Gå til innhold

Fallgruver ved kjøp av hytte (uten strøm og vann?!)


Anbefalte innlegg

Hvilke fallgruver er det man kan kommer over ved hytte uten strøm og vann? Er aggregat og solcelle. Dusj med vanntank. Det viktigste; på fjellet og rett ved skiløyper og grusveier.

Det positive tenker jeg er at man slipper jo utgifter knyttet til strøm og vann, er jo en komfort man velger bort, går kanskje bra på hytta. Kan jo ha med noe form for batteri om man skal jobbe på PC'en, eller sykle en halvtime nedi bygda. Kanskje litt mer ork om man egentlig kunne tenke seg å bo på hytta?

(Hytta har ligget ute ca ett år tror jeg, så ser mitt snitt til å legge inn et bud mens det enda er høyrente-tider. Kan betale nesten hele summen uten lån, men tenker at det fortsatt kan være lurt å ha en liten belåningsgrad, uten at dette trenger å bli en tråd om fordeler/ulemper rundt det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt i samme situasjon selv, titer etter en relativt enkel hytte, Gjerne uten strøm og vann. Skal du ha dusj inne, så må du vel fort ha tillatelse til å slippe ut gråvann eller en tank for å samle opp. 

Etter hvert som nattlige dobesøk øker i hyppighet har jeg lært meg å sette pris på at toalett kan besøkes uten å gå ut. Internett får du enten med telefon eller Starlink, dersom det mangler dekning. Mange nye PC'r kan lades med USB, og da greier du deg med 12v anlegg.

  • Like 1

"I never understood wind"
- Donald Trump

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man ikke har strøm og innlagt vann er det egentlig ingen utgifter når man ikke er der.

Så lenge du har aggregat og solceller har du plenty av strøm for å lade pc og lignende utstyr, enten rett fra aggregatet eller med omformer.

Vi hadde solceller og vindmølle på hytta i mange år. Hadde lys i alle rom og tv i stua. Kjøleskap og komfyr på gass.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv hatt hytte uten vann og strøm opp gjennom oppveksten og det fungerte helt greit, men den ble brukt om sommeren, og det blir litt mer knot med det samme om vinteren, hadde også en del opplevelser med det opp til årtusenskiftet. Hatt samme hytte i 50 sesonger, men nå er den oppgradert til vanlig hjemmestandard med flislagt bad, vaskemaskin, oppvaskmaskin mm og ikke minst at den er tilkoblet internett via en mobilrouter. Det koster litt i den forstand at man alltid må holde hytta frostfri der det er vann gjennom vinteren, men det går egentlig ikke mye strøm gjennom en vinter. Årsforbruket på vår er under 6.000 kWh inklusive alt. Fordelen er at jeg har full kontroll og at det alltid er komfortvarme når vi skal bruke den.  

Til hytte som skal brukes vinterstid uten strøm og vann tenker jeg at en bør ha følgende basert på min erfaring:

- Tilgang til frostfritt vann via brønn/håndpumpe el. Det er noe skikkelig styr å frakte med seg vann eller drive med snesmelting

- Propanovner som varmer opp hytta fort, og da sammen med peis etterhvert

- Aggregat for å kjøre støvsuger, lade saker og ting

- God gammeldags utedass eller snurredass som ikke krever strøm - utfordringen er om dette da bør ligge på utsiden av hytta eller ikke

Vi var også gjennom solceller i en periode og det fungerte fint så lenge det gikk til lys og TV. Spørsmålet er jo hvor mye en lader om vinteren om en går for den løsningen - ligger f.eks hytta et sted solen aldri når om vinteren, hvilket ikke er veldig uvanlig i våre dalfører så er det ikke sikkert at det blir nok. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Clas begynner å få litt Ecoflow-utvalg,som virker som ganske plug-and-play system for strøm. En kan jo klart sette opp selv, men for de mindre tekniske av oss er kanskje slike systemer litt enklere. Samt muligheten for å lade opp systemet hjemme, og bruke det opp på hytta. Delta 2 Max har vel muligheter for opp til 600W solceller, og en kan vel kanskje koble det på eksisterende solceller så en slipper kjøpe Ecoflow sine egne. Antar det handler litt om plug-kompabilitet. Delta 2 med 1024wh er halv pris av Max-utgaven og har vel max Solar på 500W. (Hint: Bluetti/EcoFlow/Anker/Jackery gir bort mye slikt til youtube-influensere, så Youtubekanalen  HardrockWorldWideTravelsAndTheFrostyCabin er bare å starte med, sånn i tillegg til turbloggen HardrockWorldWideTravels.com )

