Gå til innhold

Spare eller kaste gammel karbonramme


Anbefalte innlegg

Jeg hadde en gang en 2009 Scott Spark RC som jeg klemte 27.5" dekk i. Det humpet og gikk tilsynelatende bra, men nå ser jeg at den ramma innerst i boden kanskje ikke har allverdens med verdi. Det kan ha skjedd da jeg brukte sykkelen med vogn. Der er det mer sideveis belastning gjennom navet som kan dytte dekket inn i ramma. Eller forskjøvet QR.. 
 

skulle det være mulig å lappe så er det kanskje så utdatert geometri at det ikke er noe å spare på til ungene blir store nok til å overta en sånn sykkel?

IMG_6919.jpeg

IMG_7499.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 6
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Hva er det vi ser på her, er det brudd eller kosmetiske skader etter subbing? 
2009 er lenge siden, men om det ikke er noe gærnt så burde den vel kunne funke til en av ungene med et litt mindre hjul og dekk?
 

NOTS - Probike AS, Ibis, Forestal og Production Privee Sykler + Outbound Ligthing lykter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er subbing i kjedestaget, ja. Ser ut som det er fire lag dypt.. Det kan jo være sterkt nok til gjenbruk som prosjekt til ungene, men jeg regner med det ikke er noe poeng å selge ramma med den skaden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både salg og å legge masse penger i karbonreparasjon er nok ikke lurt. 

Til lette ryttere med en pappa som overvåker skaden ville jeg ikke vært veldig nervøs. I all fall om denne greia bare er på bildet og ikke et hakkete hull. 
 

image.png.dd897b125b46f8cb47beaf351e8f9a75.png

 

Det finnes også hjemme-mekke-sett for karbonreparasjon som har vært diskutert tidligere, om du vil  være ekstra sikker. 

LarsB

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare som kuriosa; jeg hadde en kinakarbonramme som jeg kjøpte og bygget opp da jeg studerte. Den utviklet etter mange år en sprekk i kjedestagets innvendige side, rett bak krankhuset.

Siden den var for 26" hjul og begynte å bli utdatert på mange måter, så demonterte jeg, solgte delene og leverte inn ramma på miljøstasjonen.

Det jeg IKKE tenkte på, var jo at de som jobber der er eksperter i å finne ting som andre har kastet, som de kan gjenbruke... Så i det jeg er på vei ut av området, ser jeg en ansatt i gul jakke komme med en lang teleskopstang, og fisker den ut av containeren....

Så om du først skal pensjonere det pga skade, så ville jeg gjort som man gjør med utgamle bilstoler; sørg for at det er umulig å ta i bruk for andre. Klipp/sag/deformer slik at det er ingen tvil om at dette er vrak.

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...