Gå til innhold

Gammel ujordet lampe


Anbefalte innlegg

Mine foreldre har flyttet i ny leilighet men vil gjerne ta med seg ei 70-talls gulvlampe, den er selvsagt ikke jordet.

Er det OK å sette på f.eks. et slikt jordet støpsel (for å få den til å passe i kontakten i veggen) og bruke lampen? https://www.clasohlson.com/no/Jordet,-lavt-og-vinklet-stopsel,-Gelia/p/36-9574

Den har lampefot i tre, så man tar aldri i noe metall hvis man flytter på lampen e.l. Hvis det skulle ha noen å si. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 5
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Uten å være fagmann så mener jeg å ha lært at det er viktig å ikke blande ujordet og jordet utstyr eller stikkontakter i samme rom eller område. Hvis du gjør det, kan du risikere å berøre et ujordet elektrisk utstyr med en jordfeil samtidig som du berører et jordet elektrisk utstyr. Dette kan føre til at du blir en jordforbindelse mellom det ujordede utstyret og det jordede utstyret, noe som kan resultere i at du får elektrisk støt.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var vel de samme kravene til jording av elektriske utsyr på 70 tallet som i dag. Hvis  lampa er merket med dobbelt isolert  (2 kvadrater utenpå hverandre), er det ok å tilknytte den til en jordet stikkontakt.  Ledningen fra lampa vil heller ikke ha noen jordledning å tilknytte. Du kan også benytte et flatt eurostøpsel, eller en ferdig ledning med eurostøpsel.  Men husk lampa må være dobbeltisolert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips. Skal sjekke lampen og se om jeg finner sånn dobbel firkant symbol.
Et annet alternativ er jo å rive ut hele innmaten (det elektriske) og bygge om lampen til moderne standard. Den har lampeskjerm, så det vil skjule eventuelle led-greier e.l. Såfremt det er mulig å mate gjennom nye ledninger osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fruen har lampe-fetisj, og da spesielt 60- og 70-tallet.. Og helt vanlige stuelamper er vel "aldri" jordet? Kan i alle fall ikke huske å ha sett det, og jeg har skiftet sokler og ledninger i en del lamper. Og alt som er nyere enn 30 år har vel kommet med flatt eurostikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...