Det er smart å undersøke det byggtekniske med slike hytter. Det er jo gjerne enkel stand, men det kan jo også medføre at tidligere eier har investert veldig lite vedlikehold. At hytte evnt. fryser om vinter har også positive sider, ved at det kan bidra til å ta knekken på enkelte typer sopp og skadedyr. Nesten alle jeg kjenner som har hytte, blir hobbysnekkere etterhvert. Til og med en med liten interesse for snekring, hadde plutselig byttet tak på hytta, på egenhånd.

Et tips er kanskje å undersøke byggeår, og se om det er asbest/eternit e.l. i peis, tak eller andre steder. Det gjør fort ting langt mer komplisert om en må gjøre noe.

Solo Stove har med tiden falt endel i pris, kontra de fantasipriser det var helt i starten. Det er jo et alternativ til kull/gassgrill utendørs, sånn om man har rikelig tilgang på ved. Med et av varmeskjoldene avgir de jo faktisk litt varme, kontra standardutgaven som sender det meste av varmen rett opp. Komfyr på gass virker ganske standard.

COOK-TOPS_Wok-Lifestyle-101921-17?_a=DAT

En får jo en rekke peisovner hvor en kan bruke en stekepanne, men finnes og et par utgaver hvor en kan bake. De kalles vel ofte vedkomfyr. Det er kanskje litt for viderekommende, men mulighetene er der om man vil.

eksempler-vedkomfyr-1200x800@2x.jpg

Ved enkelte har brukt 12v kjølebokser tilkoblet noe ReodorFelgen-utgave av Ecoflow med hell om sommeren. I USA er det jo ikke uvanlig at folk bruker Yeti (eller billigere utgaver) kjølebokser med masse is i.

Er det gode vannkilder i nærheten? Har vært på flere flotte hytter med innlagt vann, hvor eier nesten alltid har med vann fra Oslo siden kvaliteten er så som så. Her finnes det jo mange effektive vannrenseteknikker da, selv om det ofte ikke trengs.

Utedo er vel en klassiker, men særlig behagelig vinterstid er det ikke. Finnes jo endel ganske fancy toalettløsninger nå. En får vel Cinderella forbrenningstoalettene på ren gass nå.

  • Like 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at trådstarter mener "fallgruver spesielt mtp enkle hytter",
isåfall ville jeg definitivt sjekket peis, peisinnsats og pipe.
Er det lov å slippe ut gråvann fra hytta, dvs fra dusj og oppvask.
hvis det er festet tomt må du sjekke om du har lov til å felle trær for fyring og bedre utsikt

Hvis det er solcellepaneler eller vindmølle så sjekk tilgang på reservedeler samt status på batterier. vindmøller støyer og kan genere deg og naboer.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hardrock skrev (2 timer siden):

Hvilke fallgruver er det man kan kommer over ved hytte uten strøm og vann? Er aggregat og solcelle. Dusj med vanntank. Det viktigste; på fjellet og rett ved skiløyper og grusveier.

Hva slags vanntank-løsning? Er det fjellet så vil jo en slik tank enten kreve å være superisolert og ha kontinuerlig litt varme, eller tappes/tømmes pr bruk. Avhengig av plassering / nærhet til friskt vann blir da avgjørende, om du må pumpe eller bære vann, og utslipp slik som Gubben er inne på. . Og så må du jo like den primitive livsstilen med varming av vann på gass eller peis, kløyving av ved og all logistikken rundt. Og helst ha flere i familie mm som liker det samme, om du ikke baserer deg på at du er vertskap for det aller meste da.

Om du ikke kan produsere ved på egen tomt "ad infinitum" så må du ta høyde for inntransport. Er det lokale "hytteservice" folk som kan kjøre inn med scooter/ATV, eller må du ta det i pulk inn til døra? Har du nok lagringsplass for at det fungerer for en hel sesong, eller må du basere deg på forsyninger underveis? Det samme gjelder gass og annen utstyr, det kan fort bli tungt om du blir eneste person som skal bruke den og transportere alt i pulk over litt distanse.

  • Like 1

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode tips og triks her!!

Andreas skrev (29 minutter siden):

Det er smart å undersøke det byggtekniske med slike hytter

andersar skrev (17 minutter siden):

Hva slags vanntank-løsning?

