Gå til innhold

Råd og/eller tips angående kjøp av klær og utstyr


Anbefalte innlegg

Så hvis du leste den forrige tråden min, så er sykkelen (Gekko Firm SE GRV) kommet idag 🥳 Den står fortsatt i esken, men esken var helt fin, så regner med sykkelen også er det. Satser på å skru den sammen i morgen.

Så må få bestilt noe basic klær og stæsj.
 

Klær:

Har ikke kjennskap til Endura, men likte designet deres og fra tester jeg leste så var de relativt løssittende. Så det virker jo perfekt for meg. Synes også det konseptet deres med å kunne klikke fast en bib-boxer virker spennende. Spesielt til sommeren med en shorts fra Endura + en boxer-bib inni.


Endura MT500 Waterproof Jakke II Alternativt: Endura GV500 Waterproof Jakke

Endura MT500 Waterproof Bukse II

Endura Xtract Sykkelbukse

Endura MT500 Freezing Point Hansker

GripGrab Ride Waterproof Hi-Vis

 

Hjelm:

Bell Trace Sykkelhjelm

Denne er uten MIPS, jeg vet ikke hvor viktig det er, men den hadde iallefall et design og farger som var synlig uten å være for synlig. Tar gjerne imot forslag. Andreas foreslo Sweet Seeker, men XXL var tom for den i voksen størrelse.

 

Sko+Pedaler:

Shimano EX700 GTX Sykkelsko eller Shimano EX700 Sykkelsko

Gore-Tex eller ikke Gore-Tex? Vil jeg være glad for å ha droppet Gore-Tex en varm sommerdag? Bare sørge for å ha med sko-overtrekk hvis det blir regn i løpet av dagen.

Shimano GRX M8100-UG Pedaler (ja de er hundre kroner dyrere enn XT men nå får jeg jo vist frem at jeg nylig er blitt smittet av gravel-basillen).

 

Piggdekk:

Suomi Routa E-BIKE 28" Piggdekk eller Schwalbe Marathon Winter+ 28" Piggdekk

Begge ble anbefalt av Andreas. Jeg skal ta mål i morgen når jeg har fått montert sykkelen for å se hva jeg faktisk har plass til. Hvor mye klaring bør det være?

 

Lykt/lys:

Lezyne Hecto StVZO Frontlys + Lezyne KTV StVZO Baklys

Disse er bare for å bli sett. Jeg får heller kjøpe en bedre frontlykt når jeg eventuelt begynner å sykle på kveldstid på uopplyste veier/stier.

 

Når det gjelder skjermer vet jeg ikke helt? Først tenkte jeg jo at fastmonterte skjermer vil være en "no-brainer" på en pendlesykkel. Men hvis jeg skal begynne å ferdes til skogs, så er det kanskje ikke optimalt?

Resten av utstyr får bli litt etterhvert. Bagasjebrett/tailfin? Sykkelvesker. Bedre lykt etc...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk montert sykkelen sammen og uten å ha målt nøyaktig vil jeg anslå at det er rundt 10mm klaring på begge sider, kanskje litt mindre så si 9mm - både foran og bak. Så med 42mm dekk så blir det jo bare 2,5mm mer på hver side og fremdeles rundt 5-6mm klaring på begge sider. Høres det greit ut?

Edit:
Kjente umiddelbart savnet etter mekkestativ, så tror jeg legger det til første bestilling. Hadde et fra BBB tidligere. Helt kurant kvalitet. Så spørsmålet er;

Park Tool PCS-9.3 Mekkestativ

Eller er BS Core Entusiast Mekkestativ mer enn godt nok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt noe klær fra Endura og stort sett vært fornøyd med det. Har inntrykk av at mye de har er bra. Har ikke testa de du lister opp men med 20000mm vannsøyle bør jakka og buksa funke bra. Selv sverger jeg til gore-tex etter å ha prøvd forskjellige andre stoffer. Erfaringen min er at det holder best over tid med å ikke miste vanntettheten.

Angående mekkestativ så har jeg det Parktool som du linker til og det er helt supert. Kjøpte det på salg på XXL. Hadde et billig fra Jula før og det var nesten ubrukelig. Mulig det rimelige der fra BS er ok. Problemet på Jula stativet var at klemmene ikke låste noe som helst, hverken klemmen for å feste sykkelen eller for høyde på stativet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har noe Park Tools verktøy fra tidligere, så vet jo at det er god kvalitet og det frister å legge i litt ekstra så har jeg det i 10 år minst.

Jeg er forsåvidt enig i at jeg foretrekker Gore-Tex men noen ganger er det bare godt gammeldags oljehyre som funker - frister ikke å sykle i det da 😄 Men dette er klær som bare skal vare ett- til to år. Jeg har lagt på meg en god del mens jeg var syk, så håpet er å bli en størrelse mindre frem til neste sommer. Så vil ikke legge for mye penger i det, men samtidig ikke så dårlig at jeg kvier meg for å bruke sykkelen om det ikke er sol ute. Håper Endura funker godt nok til det 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bib betyr seler.

Etter rundt to minutter på et sykkelforum oppdager man at folk blånekter å bruke norske ord. Jeg gav opp et sted i overgangen mellom gammelt og nytt forum.

Bib med padding = selebukse med pute 😀

Ca. to tusen andre eksempler.

  • Thanks 1
  • Haha 1

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjamoi 

 

Park Tool stativet er bra det. Selv har vi valgt Feedback Ultralight og den nye HD modellen. De lager gode stativer.  Det billige Bikeshop stativet hadde ikke jeg brukt penger på. Kanskje til enkel mekking av en lett sykkel innimellom. Med det kommer som byggesettorama. 
 

