Gå til innhold

Hard Rocx Shock Machine - oppgradere eller bytte sykkel?


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en 2012 Hard Rocx Shock Machine 29R som har blitt halvflittig brukt de siste årene. Har ikke fått all verdens kjærlighet, men har plukket den frem nå siden jeg lukter på Birken neste år og har lyst til å sykle mer terreng.

Spørsmålet jeg ikke klarer å bli enig med meg selv om er om det lønner seg å oppgradere denne, siden jeg synes den er ganske tung og det jo har skjedd en del på utstyrsfronten?

Eller gi opp et sånt prosjekt og heller investere i en ny sykkel.

Har ikke lyst til å bruke tusenvis av kroner hvis det allikevel ikke gir all verdens effekt, men er likevel litt glad i den og synes den er god å sykle på. Har ikke så mye andre å sammenlikne med siden jeg stort sett har syklet landevei de siste årene.

Noen umiddelbare tips til hva jeg f.eks. kunne byttet/endret for at denne kunne blitt bedre?

Dette er specs jeg fant:

Skjermbilde2024-10-08kl_13_26_53.png.06ee47ab9014940694bfe124820160a9.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Gimondi endret tittelen til Hard Rocx Shock Machine - oppgradere eller bytte sykkel?

Dette er jo en "under middels" sykkel når det kom til pris og utstyrsvalg. Det har skjedd mye på utstyrsfronten men ikke i noe som har gjort sykler i denne prisklassen lettere. Nye sykler er stort sett mer kapable i terreng og nå mer holdbar. Dette kombinert med at alt er blitt dyrere gjør at om vekt er det viktigste så må du sannsynligvis ut med 15-20k på høstsalg for en ny sykkel som er nevneverdig lettere enn denne. Fordelen med å oppgradere den du har er at uansett hva du rører så er det mulig å få den lettere. 

Hva mener du når du sier "sykle mer terreng"? Sykle grov sti, type blåsti i oslomarka? Enkel sti, type bygget som i Trysil? Traktorvei? Grov Grus/pukk? 

Hva er ambisjonene dine i Birken? Hva er budsjettet ditt?  Må drivverk (kasett, kjede, drev) byttes? 

For å lette HR sykkelen så hadde jeg sett på bruktmarkedet etter noen lettere hjul, Stans crest etc, og kansje en lettere gaffel. Det bør kunne være mulig å finne gaffel med 9mmQR som er betraktelig lettere enn den du har men de kan ofte være på overtid mtp service, og dermed koster det enda mer. Erfaringsmessig så baller det fort på seg og jeg tror oppgradering av eksisterende sykkel fort vil koste mye mer enn det smaker, men om sykkelen er velfungerende og du kan lukke øynene litt for vekta så kan det være greit å gjøre. 

Av nye sykler så er Scott Scale, Canyon Exceed, Orbea Alma og en hel del andre gode alternativer. Unaas har Alma H20 for ca 15k for øyeblikket. Jeg vet ikke vekta men tipper den havner på ca 11-12 kg. Har du str xl så har de også en fin M50 (karbon) til samme pris.

 

 

 

 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar.

"Sykle mer terreng" som i mer grus og sti, ikke alt for mye grovt terreng. Litt derfor jeg også har tenkt om det kunne vært morsommere med en litt lettere sykkel.

Hadde sett for meg et maks budsjett på oppgradering på 3-4000,-, men ut fra det du sier så kan det vel fort bli dyrere enn det smaker.

Funker sikkert greit til Birken selv uten oppgraderinger, kan heller koste på den litt mer kjærlighet og en god service. 

Har en Orbea Terra gravel som når jeg tenker meg om også kan funke til Birken, istedenfor å ratte mer med den gamle greia her.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...