"Her er det frittstående dusjkabinett og servantskap på vegg. Vann bæres inn og fylles inn og fylles på forbrukstank tilknyttet 12v vannpumpe med propanvannvarmer."

Vei helt inn, og sommervann via kran. 

Meeen etter en nærmere titt på salgsoppgaven og spesielt "Bygningen er preget av setningsskader med skjevheter i bygning der det er avvik i fundamentering/grunnforhold som har forplantet seg videre i bygningen" vil kanskje denne legges på is. Kan tåle enkel standard, enkle reperasjoner og litt styr med vann o.l., men ikke totalrenovering. Vet ikke om setningsskader har så mye å si så lenge man ikke planlegger å pusse opp noe? Ser jo egentlig på bilder at hytta er litt skjev, kan leve med det så lenge den ikke detter ned, men er jo litt kjedelig om det skulle skje..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Setningsskader kan jo være hva som helst. Det står ikke noe anslag om hvor mye så vidt jeg kan se ved rask skumming. Bildet gir ikke akkurat inntrykk av at den er snorrett, men det blir lett forvrengt og vanskelig pga andre forhold.

Jeg ser hytta ligger i et litt skrånende terreng, så da er det antagelig ikke pga så store endringer i grunnen, typisk forårsaket av vann/drenering o.l..

Det kan være at fundamentene er dårlige eller utsatt for råte/svikt. Noe å forsøke å se litt nærmere på ifbm visning. Typiske tråkke vinduer/dører kan være indikator på at setningene er litt vel store, men det behøver ikke være katastrofe.

Siden du ikke har innlagt vann, strøm eller noe annet som dårlig lar seg mikse med store setningsskader, så koker det ned til om det får betydning for vinduer, dører og evt sprekker i fundament som svekker hele integriteten til bygget. Det bør taksten være litt mer detaljert på IMHO.

Men om du kommer unna med et skambud på denne så ville jeg tenkt det kan gi mye hytteglede for relativt lite penger 🙂 

 

 

  • Like 1

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

Byggegrunn/masser er ukjent og dette er ikke kontrollert eller dokumentert. Fundamentert med pilarer/punktfundament av betong og stolpesko. Bygningen har åpent krypkjeller under trebjelkelag og stubbegulv.

....

Hytta har behov for renovering grunnet skjevheter, men er et godt fristed i rolige og usjenerte omgivelser.

....

Det virker som taket er takshingel (kanske selvbygger rull) med en form for panel over. Nevnes også at kledning og endel annet trenger vedlikehold.

Tror du nesten må ha en skikkelig visning, gjerne nå før vinteren, for å inspisere selv hva som må gjøres. Et godt laservater er fornuftig for å se skjevheten, spesielt i pilarene. Trenker jo ikke være enorme skjevheter før det ser ille ut.

Jeg er på ingen måte en snekker, men ørlitegrann handy, og dermed blitt dratt med på div. hytter. Det er årsaker til at det kommer setninger. Siden hytta er på betongpilarer kan det hende de er fundamentert litt dårlig eller ikke dypt nok. Kanskje de ikke har den "bunnsålen" mange støper nå, da er runde pilarer utsatt for å synke. I og for seg ikke all verdens jobb og fikse, men tar litt tid om man må enten støpe helt ny pilarer med såle, eller eksisterende pilarer er går dypt, men trenger kun en forsterkningssåle ca. 60-100cm ned i bakken så de ikke fortsetter å synke.

Er betongpilarene stabile er det mulig å jekke opp bjelkene slik at "bunnbjelken" til hytta er ca. i vater. Det krever litt kunnskap, men en kan vel nesten klare det med et par biltemajekker og endel solid plank, om man vet hva man driver med. Gjerne et kraftig stykke metall for å fordele presset på løftepunktet, samt noe veldig stabilt der jekken plasseres. Utfordringen er at slike bevegelser kan påvirke vinduer og dører, så de må rettes opp. I ytterste tilfellet kan vel vinduene sprekke, men vil jo anta vinduene er montert med litt slinkringsmon. Vet mange tar ut vinduer før de jekker hytter, men mange gjør det også uten. Her kommer det også litt ann på hvordan stolpeskoene er festet, men en må finne en ny stabil måte å fikse det på. F.eks. løsne stolpeskoen fra "bunnbjelken", jekke opp og så enten kappe gammel stolpesko og sveise på en ny hvor en støper under med f.eks. b30 mørtel eller understøtter bunnbjelken på en eller annen måte. Viktig at bjelken på ingen måte blir stående i vann/fuktig.

f2dbc-a1d7a-08a82-2845f-f6480-7e80d-652d

På bilde ser det ut som at det har vært en setning ved pilaren ved døren og/eller ved siden av.

