikkerhetskultur

  • Like 4

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjetil307 skrev (24 minutter siden):

1 kontroll , er det mange små bulker på bilen ? 2 kontroll kjør etter i egen bil en gang hun ikke ser det 

jepp, det er mange småbulker på bilen og tilhørende riper. alt snakkes bort eller oversees.
hvilket er dårlige tegn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

andersar skrev (2 timer siden):

Jeg har selv tenkt "fanken, nattsynet begynner å bli dårligere altså", og jeg er ikke 40 år engang.

Er litt av det dårlige nattsynet tilsynelatande på grunn av led-lyktestolpar som har annaleis lys? Kanskje ikkje dårligare, men ein del "flatare"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

andersar skrev (2 timer siden):

I tillegg så er det et tillitsforhold mellom dem, som påvirker fastlegen mer enn de ønsker å innrømme

Også motsatt. Kanskje man kvier seg for å ta opp problemer man har, fordi man er redd for det vil føre til at man mister førerkortet? Og dermed går man uten hjelp for en del plager.

Det er synd at det å miste lappen for mange betyr slutten på mobilitet (gjelder forøvrig ungdom på bygda før de er gamle nok). Samfunnet burde vært innrettet bedre når det kommer til dette, at man ikke er så avhengig av bil til alt.

andersar skrev (2 timer siden):

Jeg har selv tenkt "fanken, nattsynet begynner å bli dårligere altså", og jeg er ikke 40 år engang.

Det er drastisk dårligere for eldre. Men den gradvise forverringen gjør kanskje at man ikke innser hvor ille det er, for man har ikke noe å sammenligne mot. Finner litt ulike tall, men alle er uansett ganske store:

Sitat

 

En person i 60-årene trenger tre ganger så mye lys som en i 20-årene for å se de samme detaljene.

– Dårligere mørkesyn ved økt alder skyldes at øyet slipper inn mindre lys til netthinnen. Man vil derfor ikke oppfatte like mye detaljer i mørket som tidligere, sier optiker Åshild Martinsen.

Fra 20- til 40-årsalderen blir mørkesynet tilnærmet halvert. Etter det skjer det en ytterligere halvering for hvert 20. år.

 

 

  • Like 1
  • Wow 1

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky | Insta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, andersar said:

Jeg har selv tenkt "fanken, nattsynet begynner å bli dårligere altså", og jeg er ikke 40 år engang.

Du har i det minste en god unnskyldning for å gå inn i nettbutikken til BOS Tactical og tenke "Jeg trenger jo egentlig en Lupine Alpha slik som nattesynet mitt har blitt". 🙂 

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

andersar skrev (2 timer siden):

Jeg har store problemer med denne delen av ordningen som gjør at det er fastlegen som er herre over den avgjørelsen. Fastlegen har nok ikke noe voldsomt god innsikt i kognitiv kapasitet, reaksjonsevne egentlig, vi bare har valgt å innrette det sånn.

I tillegg så er det et tillitsforhold mellom dem, som påvirker fastlegen mer enn de ønsker å innrømme, og så blir det da vanskelig å se vedkommende i øynene og si "beklager, men det sertifikatet må du gi fra deg."

Vurderingene burde vært lagt til et mer nøytralt/objektivt apparat enn fastlegen, og det burde vært hyppigere.

Har samme anekdotiske opplevelse og er helt enig. Svigerfar ble merkbart dårlig kognitivt på slutten og hadde til og med midlertidig bortfall av førerretten et år pga. mistanke om noe hjerteproblemer. Når det var over var det rett tilbake på veien selv om han ikke var skikket, kona var redd for å sitte på (kjørte altfor fort, nærme bilen foran) og bulka i alt mulig. For fastlegen var det ikke noe tema engang å ta fra han lappen engang.

  • Like 1

http://norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde den samtalen med min far og han snakket ikke med meg på to uker. Fastlegen ville gi han " lokalt" førerkort. Tok han med på en kjøretur og fikk vist han kjøringen til noen lokale gamliser og det gjorde han litt mer vennligsinnet. På den andre siden fikk jeg jobben med å kjøre dit det trengtes de neste ti årene frem til han gikk bort. Har fortsatt den jobben for min mor. Heller det enn at de forårsaker alvorlig skade på noe eller noen.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler at gamlinger utvikler en egen evne til å la være å kræsje på tross av at de er halvblinde og senile. Er skremt over hvor mange unge som leser bok på mobilen og ikke klarer å holde mer enn ett sekund avstand. Flere ganger i uken er det kjedekollisjon i rushtrafikken med slike idioter som ikke lar seg skremme av 10.000 i mobilbot. Nesten så jeg synes det er greit at Olga (94) får kjøre egen bil til OnlyFans opptak hos Greta (92). 

  • Haha 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen Faller Ikke skrev (På 15.10.2024 den 8.52):

Føler at gamlinger utvikler en egen evne til å la være å kræsje på tross av at de er halvblinde og senile. Er skremt over hvor mange unge som leser bok på mobilen og ikke klarer å holde mer enn ett sekund avstand. Flere ganger i uken er det kjedekollisjon i rushtrafikken med slike idioter som ikke lar seg skremme av 10.000 i mobilbot. Nesten så jeg synes det er greit at Olga (94) får kjøre egen bil til OnlyFans opptak hos Greta (92). 

Det der er ett tankekors. Mutter har aldri kræsjet, eneste unntaket er at garasjeporten begynner å bli i smaleste laget. Den ene naboslyngelen, nåja han er vel 25år nå, skroter en bil i året i snitt. Første årene gikk det med to biler i året og så ble det ett opphold når onkel politi tok førerkortet. Hvis dere lurer på hvorfor det er dyrt å forsikre bil, så er slike som han svaret
Som moren hans sier, han har jo slik uflaks....

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gubben skrev (15 minutter siden):


Som moren hans sier, han har jo slik uflaks....

Sånne foreldre skjønner jeg meg ikke på. Hvorfor foreldre ikke skjønner at barna deres kan gjøre noe feil er for meg en gåte. Har de ikke vært unge selv. 

  • Like 2

Ole Christian Fagerli

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trofast skrev (På 15.10.2024 den 16.34):

 at de forårsaker alvorlig skade på noe eller noen.

Fint å ha det på samvittigheten, at "du" feiga ut fordi du va redd sinna foreldre, også tar de livet av noen... den sliter jeg med ja.
Heldigvis var det til slutt ingen tvil for min far, med demens, og han glemte bilen,

Morfar skjønte dette selv, tok initativ til en time hos kjørelærer selv, fikk beskjed om at han ikke burde være i trafikken. Og han leste trafikkopplæringsmateriell, oppdatert sådan, årlig fram til han ble 80 og fikk eget førerkort trukket tilbake. Rimelig ansvarlig fyr...

Men, nå er det mamma... 75, kjører ennå... så får vi se da.. 

Lett å være påståelig på nett, enda lettere å være etterpåklok. Så får vi håpe ingen blir skadet.

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Relativt spreke farfaren min kjørte i grøfta en dag, hvorpå han stakk ned på politistasjonen og klaska lappen på disken og sa at han ikke burde kjøre bil lengre.

Skulle ønske alle kunne vært av den typen. 

  • Like 5

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trofast skrev (2 timer siden):

Jørgen S.  ikke min intensjon å gi noen dårlig samvittighet. Jeg er egentlig konfliktsky, men må ta min avveininger, så får andre ta sine. Lever godt med det🙂

Neinei, jeg skjønner alt det der. Det er dritvanskelig, og et kjempeviktig tema det snakkes for lite om.

  • Like 1

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...