Gå til innhold

Dekk som takler våte røtter og sva?


Anbefalte innlegg

Hvilke typer dekk sitter best på våte røtter og sva? Tenker da spesielt i front.

Er det myk gummiblanding som er viktigst eller er det knastetypen/mønsteret?

Hvis det er knastene, er det best med flere litt mindre knaster (f.eks Forekaster, Nobby Nic) eller er det bedre med noen få store kraftige (som Minion, Magic Mary osv…)? Selvfølgelig gitt samme gummiblanding på dekkene. Og så vet jeg at mange lettere dekk ikke kommer i Maxxgrip, Supersoft osv…

Har Butcher T9 på sykkelen nå, sitter godt men merker noen ganger at det sklir litt «mellom» knastene over spesielt røtter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja Butchern sitter godt. Er egentlig imponert hvor godt det sitter. Men jeg lurer på om et dekk der knastene er litt mindre og sitter litt tettere kanskje er enda bedre. Teorien min er at flere små knaster i myk gummi vil treffe røttene og få feste. Dvs totalt sett mer areal som kan få feste på røttene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Butchern har stått på i snart 3 år, så er vel på tide å bytte. Tror jeg skal prøve å sette på Nobby Nic i Addix soft foran og  speedgrip bak for neste sesong. Ser ut på bildene som det har litt tettere med knaster enn Butchern. Og så ser det ut til at Specialized T9 gummien tilsvarer Addix Soft hos Schwalbe (og Maxxterra hos Maxxis).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svene skrev (8 timer siden):

Butchern har stått på i snart 3 år, så er vel på tide å bytte. Tror jeg skal prøve å sette på Nobby Nic i Addix soft foran og  speedgrip bak for neste sesong. Ser ut på bildene som det har litt tettere med knaster enn Butchern. Og så ser det ut til at Specialized T9 gummien tilsvarer Addix Soft hos Schwalbe (og Maxxterra hos Maxxis).

Mja. T9 tilsvarer MaxxGrip, mens T7 tilsvarer MaxTerra. Schwalbe Soft tilsvarer omtrent T7/MaxTerra, mens UltraSoft tilsvarer omtrent T9/MaxxGrip. Hvis du kjøper dekk med Addix Soft-gummi og tror at det er like sticky som T9 så kommer du til å bli skuffa 🙂 

Som @eldo472 sier så er glatte røtter en utfordring uansett gummiblanding. Selv sykler jeg med dekkinnlegg og ganske lavt trykk når det er vått. Det hjelper en del. Resten er teknikk; planlegging, fartstilpassing, weighting/unweighting. Skli gjør man uansett, så er det opp til en selv om det skal skje kontrollert eller ukontrollert 🙂

Bli med i MTB Norge på Discord 💬 | Mine Sykkelvideoer 🎬 | Kjøpes: 2021+ Instinct eller Altitude

Lenke til kommentar
Del på andre sider

andrerav skrev (4 timer siden):

Mja. T9 tilsvarer MaxxGrip, mens T7 tilsvarer MaxTerra. Schwalbe Soft tilsvarer omtrent T7/MaxTerra, mens UltraSoft tilsvarer omtrent T9/MaxxGrip. Hvis du kjøper dekk med Addix Soft-gummi og tror at det er like sticky som T9 så kommer du til å bli skuffa 🙂 

Som @eldo472 sier så er glatte røtter en utfordring uansett gummiblanding. Selv sykler jeg med dekkinnlegg og ganske lavt trykk når det er vått. Det hjelper en del. Resten er teknikk; planlegging, fartstilpassing, weighting/unweighting. Skli gjør man uansett, så er det opp til en selv om det skal skje kontrollert eller ukontrollert 🙂

Mulig jeg har misforstått da. Fant med enkelt google søk at T9 på Specialized har gummi med durometer verdi 50. Maxxterra har 50 i senter og 42 på sideknastene. Maxxgrip har 42 i senter og 40 på sideknastene. 
https://www.mtbdirect.com.au/blogs/product-guides/maxxis-tyres-everything-you-need-to-know