Ser heller ingen takrenner, så mye fuktig jord kan vel bidra til at pilarene har sunket. Jord+Vann+endel vekt kan fort gi bevegelser. Synker om sommern, stiger om vintern med frosten/tele. Er ikke all verden å sette opp takrenne, men det ødelegger designet litt.

Å bytte et slikt tak er ikke så veldig vrient, såfremt undertaket ikke er råttent. Jekking kan jo også vri litt på ting, og gjøre det lekk. Hvis det hadde vært lekk hadde selvbyggerrull gått veldig fort, men litt finere med vanlig shingel. Brukte ca. 2 effektive dager på klassisk shingel på garasjen. Mye hamring. Tror jeg brukte rundt 5 dager effektivt på garasjen, og da måtte jeg fjerne endel råttent undertak. Hageboden her er endel mindre, hvor jeg la selvbyggerrull, det var gjort på typ en lang dag.

Vanskelig å bedømme kledning på bilder egentlig. Det er vel slikt en må se, og pelle litt på, for å se om det er friskt treverk eller råte.

Står mange av vinduene er punktert. Det svekker vel isolasjonsevnen. Nå er det en gammel hytte, så krever sikkert en solid runde med etterisolering om man skal se stor effekt av nye vinduer.

Mye kommer jo ann på hvor lavt bud som aksepteres og hva slags venner/bekjente du har. En gammel hytte er jo en gammel hytte, med da er det jo ei heller verdens mest tekniske løsninger. Har bekjente som har kjøpt verre hytte, og har det som en slags paraktivitet. Det er litt at det er enkle tekniske løsninger, som gjør at de tørr. På vanlige boliger, med litt høy standard, er det jo ofte vel mye å forholde seg til. Samt de er jo gjerne mye større og høyere.

Kjenner et par med skikkelig tømmerhytte, og der er det bare å si adjø til titusener om det er råte i  tømmeret. Heldigvis er jo gjerne innvendige vegger i gamle tømmerhytter, tømmeret, så om en har god forsikring dekkes det.

Har det vært samme eier hele tiden?

  • Like 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden den har kryprom under så kan det være kurrant å jekke opp også..

Jeg sjekket løsmassekartet til NGU for området:

Sitat

Materiale transportert og avsatt av isbreer. Materialet er dårlig sortert, ofte kompakt og kan inneholde alle kornstørrelser, alt fra leir til stein og store blokker. Avsetningen er normalt usammenhengende med hyppige fjellblotninger. Den er sjelden mer enn 0.5 m tykk, men kan enkelte steder være mektigere

 

 

Sitat

Et godt laservater er fornuftig for å se skjevheten, spesielt i pilarene. Trenker jo ikke være enorme skjevheter før det ser ille ut.

Klinkekule er også et bra analogt verktøy for å se om det er store forskjeller mellom rommene. Om bildet er så ille som det ser ut som på midten, så vil det nok syns godt inne også.

Dersom vinduene er punktert, så kan det være en indikator på setninger det også.

  • Like 1
  • Haha 1

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med så mye bra innspill så må @hardrock invitere til en jæskla bra innflyttings-forum-fest,  inkl bruk av 10x jekker for å heve hytta tilbake til gammel storhet 😄 (Fortrinnsvis FØR vi har tømt barskapet)

  • Haha 3

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MOB skrev (5 minutter siden):

Det er en Bete Beitski - løp og kjøp!

Jeg vet!!! er helt forelska. Sett på den i 6 måneder nå.. men litt redd for de setningsskadene. Skal dra på visning og ha med noen med byggkompetanse.

 

takk til alle som har tatt seg tid til å skrive råd🥰

 

Andreas skrev (8 minutter siden):

På vanlige boliger, med litt høy standard, er det jo ofte vel mye å forholde seg til. Samt de er jo gjerne mye større og høyere.

Ja, det er noe i det, og litt derfor jeg tenker å gå for hytte først fremfor hus. Selv om hus kanskje er mer praktisk, hehe.

og tusen takk for utrolig grundig og nyttig skriv! Skal printe ut og huske på under pirking på visning.

