Pludrepapp Skrevet lørdag kl 08:54 Del Skrevet lørdag kl 08:54 Vi har to el-pendlersykler i husstanden med hver sin Bosch-motor som daglig er i bruk. Bør det gjøres forebyggende service på motorene? Jeg ser det finnes spesialistforretninger som utfører service på motorer - bør man heller bruke disse enn den lokale sjappa? Som for øvrig jeg har lav tillit til, muligens ubegrunnet. Det finnes også noen youtubevideoer, men jeg føler egentlig jeg har nok med alt det andre vedlikeholdet med bremselufting, vaierbytting, gaffelservice og alt slikt. En spesialistforrentning jeg snublet over på internett: https://www.ebikemotor.no/. Den lokale sjappa mi er forøvrig oppført hos Bosch, så den er kanskje bedre enn jeg frykter. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Svene Skrevet lørdag kl 16:14 Del Skrevet lørdag kl 16:14 Bosch skriver selv i manualene at det ikke er noe vedlikehold på motoren. Vi har en sykkel med Bosch som er rundt 8 år nå, gått ca 12000 km. Ikke gjort noe med motoren frem til nå i høst. Fikk ulyd i kranken og fikk kjøpt inn nytt lager. Fant oppskrift på nettet, demonterte motoren, banket ut lager og banka inn nytt. Gikk overraskende fint. Inni motoren så alt helt fint ut. Ingen møkk, fukt eller metallpartikler. Alt grease og smøring var rent og mykt. Så jeg blir å la den kjøre videre uten noe ettersyn frem til neste lager evt ryker. En ting som kan sjekkes innimellom er å løsne plastdekslet rundt motoren. Der kan det samle seg mye dritt om man sykler i spesielt mye gjørme. Har en reservemotor fra en defekt sykkel liggende og når jeg demonterte den så var det fullt av sand/leire mellom plastdekslene og motorblokka. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dingo Skrevet mandag kl 12:43 Del Skrevet mandag kl 12:43 Konen har bosch-motor, der har jeg satt på veldig lang skvettlapp både for å beskytte sko og motor. Motoren har holdt fint så langt, batteriet konket rett etter det var gått fem år 😉 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andreas Skrevet mandag kl 18:07 Del Skrevet mandag kl 18:07 Ser Mapdec Cycle Works har en servicevideo på elsykkel, og virker som de faktisk tar ut motoren og vasker motoren... Har spurt der jeg kjøpte sykkelen, og de sa vel at det ikke var så mye en trengte å gjøre. Er kanskje litt forskjell om man sykler mye i vinterslush. 1 Siter Kaffe- og teansvarlig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
san Skrevet mandag kl 20:30 Del Skrevet mandag kl 20:30 Det var da en svært så omfattende service og langt fra realiteten hos de aller fleste verksted. Tviler sterkt på at verksteder tar ut motoren for rengjøring slik som vist. Regningen til kunden kom på GBP 406, NOK 5760. Det sies på slutten at service på en fulldempet elsykkel ligger på mellom GBP 400-1000, NOK 5600-14000. Men som nevnt, tviler på at det som ble vist er standard for verksteder. Med en slike sluttregninger er jeg for egen del glad for at jeg kan mekke det meste selv. En får mye verktøy for slike og gjentagende summer. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chalshus Skrevet mandag kl 20:39 Del Skrevet mandag kl 20:39 Om sykkelen går på saltet vei, anbefaler jeg sterkt en god skvettlapp i tillegg til skjerm slika t du får minst mulig sprut på motoren. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tron Skrevet 18 timer siden Del Skrevet 18 timer siden Har en CX fra 2017 som er i daglig bruk, også om vinteren. Gått langt over 20.000 km. Jeg har ikke gjort annet enn å bytte drev på den og en o-ring bak drevet. Var i kontakt med et verksted for 3-4 år siden for å snakke om service, men de sa det var unødvendig hvis det ikke er noen ulyd. Still going strong. Det er nok vanninntrengning gjennom krank/aksling som er den største trusselen. Følg med på slark og ulyder, og prøv å holde den verste saltspruten unna. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
eldo472 Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden Til CX Gen2 motoren min kan man få et sett med filt ringer som settes inn med fett. Gjør at lager holder lenger. https://www.sykkelkomponenter.no/sykkeldeler/el-sykkel-deler/tilbehor-til-motor/tilbehor-til-motor-bosch/gen2-bdu2xx/bosch-bearing-protection-ring-service-kit-bdu2xx Jeg har ikke brukt det og lager var helt defekt i sommer. Satte på service kit i som løste problemet. https://www.sykkelkomponenter.no/sykkeldeler/el-sykkel-deler/tilbehor-til-motor/tilbehor-til-motor-bosch/gen2-bdu2xx/bosch-repair-service-kit-bdu2xx Holdt ca 14000 km. Vedlikehold går ut på å unngå at vann trenger inn i lager. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Svene Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden eldo472 skrev (9 minutter siden): Til CX Gen2 motoren min kan man få et sett med filt ringer som settes inn med fett. Gjør at lager holder lenger. https://www.sykkelkomponenter.no/sykkeldeler/el-sykkel-deler/tilbehor-til-motor/tilbehor-til-motor-bosch/gen2-bdu2xx/bosch-bearing-protection-ring-service-kit-bdu2xx Jeg har ikke brukt det og lager var helt defekt i sommer. Satte på service kit i som løste problemet. https://www.sykkelkomponenter.no/sykkeldeler/el-sykkel-deler/tilbehor-til-motor/tilbehor-til-motor-bosch/gen2-bdu2xx/bosch-repair-service-kit-bdu2xx Holdt ca 14000 km. Vedlikehold går ut på å unngå at vann trenger inn i lager. Det siste servicekitet der var jo fint. Jeg bytta lageret mellom drivhjulene og dekselet. Et ganske stort lager som var vanskelig å få på plass. Måtte banke ganske mye med gummiklubbe og trestokk for å få det helt inn. Mulig det også derfor ikke er like tett nå som nytt og ryker på kortere tid enn det originale. Hadde vært enklere å bare bytte dekslet med hele greia ferdig montert. Selve lageret kosta vel ca 400 kr inkl frakt, så prisen på hele den delen er jo ganske ok. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
san Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden eldo472 skrev (37 minutter siden): Til CX Gen2 motoren min kan man få et sett med filt ringer som settes inn med fett. Gjør at lager holder lenger. Anbefaler ikke de filtringene. Selv om en smører den med fett trekker den til seg fuktighet. Hadde en slik på en periode og leste i etterkant på et tysk nettforum at den burde fjernes. Bilder viste at det dannet seg rust der ringen satt. Tok den ut på min motor og jaggu var det ikke litt antydning til rust. Har erstattet filtringen med denne, double lip: https://ebike-doktor.de/shop/index.php?route=product/product&product_id=77 Etter 4-5 år fungerer det fortsatt og servicekit med deksel og det hele ligger urørt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.