Vil det si at durometer verdien ikke er det som sier noe om hvor myk/seig dekket er? Jeg må da revurdere dekkene og kanskje bare skaffe ny Butcher, evt teste Assegai i Maxxgrip.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utfordringen, som du nevner, er de store knastene, samt en firkantet profil. Personlig syntes jeg det hjelper med lavere og tettere knaster på sva og røtter, men da mister du litt i typ gjørme og loam.
T9 er blant de bedre jeg har prøvd når det gjelder gummi. Du kan lete etter noen av de litt mindre heftige mønstrene - Specialized Eliminator eller Purgatory i T9.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, durometer sier hvor myk gummien er, og det de skriver i linken stemmer med det jeg har lest om MaxxGrip/Terra tidligere. Jeg synes MaxxTerra sitter veldig godt. Tidligere hadde jeg eget fremdekk for høsten som var seigere, men det har jeg sluttet med. MaxxTerra holder. Men min erfaring er at nye Maxxis-dekk må kjøres inn litt før de får maks grep, jeg opplever alltid at de nye dekkene sitter dårligere enn de gamle når jeg skifter. Etter noen turer går det seg til.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svene skrev (3 timer siden):

Mulig jeg har misforstått da. Fant med enkelt google søk at T9 på Specialized har gummi med durometer verdi 50. Maxxterra har 50 i senter og 42 på sideknastene. Maxxgrip har 42 i senter og 40 på sideknastene. 
https://www.mtbdirect.com.au/blogs/product-guides/maxxis-tyres-everything-you-need-to-know

Vil det si at durometer verdien ikke er det som sier noe om hvor myk/seig dekket er? Jeg må da revurdere dekkene og kanskje bare skaffe ny Butcher, evt teste Assegai i Maxxgrip.

Durometer fungerer ikke så bra når man sammenligner dekk med triple compound vs. single compound. Det er bare det aller ytterste laget som har den mykeste ratingen. Like innenfor finner du en mye hardere base, ref. grafikken til Maxxis under:

image.png.053f2ef90df9e24d2a857c11127c1547.png

Myk gummi ytterst med hard gummibase under gir bedre støtte, med den baksiden at når den myke gummien slites vekk så endrer dekket karakter ganske drastisk over et kort tidsrom. 

Specialized sine dekk har samme gummi gjennom hele dekket (med unntak av Eliminator T7/T9 som har dual compound), og det stemmer sikkert at den er et knepp hardere enn den myke yttergummien på MaxxGrip. Men -- hvis du tafsepeller på T9 og MaxxGrip side om side så tror jeg du ville vært enig i at knastene på T9 føles minst like myke, og kanskje mykere 🙂  

Så er det mye annet ved gummiblandingen som bestemmer egenskapene til dekket også. En av disse er rebound -- altså hvor "treg" gummien er. Treg gummi er bra for vått føre 🙂 Både T9, MaxxGrip, UltraSoft (Schwalbe) og High Grip (WTB) har trege gummiblandinger. T7, MaxxTerra, Soft (Schwalbe) og Fast Rolling (WTB) har lite eller ingen treghet.

Temperaturstabilitet er en annen viktig egenskap. Specialized og Schwalbe sine dekk takler kaldt vær veldig bra (i.e de holder seg relativt myke), men kan samtidig bli i overkant myke i varmt vær. Maxxis er absolutt ikke glad i kaldt vær og stivner ganske merkbart når temperaturen bikker under 10 grader.

arne_and skrev (10 minutter siden):

Jo, durometer sier hvor myk gummien er, og det de skriver i linken stemmer med det jeg har lest om MaxxGrip/Terra tidligere. Jeg synes MaxxTerra sitter veldig godt. Tidligere hadde jeg eget fremdekk for høsten som var seigere, men det har jeg sluttet med. MaxxTerra holder. Men min erfaring er at nye Maxxis-dekk må kjøres inn litt før de får maks grep, jeg opplever alltid at de nye dekkene sitter dårligere enn de gamle når jeg skifter. Etter noen turer går det seg til.

Jeg har opplevd det samme, nye dekk yter best når de har fått "roughet" seg opp litt 🙂

  • Like 3

Bli med i MTB Norge på Discord 💬 | Mine Sykkelvideoer 🎬 | Kjøpes: 2021+ Instinct eller Altitude

Lenke til kommentar
Del på andre sider

andrerav skrev (39 minutter siden):

Myk gummi ytterst med hard gummibase under gir bedre støtte, med den baksiden at når den myke gummien slites vekk så endrer dekket karakter ganske drastisk over et kort tidsrom. 