 

Enig i at disse innspillene fortjener en innflyttings-forum-fest!! Med barskap, hekking og sykling. Er jo veldig mye soveplasser for kvm, gapahuk, og plass til sabla mange telt på tomta!

  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har noen sesonger på hytte uten strøm og vann og har noen få tanker.
Har ikke peiling på setteskader, men det ser jo ikke så bra ut. Men i verstefall brenner du hele skiten og setter opp en jurt- tomta er jo helt nydelig! 
spøk til side;

noen svakheter jeg ser med akkurat denne hytta

Det er imho sykt digg på en sånn type hytte om man har en del overbygd terasse, tak over inngangsparti osv. det å ha mulighet til å spille litt på lag med utetemperatur med feks kjøleboks ute til mat den kalde tida, ha et tørt sted å la sko/støvler henge og renne av seg det verste så man kanskje ikke tar det inn for å tørke før til natta. Sparer en god del gulvvask og rengjøring og gir litt mer å spille på, spesielt ved uvær. Dette gjelder nok mest om man blir «mange» som unektelig presser kapasitet mer på en enkel hytte sammenlignet med en moderne.

det er også sykt sykt deilig å ha en løsning hvor man kan gå «tørrskodd» på do. 

Om det blir kjøp- ha så digge møbler og senger som mulig!💸

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Musetetting er noe jeg har litt...hva skal man si...erfaring med. Har vært noen hytteturer der første operasjon er å koste vekk musebæsj fra alle overflater, og så gå på med vasking. 😄 

Svaret på akkurat det vil nok en befaring avsløre, om du ser noen har gjemt unna en shitload med musefeller i boden så vet du hva som skjer. Egentlig er det vel relativt bankers at det er mye mus i sånt terreng. Store sprekker i gulv og langs vegger, dører osv er dermed stor no-no.

Og skikkelig bodplass med hyller til tette plastkasser. Ellers veldig enig med @Kopp, lagringsplass under tak for at ting skal få lufte seg ut, tørke opp og bare slippe å dra ting rett inn på stuegulvet er gull. Stor utendørs sitteplass med skikkelig oppmurt ildsted er digg, magasinerer masse varme og reflekterer varmen riktig så man kan strekke utesesongen litt lengre.

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kan jo anta at når grunnarbeidet er gjort så "enkelt" er andre ting og gjort enkelt. Fordelen er at grunnflaten er relativt liten, så ikke så vanskelig å fikse.

Hadde jeg kjøpt hytten ville jeg:

- drenert rundt hytten

- revet opp innvendige gulv der taket bølger mest (mest senk eller hev), og fjernet alt til kun gulvbjelkene er igjen. Så ville jeg gravd dypt 60x60 cm flere plasser (i bakken under) hevet 10cm pukk oppi, trampet flatt og hardt, støpt 10cm med B30/40, med armeringsjernbiter bøyd og bundet opp 90 grader, slik at du kan ha småsøyler. Deretter strammet opp med jekk, og skrudd på ekstra stolper/ gulvbjelker. Vet ikke om jeg ville hatt ambisjoner om å jekke tilbake til flatt. Kan jevne ut gulv med å lime og skru nye bjelker på siden av gamle, og opp til grønn strek på 360 laser-vater. Isoler med trefiberisolasjon (Hunton) og sponplater oppå...og ønsket gulv oppå der.

PS: Når en legger nye asfaltplater i bunn (før isolering og gulv) må en velge 18mm tykke med fals, og huske klemlister over, som spikres med dykkertpistol. Da blir det musetett.

Hvis det kravler i veggene er det tegn på at også musebånd bak bordkledning + tetting rundt vindu er dårlig. En quick fix er musekost i lengder på ca 3 meter som dyttes opp bak bordkledning. https://www.obsbygg.no/hage-og-utemiljo/skadedyr/skadedyrbekjempelse/2134817?v=ObsBygg-7090034980068

Ulempe med hytte uten strøm er at de som bygde den gjerne heller ikke hadde strøm. Nå er det heldigvis batteriverktøy / batteribank. Da er det lettere å gjøre ting skikkelig / nøyaktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en en Bete Beitski som har blitt jekket endel igjennom årene, men hvor vi gjorde det @Andreas er inne på (graving og ny større støp) i forbindelse med installering av nytt kjøkken (ble dyrt kjøkken 😆). Har ikke så lang fartstid enda så vanskelig å bedømme noe mer enn at den foreløpig er i vater. Tror også man kan få justerbare søylesko, men noen peiling på bygg bør verifisere om det kan være en løsning.

