Gå til innhold

Møkkaføre med gravel - utstyr?


Anbefalte innlegg

Jeg er så heldig at min OCD får meg til å sykle ute, selv om det er lite fyselig. Veldig mye å nerde over generelt, alt fra skotrekk til jakker...men begynner med skjermer.

Tidligere brukte jeg speedcross om det var vått, men overgang til annen sykkel og større dekk gjør at de ikke er like effektive. I tillegg tuppa jeg ofte til forskjermen i krappe svinger, og om det var snø ble det pakking og klabb.

Bak gjør WinWing en glimrende jobb, men foran har jeg intet. Husker tilbake i steinalderen brukte jeg en skjerm som satt på underrøret på min hardtail, men om det funka husker jeg ikke. Er dette et alternativ å utforske? Primært er det å beskytte rytter fra elementene, sykkelen får klare seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å beskytte rytter er det aller enkleste foran RRP Neoguard Rigid.

Stopper vann, skitt og gjørme fra å løftes opp av dekket, kastes ut mellom dekk og gaffel og blåse i kropp og ansikt på deg 😃

Brukte det med hell flere år på krossykkel.

Jada, gorillatape gjør samme nytten for dem som bruker gorillatape til alt 😅

 

  • Like 2

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sepeda skrev (På 11.10.2024 den 9.54):

For å beskytte rytter er det aller enkleste foran RRP Neoguard Rigid.

Stopper vann, skitt og gjørme fra å løftes opp av dekket, kastes ut mellom dekk og gaffel og blåse i kropp og ansikt på deg 😃

Brukte det med hell flere år på krossykkel.

Jada, gorillatape gjør samme nytten for dem som bruker gorillatape til alt 😅

 

Man må isf gjøre seg flid. Om du teiper må det passes på at vannet ikke renner ned langs gaffelbeinet. Jeg prøvde meg med teip en gang og skjønte ikke hvorfor det subbet så sinnsykt i forbremsen. Det viste seg at alt sandvannet som ble stoppet av teipen rant rett ned langs gaffelen og direkte inn i kalipper.

Ellers er det såpass deilig med heldekkende skjermer at jeg fortsatt vurderer å kjøpe en sykkel med skikkelige skjermfester og ha som griseværsykkel.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte meg 50 mm skjermer på Biltema (27-667, 169 kr). Men ene sykkelen min mangler også skjermfeste på forgaffel, så må finne på noe lurt

Har lignende type på landeveissykkelen (35 mm, 27-0998, 179 kr) som jeg har vært veldig fornøyd med

På våte veier er det veldig tilfredsstillende å se at det bare renner en tykk stråle ned fra enden av skjermen, og vite at det hadde gått rett inn i skoen ellers 🙂

  • Like 1

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sykkel har en miniskjerm foran som vel blir ganske tilsvarende den RRP Neoguard Rigid. Den er veldig kjekk og holder sks bluemels framskjermen i boden, men siden du nevner skotøy vil jeg påpeke at det ikke beskytter noe særlig mot sprut dit. Tviler også noe på underrør kan ta noe særlig fra hjul til fot/ben uten å bli for bredt. Tror de heller beskytter sykkel enn rytter fra elementene. Screenshot_20241013_085133_SamsungInternet.jpg.49943c6b05271367bace95c0b44145df.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har SKS Speedrocker på grus- og drittværssykkelen. Beskytter greit, men dd er ikke lange nok (foran bakhjulet, bak framhjulet) til at de er perfekte. Fottøyet bli ganske neddusja når jeg er på tur, men uten at jeg blir våt på beina i mine billigvintersko. 
 

Slik så sykkelen ut etter to timer på begynnende tæle, sørpe og diverse i går. Skoene var lysegrå av møkk, mens buksa over skohøyde var ganske så rene. 
 

Totalscore Speedrocker: 4,5 av 6. 
 

IMG_6953.jpeg.3c6a52d546156cfe5afbc66f288704cb.jpeg

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JoeT skrev (5 timer siden):

Om du teiper må det passes på at vannet ikke renner ned langs gaffelbeinet. Jeg prøvde meg med teip en gang og skjønte ikke hvorfor det subbet så sinnsykt i forbremsen. Det viste seg at alt sandvannet som ble stoppet av teipen rant rett ned langs gaffelen og direkte inn i kalipper.