Endura lager jevnt over fine produkter. 
Unior har i mange tilfeller billigere verktøy enn Park Tool og minst like bra. 

  • Like 3
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

he he 🙂 Så fransken fra ungdomskolen hadde faktisk ikke gått helt i glemmeboken.

Ok, da blir det bestilt klær og utstyr for 12.000,-!

Bestemte meg for å bytte hjelmen til en MIPS hjelm. Droppet Gore-Tex sko for de uten. Gikk for 40mm Marathon dekk siden de var på salg til nesten halve prisen av Suomi-dekkene.

Må finne ut hvilke låser jeg skal kjøpe. Så det var en god tråd her på forumet rundt det. Men foreløpig så står sykkelen i kjellerboden bak to låste dører. Ytterdør + døren til min bod så hvis den er borte så er det en insidejobb fra en av naboene. Må også bestemme meg for hvilke skjermer jeg skal gå for. Samt bagasjebrett + vesker så jeg kan begynne å bruke sykkelen til å dra å handle. Men det får bli neste måned 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett på bærer som vi kaller det her oppe. Lastebrett/bagasjebrett er vel det riktige navnet. Andreas foreslo Ortlieb-vesker, og det har jeg egentlig bestemt meg for, siden jeg over tid har byttet til bare Ortlieb pakkposer på fjellturer da de er overlegen det meste andre som finnes. Så hvis jeg går for disse:

Ortlieb Back-Roller Plus Sidevesker

Bør jeg ha et spesielt bagasjebrett for å benytte meg av låsesystemet? Som for eksempel dette:

Ortlieb Rack Three

Eller er det andre bedre alternativer? Det er alle standard festehull/-skruer på sykkelen min, så er det en fordel å bruke disse, kontra bagasjebrett som ikke krever det. Jeg ser for meg at det vil sjelden/aldri være behov for å fjerne bagasjebrettet. En annen ting er jo at 30 kg er nok "overkill". Erfaringer fra ukeslange fjellturer har jo vært en totalvekt på 19-24 kg avhengig av årstid og hvilke klær/sovepose jeg har hatt med. Ser jo ingen grunn til at det burde bli mere vekt om jeg sykler. -Og uansett så vil det vel være bedre å fordele vekt foran og bak på sykkelen med vesker foran eller inni rammen.

Ellers så foreslo Andreas SKS Speedrocker skjermer. Etter å ha sett på dem tenker jeg at de er perfekt. De ser ut til å være like stødige som fastmonterte skjermer men med den bonusen at du kan ta dem av ved behov.

Sykkellås tenker jeg Abus Granit X-Plus 540 som primærlås. Men jeg har lyst til å ha en ekstra, lett lås som kan for eksempel ligge i veska under setet. Jeg ser Hip-lock har vært anbefalt, men hvis jeg ønsker å låse forhjulet fast i ramma, ser den litt for kort ut?
Altså tanken er å låse med Abus 540 primært ved normal bybruk. Låse bakhjul/ramme i et fast objekt, så ha en ekstra lås som jeg låser forhjul/ramme (+fast objekt hvis mulig). Og at den sekundære låsen kan være med på tur når jeg kanskje skal sette fra meg sykkelen i noen minutter for å springe inn på en bensinstasjon/kafé etc.

En siste ting er sykkecomputer. Der er jeg helt i villrede. Jeg trenger ikke GPS for navigasjon. Trenger egentlig det mest "basic" som fart/distanse/snitthastiget. Det kunne vært kjekt med forbindelse til pulsmåler, men ikke et "must". Det hadde kanskje vært mere kjekt med noe som måler høydemeter. Altså ikke nødvendigvis hvor høyt jeg er akkurat nå, men totale meter opp og ned. Noen som har anbefalinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, har ikke form for smart-klokke. Har "bodd under en stein" de siste 11 årene (har vi noe godt norsk utrykk for det?) Jeg prøvde å huske hva den gamle sykkelcomputeren het, men klarer ikke huske det. Rimelig sikker på at det var Polar og hadde både pulsmåler og høydemåler via barometer. Kanskje noen gjenkjenner den? Her er det beste bildet jeg kunne finne:

Untitled.png.6479da70d3e753a9d59d2a9d85d4275a.png

Iallefall, den hadde alle funksjoner jeg føler at jeg trenger - men verden har gått fremover og kanskje fins det funksjoner idag jeg enda ikke vet at jeg trenger :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg kjøpte mine Ortlieb så fulgte det med diverse ilegg så kroken/låsen var mulig å tilpasse forskjellige diametere på bagasjebrettet. Har du brett med veldig tynne rør / liten diameter kan du kutte av en liten stump hageslange og splitte på langs som så tres på røret. Da kan du muligens bruke krok/hempe uten ilegg. 

Vet mange er uenige med meg, men jeg har "oppgradert" til en helt enkel "computer" istedet for GPS´en jeg brukte tidligere. Den (Sigma 1909sTs) logger det du etterspør, men ikke høydemeter. Til navigasjon bruker jeg en app på telefonen, som bl a logger antall høydemeter.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er sikkert riktig at den ikke er i salg lenger, jeg kjøpte min på FINN for noen år siden. Ellers har jeg hatt både Sigma og Cateye før GPS´enes tid og de gjorde akkurat det de skulle.

Nå skal jeg legge til at GPS´en min også gjorde det den skulle, men batteritid på noen timer ble for irriterende i lengden. På Sigma´n bytter jeg batteri en gang pr år, ikke fordi jeg må, men for å være sikker. På de forskjellige giverne bytter jeg annet hvert år av samme grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...