Ser den har ring hytta varm. Det er gull verdt på vinteren og vi hadde det før vi fikk strøm. Solgte vår (Wallas safeflame m4000) og måtte da opplyse om at det er planlagt slukking av 2g nett som den benytter for oppring i 2025. Finnes oppgraderingsmulighet. Hytter uten strøm er unntatt for parafinfyringsforbudet. Har hørt rykter om at ovnen har blitt trøblete av folk som byttet til diesel, men kan jo være brukerfeil en plass.

Cinderella forbrenningstoalett kan kjøre på propan, om man kan/ønsker å få toalett inn i varmen. Ev. kan man f. eks har Cinderella urinal inne.

Hvis det er samme vinduopplegg som vi har er det separat glass og kitt. Altså du kan kitte på nytt istedenfor å kjøpe nytt vindu ved punktering, men jeg tror det er en arbeidskrevende prosess. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Soeder skrev (3 timer siden):

Tror også man kan få justerbare søylesko, men noen peiling på bygg bør verifisere om det kan være en løsning.

Fikk byttet noen 98x98 stolper på huset som holdt både balkong og tak, og ble anbefalt å ikke bruke justerbare. Fikk vel egentlig ikke noen stor forklaring, men kan jo anta at de kanskje kan sveve litt mer enn vanlige som er montert korrekt med alt presset ned i betongpilaren. Sånn om alle overganger mellom betongpilarer og bunnbjelkene er typ et par cm med 20mm gjengestenger. Er vel litt forskjell på belastningen fra et par stolper, og en hel hytte.

Finnes jo mange typer stolpesko/søylesko, men det beste er vel å ha mest mulig flate på den støpte betongpilaren mens man enda har litt avstand så ingenting blir stående i fukt.

Står jo litt i ytelseserklæringen til disse hos Motek.

S-ylesko-B2-100-2600Wx1350H?context=bWFz

Strongtie Simpson har solid utvalg, og de kan sikkert svare hva som er korrekt beslag til applikasjonen.

 

  • Like 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen tanker fra meg: 

1) gjør et valg. Enten så går du for en hytte som er off grid og finner gleden i det enkle. Eller så venter du til du får råd til den ferieBOLIGEN du egentlig vil ha. Jeg synes det virker som et evig mas å få en enkel hytte til å bli en toppmoderne enebolig med alle fasiliteter. FB grupper for hytter uten strøm og vann ser ut til å handle 99% om trøbbel med å få lagt inn vann og produsert strøm. Jeg drar ikke på hytta for å bruke helgen på å google problemer med "ring hytta....".

2) Dersom jeg så etter en feriebolig som senter for aktiviteter ville jeg sett etter en leilighet. Skal det være enkelt så skal det være enkelt (jamfør punkt 1: gjør et valg)

 

Vi har offgrid hytte. Nå på onsdag syklet jeg til hytta. Nyyydelig tur. Fortrengte at eneste mulighet til å vaske seg er å bade. Da var været slått om til sludd. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hardrock skrev (På 12.10.2024 den 22.13):

Jeg vet!!! er helt forelska. Sett på den i 6 måneder nå.. men litt redd for de setningsskadene. Skal dra på visning og ha med noen med byggkompetanse.

Bete-Beitski er fantastiske hytter. Kjøpte selv en nyere Bete Beitski i 2022, men da i bedre stand enn den du ser på. Hyttene er svært praktiske i tillegg bidrar vinduer og arkitektur til en en flott opplevelse av naturen ute, også når du er inne. Dette er skikkelige hytteklassikere som gir enorm med glede.

Hyttene har noen svakheter i måten vinduene er bygget på, og i vår hytte (som står svært værhardt til) har det vært en del lekkasjer tidligere men som nå skal være rettet opp i. Når det gjelder hytta du linker til så ser tilstanden dessverre ut til å være ganske dårlig. Denne hytta ble også nevnt i Harvest Magazine som et eksempel på gode kjøpe. At den fortsatt ikke er solgt kan tyde på at den er i relativt dårlig tilstand. 

 

Legger ved et bilde av vår hytte til inspirasjon 🙂 

IMG_1299.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...