Fordelen er at dekket fungerer bedre på løst underlag enn dekk med myk gummi hele veien gjennom. Stiv base inne i knastene sikrer at knastene holder seg stående og får gravd seg ned i løst underlag. 
 

  • Like 2

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@andrerav takk for god og detaljert info. Får undersøke litt videre hva jeg skal gå for. Er svært fornøyd med T9 gummien til Specialized, så mulig jeg skal prøve et letter dekk fra de for neste sesong. Har ikke testa Maxxgrip enda, men har hatt Highgrip fra WTB og syns det var bedre enn Maxterra ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SykkelØyvind skrev (2 minutter siden):

Fordelen er at dekket fungerer bedre på løst underlag enn dekk med myk gummi hele veien gjennom. Stiv base inne i knastene sikrer at knastene holder seg stående og får gravd seg ned i løst underlag. 
 

Hm, ja det er jo teorien. Men jeg er usikker på hvor stor den forskjellen er i praksis på loam, gjørme, mose o.l. Kommer vel an på hva man definerer som løst underlag og hvordan man sykler. 

  • Like 1

Bli med i MTB Norge på Discord 💬 | Mine Sykkelvideoer 🎬 | Kjøpes: 2021+ Instinct eller Altitude

Lenke til kommentar
Del på andre sider

andrerav skrev (2 timer siden):

Myk gummi ytterst med hard gummibase under gir bedre støtte, med den baksiden at når den myke gummien slites vekk så endrer dekket karakter ganske drastisk over et kort tidsrom. 

I følge figuren så er det myke laget ganske tykt, og jeg ville nok ansett dekket for utslitt en god stund før det myke er slitt bort. Knastene er nesten borte da, og knaster er viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, andrerav said:

Temperaturstabilitet er en annen viktig egenskap. Specialized og Schwalbe sine dekk takler kaldt vær veldig bra (i.e de holder seg relativt myke), men kan samtidig bli i overkant myke i varmt vær. Maxxis er absolutt ikke glad i kaldt vær og stivner ganske merkbart når temperaturen bikker under 10 grader.

Helt enig, har alltid opplevd Maxxis som mye hardere enn andre jo mere kaldt det er. Prøver meg på et par Conti denne høsten, får se hvordan de blir når det er kaldt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kryptotal dekka har masse tettpakkede store knotter i relativ myk gummi. Derav den høye vekten. I motsetning til Kutspeed tror jeg at de store knottene griper mer på underlaget da de er mer elastiske og bøyer seg mer enn lave knotter.

På fatbike har jeg bra erfaring med de superlette Kenda Pro dekkene med beskjedent mønster og myk gummi på glatt føre. 45Nrth dekk for preparerte spor har mye knotter, men den gummien var håpløs på vått fjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svene skrev (19 timer siden):

Og så ser det ut til at Specialized T9 gummien tilsvarer Addix Soft hos Schwalbe (og Maxxterra hos Maxxis).

Har Schwalbe omsider begynt å oppgi a-/shoreverdi på gummiblandingene i dekka sine? Eller er dette basert på känsla og sammenligning? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gaute R. skrev (35 minutter siden):

Har Schwalbe omsider begynt å oppgi a-/shoreverdi på gummiblandingene i dekka sine? Eller er dette basert på känsla og sammenligning? 

Har ikke funnet direkte tall nei, dette er bare basert på sammenlikninger beskrevet i tekst i diverse tester rundt om på nett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan google mud tires som Wet scream og Dirty Dan. Assegai og Magic Mary har mange små knotter i forhold til de. Hadde noen park dager med Maxxis Shorty Maxxgrip, dårlig på teknisk stier men ellers konge. Nobby Nic US mot Magic Mary US på slimete sva har jeg ikke mening om. Jeg er i leiren finnes ikke dekk som aldri er glatt, få mest grep du har råd til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lektoren skrev (1 time siden):

Har vært hos Foss sport og kjøpt inn T9 (til fin-fin pris) inspirert av denne tråden. Satser på å strekke sesongen helt inn i barfrosten. 😁

Har de mer utvalg i butikken enn på nettet? Var dårlig med T9 dekk i nettbutikken…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...