Gå til innhold

Fallgruver ved kjøp av hytte (uten strøm og vann?!)


Anbefalte innlegg

Vi har ei lita hytte på 25 kvm uten innlagt vann og strøm. Må gå 250 meter over ei blaut myr fra nærmeste setervei, men må gå på ski 2.5 km på vinteren.

Føltes ut som luksus da vi fikk solcelle, og etterhvert dobbel luksus når vi installerte er lite kjøleskap som gikk på gass. Trippel luksus når vi installerte forbrennings toalett.

Jeg har jo med meg jobben overalt, og trenger kun strøm for å lade alt mulig av duppedingser. Det er null problem med solcelle.

Med andre ord, etter over 30 år med denne hytta, så er erfaringen at det ikke er noen fallgruver. Det hadde vært kjekt med en dusj, men det kan enkelt installeres. Kikket faktisk på en løsning for å legge inn vann i hytta senest i går. Komplett pakke (60 liter vanntank) koster 16k, og installasjon kan gjøres selv. Igjen, enkelt 🙂

Det handler om innstilling. Ikke hva som er mulig eller ikke. Det der fikser du lett om du vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MOB skrev (På 12.10.2024 den 21.58):

Det er en Bete Beitski - løp og kjøp!

Jeg skulle _gjerne_ hatt en slik hytte! Mye penere enn modulhytta vi kjøpte!

 

Min erfaring

Lading av strøm om sommer ikke stress. Å opprettholde spenning på hytte vinterstid er dritstress. Bare å bli kjent med aggregatet ditt.

Ring hytta varm er luksus, men ikke nødvendig. Sprengfyring når du kommer er bra nok.

Vi har cinderella gassdass. Funker fint, men skal bygge utedass som avlastning ila kort tid. 

Bare å installere tissedo med en gang, gjerne en med utløp gjennom vegg, ikke sånn tisse i bøtte-løsning, lukt er ugreit.

Vann er viktig. En familie på tur en helg bruker mye vann. Og det å måtte spinke på vannet er en ikke god følelse. Vi har bekk 20m fra hytta.

Ha to gasstanker stående fulle til enhver tid. Plutselig går du tom. 

Dobbeltsjekk med grunneier før du tjuvhogger, også småkratt. Det kan bli dyrt om du bli ferska og om grunneier er en nazi. 

Kjøp inn nok ved. Gjerne 1000l-sekker fra lokal bonde, levert. 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen betraktninger rundt vann/strøm: Hytta til svigers var i den kategorien + at vi hadde et stykke å gå fra parkering. For noen år siden ble hele hyttefeltet oppgradert med vei til døra og innlagt strøm (vann hentes fortsatt i bekk) - så mulig svarene mine er litt farget av nostalgi... men:

Stikkord for meg er enkelt liv - lite stress. Det var helt nydelig å ha tilgang til en hytte hvor ting ikke var som hjemme. Matlaging på gass, fyring med ved, solceller som ga bittelitt leselys på kvelden (hodelykt vinterstid). Det gir en helt annen følelse av å komme seg bort fra hverdagen. Den gang vi manglet strøm manglet vi også dekning på mobilen, så vi var virkelig avkoblet. For min del er det ikke noen nødvendighet med daglig dusj - en liten sveip med kluten holder lenge på tur. Samtidig har man tak og vegger rundt seg, så det blir allikevel en helt annen komfort enn å ta en helg i telt. Men dette kommer jo an på hva man selv ønsker. Er tanken på en helg uten mobil/nett/dusj grusom? Da kjøper man ikke en slik hytte.

Hytte uten vann og strøm = hytte som krever lite vedlikehold. Et strøk med beis hvert femte år og litt rydding av kratt har stort sett gjort jobben. Sparer også penger på strøm/nettleie/vann/avløp. Og fotavtrykket til slike enkle hytter er gjerne mindre enn i moderne, flatsprengte hyttefelt.

Det går fint å smelte snø om man har et par store kjeler og en ovn de kan settes på, men veldig fordel å ha en bekk i nærheten. Min svigerfar bygde opp en liten kulp i bekken utenfor hytta, så vi hadde rennende vann fra påske og til et stykke utpå vinteren.

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...