Gå til innhold

Gravelhjul på 29 mtb


Anbefalte innlegg

Jeg trenger nye hjul til min birkensykkel. Dette er altså en hardtail som hovedsakelig brukes på grus. Den er litt gammel og har dermed non boost aksling.(100 foran og 142 bak).Det er vanskelig å få tak i i mtb hjul nå men er jo fortsatt standard på gravel. Jeg mener å ha lest at diameter på hjul er det samme og ser jo nå at man får gravelhjul i bredde som er likt på på xc mtb hjul. Er det noen grunn til at jeg ikke kan bruke gravelhjul med typiske mtb dekk som thunder burt på min mtb? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 4
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Populære dager

Som @ErlendMG skriver, er 12x100 standard aksling for gaffel/forhjul på gravelsykler.

Men flere landevei/kross/blandevei/gravel-hjul har nav som enkelt kan konverteres mellom 12x100 og 15x100 ved hjelp av endekopper.

Avklar hvilken standard du har i gaffel (trolig 15x100) og hør eventuelt med forhandler om konvertering.

For øvrig gjelder det å velge hjul med felg som har egnet indre felgbredde for terrengdekk. Ettersom felgene for krøllestyre blir stadig bredere, burde det ikke være et problem.

Og ja, diameter for såkalte 29" og 28"/700c felger er den samme - 622 mm 😊

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...