Gå til innhold

Piggdekk i 2024


Anbefalte innlegg

Forumets medlemmer hadde mye gode innspill i tråden

Vinteren 2024 nærmer seg, så på tide å planlegge piggdekk.

Nytt av året er at Suomi Tires faktisk har ny nettside.

Her blir det et år til med Suomi Piikkisika. Må ta en kontroll av piggene, men de så fine ut ifjor.

  • Like 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott! Trodde Suomi var konkurs og nedlagt, men flott om merkevaren er kjøpt opp og videreført. Har kjørt Suomi Routa TLR (dog med slange) på elsykkelen og er veldig fornøyd med det.  Holder sikkert enda en sesong

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har piikkisikka på stisykkel, og ISP på elpendleren, men de bråkte noe jævlig og var kjipe når snøen var borte. Føltes veldig overkill med ISP bortsett fra de dagene hvor de virkelig briljerte.

Vurderer allikevel å kjøpe Routa til pendler nå, men sliter med å finne brede nok dekk. Har 30 mm felg, og vet ikke om 50 mm dekk vil føles litt smale fra de 2.35 som står på nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter her med velprøvd konsept. 3" Fat Freddie i front og 2.6" Piikkisikka bak. Eneste som kommer seg frem de 4-5 dagene når brøytemannskapet ikke rekker kjøre «min vei». De holder nok en sesong til og så spørs det på tilgangen til nye dekk. Mulig jeg må kjøpe inn et nytt Fat Freddie nå allerede og ha det på lager, blir nesten krise for meg om det forsvinner fra markedet. 45nrth Wrathchild er en mulighet da, men det er mye dyrere…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EirikPeirik skrev (19 timer siden):

Har piikkisikka på stisykkel, og ISP på elpendleren, men de bråkte noe jævlig og var kjipe når snøen var borte. Føltes veldig overkill med ISP bortsett fra de dagene hvor de virkelig briljerte.

Vurderer allikevel å kjøpe Routa til pendler nå, men sliter med å finne brede nok dekk. Har 30 mm felg, og vet ikke om 50 mm dekk vil føles litt smale fra de 2.35 som står på nå.

Jeg har også ISP på pendleren, og synes de er overkill. Har vurdert Schwalbe Marathon Winter i 2.15 eller 2.00 (2.15 har pussig nok færre pigger, men jeg ønsker bredden for dagene med mye snø). Jeg bruker 26" på jobbsykkelen på vinteren, usikker på hvilke bredder dekkene kommer i i andre hjulstørrelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For første gang tenker jeg å sende ut 9-åringen på piggdekk (24", Woom 5) t/r håndballtreninger m.m., i hvert fall på dager hvor føret er "OK".

Er det noen her som har råd mtp. hva som funker for de halvsmå?

Jeg tror det er viktigere at de er lette enn at de har tusen pigger og kan brukes til utforsykling på bekker o.l.

Ser det finnes litt både fra Suomi og Schwalbe (og noen svindyre fra Benno).

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

anderfo skrev (33 minutter siden):

For første gang tenker jeg å sende ut 9-åringen på piggdekk (24", Woom 5) t/r håndballtreninger m.m., i hvert fall på dager hvor føret er "OK".

Er det noen her som har råd mtp. hva som funker for de halvsmå?

Jeg tror det er viktigere at de er lette enn at de har tusen pigger og kan brukes til utforsykling på bekker o.l.

Ser det finnes litt både fra Suomi og Schwalbe (og noen svindyre fra Benno).

Prøvde piggdekk til 8 åringen på 24" i fjor. Marathon winter satte jeg på da. For sykling til/fra skole etc. Han bare klagde på hvor tungt det var å sykle med de… så det prosjektet stoppet raskt. I år er han på 26" og fått på Suomi grove piggdekk nå, funker helt supert. Men den nye sykkelen har letter gir enn den gamle. 

Har også bestilt opp 20" Suomi routa dekk til 6 åringen med håp om at han også sykler til skolen. Sykkelen hans har lettere gir enn 24" som storebror brukte i fjor så jeg tror det skal gå fint. Valgte Suomi Routa siden de er litt bredere enn de enkleste og letteste Marathon winter dekkene og samtidig er Routa dekkene mye lettere enn de brede Marathon Winter dekkene.

Syns Suomi routa virker som en god middelvei mellom de veldig smale Maraton og veldig tunge (brede) Maraton dekkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...