Godt poeng!

xPost-Mount-vs-Flat-Mount-160mm-rotor.jpg.a234a317a9cdc7457b723ca798983b6c.jpg

Denne utfordringen var mindre i mine krossdager, da det var post-mount kaliperfeste (til venstre) der kaliper står et stykke ut fra gaffelbeinet, i motsetning til dagens elegante flat-mount (til høyre) som står tett på.

Kanskje kan vannet føres i annet løp ved strategisk plassert strips e.l. på gaffelbeinet?

Og så må det sies at RRP Neoguard Rigid trekker til seg mer sølevann enn gorillatape og demper muligens strømmen ved gaffelbeinet. Derfor også fint at den enkelt kan tas av og vaskes ☺️

Soeder skrev (4 timer siden):

Min sykkel har en miniskjerm foran (...) Den er veldig kjekk og holder sks bluemels framskjermen i boden, men siden du nevner skotøy vil jeg påpeke at det ikke beskytter noe særlig mot sprut dit. 

Brukte samme på helstiv 29er og tenkte det samme. Dermed ble den bare et steg i retning av den heldekkende Bluemels'n som du har i boden 😅

York skrev (5 timer siden):

Kjøpte meg 50 mm skjermer på Biltema (27-667, 169 kr). Men ene sykkelen min mangler også skjermfeste på forgaffel, så må finne på noe lurt

Hadde samme utfordring på den nevnte helstive 29er'n. Oppdaget at det fungerte å stripse fast standard heldekkende skjermer, som Bluemels, både oppe i gaffel (to strips) og nede på hvert av gaffelbeina. Ser ikke så ille ut som det høres. 

I dag ville jeg heller vurdert Speedrockers som anbefalt av @SykkelØyvind

Howard skrev (3 timer siden):

Jeg har SKS Speedrocker på grus- og drittværssykkelen. Beskytter greit, men dd er ikke lange nok (foran bakhjulet, bak framhjulet) til at de er perfekte. 

Du vil finne flere alternative skvettlapper som vil forlenge skjermene. Du kan attpåtil lage selv.

SKS tilbyr egen Speedrocker Extension for bakskjerm, men ikke for forskjerm.

Selv ville jeg sett på Ass Saver sine Toetector og eventuelt Brotector (gode navn!), gjerne i versjon med reflekser.

20210412_074839.jpg.bb9dafd75c808a43f8a2e0b8e8537d55.jpg

Jeg har skvettlapp foran, men ikke bak på min trofaste sliter Kinesis Tripster med festepunkter.  Bruker rimelige Bluemels og eneste ulempe er at SKS-skvettlappene har en tendens til å løsne i løpet av en vinter med dyp snø. Har litt lyst til å prøve toetector. Mest på grunn av navnet 😅

Om jeg skulle sykler i gruppe i vått vær eller hadde ruter der det er tett med syklister på saltslaps, ville jeg definitivt valgt skvettlapp bak også. Av hensyn til bros!

***

Og så er heldekkende skjermer ingen garanti for at sykkelen forblir ren i høstgjørme, vårløsning eller annet krevende føre. Det er greit så lenge den er skinnende ren to minutter etter hjemkomst!

Bilder fra vårtur uten skvettlapp.

Sepeda skrev (På 29.4.2024 den 18.54):

Vask4.jpg.2d9a59eefdbe6b2479a6f94638f82f9d.jpg

Vask2.jpg.fe0863a2bf94a3b84ffcf8e76513d088.jpg

  • Like 1
  • Thanks 2

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (26 minutter siden):

34043-4_640.jpeg.f4b3ccb038aab16d9ec43acaea8e0d3d.jpeg

Mulig jeg er gammel, men kunne tenkt meg at det ikke sto Ass Savers over alt.

Svart Penol 100 løser det problemet. 

  • Haha 2

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sepeda skrev (På 13.10.2024 den 11.00):

...Brukte samme på helstiv 29er og tenkte det samme. Dermed ble den bare et steg i retning av den heldekkende Bluemels'n som du har i boden 😅...

Hadde nok montert den for lenge siden om det ikke var for at jeg uten fremskjerm har nok tåoverlapp og lav terskel for å rømme til t-banen ved de mørkeste skyer. Neste sykkel skal få den rett på om den ikke har spesialtilpassede skjermer da 🤤

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...