Gå til innhold

Bremseslanger: To braid or not to braid?


Anbefalte innlegg

Jeg snuser så hardt på et et sett med Hope Tech 4 V4 at jeg kan kjenne aluminiums sponet i nesa. 

De kan jo leveres armerte slanger (braided hose) og nå lurer jeg på hvor mye det betyr. Hva er din erfaring. 

Frembremsen kjennes alltid bedre ut enn bakbremsen uansett om alt annet er likt. Lufting like bra/dårlig. Det er helt åpenbart at flex i slangen betyr mye, og det i negativ forstand. Men hvor mye hjelper det med stålstrømpe rundt slangen?

Ulempene med braided er åpenbare: Vekt, pris, mulige utfordringer med føring gjennom ramma, gnag mot ramma, vanskeligere å kutte/justere....

Ser at Tricstuff også tilbyr armert slange (Goodrich) mens at Intend ser ut til å bruke vanlige slanger. Så det er ikke helt klart hvor mye braided egentlig betyr. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 12
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Populære dager

bremseslanger kommer i ymse kvaliteter uavhenging av om de er stålarmerte eller ikke.
stålarmerte skal i utgangspunktet utvide seg mindre og tåle varme bedre, dvs utvide seg mindre når bremsevæsken blir varm.

så spørs det om du ønsker mindre vandring på hendelen og en mer kontant følelse.

økt vekt må være en bagatell for de fleste av oss, men pris og eventuell slitasje mot ramme rør kan være tema.

veldig beroende på hvor hardt du kjører og hvor lange nedkjøringer du har, men bremseslanger er definitivt en av de siste oppgraderingene jeg vil satset på. dersom du ligger i eliten i utfor sykling så kan jo dette være en kjekk oppgradering.
hvis skal bytte bremsene allikevel så er det jo noe å tenke på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår hva som er de prinsipielle fordelene med armert slange. Jeg var nå ute etter forumfolkets praktiske erfaring: Er det signifikant forskjell? Jeg vet jo at det er flere som har strukket seg langt for å få tak i Goodrich slanger og montert sett fra Uberbike. @baronKanon, du har kanskje vært innom dette? 

 

Jeg heller jo mot at fordelene for en vanlig stigubbe er neglisjerbare, men når man skal plukke bremser fra øverste hylle så må en jo vurdere selv de minste faktorer.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever forskjell på for-og bakbrems med for fleksible slanger. Du ser på slangen hvis du bremser hardt og den flytter seg og spenner seg hvis det er fleksibelt. Det er jo avhengig av OCD om man liker det, men det kan ihvertfall være en fordel på bakbrems. Uberbike har både Kevlar og stål, og den forrige versjonen var det forskjell på i fleks. 

Hvis du vil ha fast fisk, er det nok lurt med stålarmerte slanger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er mening etter å ha hatt ståarmert bremseslange en kort stund. 

I praktisk bruk for "vanlig terrengsykling" betyr det null og niks (subjektiv mening) . For føling i fjæra, og på parkeringsplassen/kjelleren har det en betydning. XTR bremsene som fikk lilla Goodridge ble fastere. Det var i ale fall tydelig merkbart på bakbremsen. 

De feite lilla slangene var ganske kule (subjektiv mening) . Og de var et rent helvete å stripse pent utenpå ramma (objektiv mening). Jeg grøsser ved tanken på å få dem på plass inni. 


@Ole er en ivrig bruker av armerte slanger og kan sikkert skyte inn kommentar om han ser dette. 

 

LarsB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innvendig føringsvei er en av grunnene til at jeg har holdt meg unna å oppgradere/bortovergradere til det fra mine kevlarslanger. Og prisen da mann! Det var ikke SÅ stor forskjell i pris da jeg kjøpte bremser til hardtailen i 2019, men det har endret seg ganske dramatisk.

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

erikskon skrev (1 time siden):

Jeg forstår hva som er de prinsipielle fordelene med armert slange. Jeg var nå ute etter forumfolkets praktiske erfaring: Er det signifikant forskjell? Jeg vet jo at det er flere som har strukket seg langt for å få tak i Goodrich slanger og montert sett fra Uberbike. @baronKanon, du har kanskje vært innom dette? 

 

Jeg heller jo mot at fordelene for en vanlig stigubbe er neglisjerbare, men når man skal plukke bremser fra øverste hylle så må en jo vurdere selv de minste faktorer.   

Grunnlaget for kommentarene mine var egne erfaringer fra MC. Det er ikke noe fasitsvar på om stålarmerte slanger er "bedre" eller "dårligere" ved normal bruk. Det styres av kvaliteten på slangen og ikke om den er stålarmert eller ikke og hvilke egenskaper du ønsker.
Vil du ha kortere eller lengre vandring på hendelen, trenger du en slange som ikke endrer karkteristikk ved hard kjøring, trenger du noe med bling faktor eller noe å bruke pengene på, er du bedre tjent med å bytte andre komponenter eller hel systemet ?

Jeg vil tro at Goodrich slanger fra Uberbike vil gi deg kortere vandring på hendelen og at de ikke endrer karkteristikk ved hard kjøring

Dersom du ønsker prima vare så kjøper du ett komplett system med pumpe/slange/callipper ferdig montert. Da er du sikker på at du får noe som er testet og godkjent av produsent. Hvis du bytter en av komponentene kan det slå alle mulige veier.

På den ene MC'n min gikk jeg fra å ha "grei" følelse på forbremsen til å få en pinne stiv hendel der jeg kun justerte med kraft og ikke vandring.
På en annen merket jeg ingen forskjell i det hele tatt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gubben skrev (2 minutter siden):

Dersom du ønsker prima vare så kjøper du ett komplett system med pumpe/slange/callipper ferdig montert. Da er du sikker på at du får noe som er testet og godkjent av produsent. Hvis du bytter en av komponentene kan det slå alle mulige veier.

Ja her er det snakk om å kjøpe nye bremser fra Hope med "braided" eller "standard" slange. Det er ikke snakk om å bytte slange på eksisterende bremser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

erikskon skrev (6 minutter siden):

Ja her er det snakk om å kjøpe nye bremser fra Hope med "braided" eller "standard" slange. Det er ikke snakk om å bytte slange på eksisterende bremser. 

Jeg kan ikke se at HopeTech spesifiserer noen forskjellige egenskaper på bremseslangene, så da regner jeg med at det er ett fett hvilke du velger - rent funksjonsmessig. Stålomspunne ser jo kulere ut om ikke annet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...