Gå til innhold

Dagens antrekk, den store erfaringsdelingstråden


Gaute R.

Anbefalte innlegg

Gaute R. skrev (På 11.10.2024 den 10.21):

GripGrab Hurricane 2 Windproof Spring/Autumn Gloves

Fint at GripGrab er Hi-Vis, men jeg synes det er det eneste de kan skilte med, i hvert fall de to modellene jeg har prøvd.

Jeg har to par GripGrab-hansker (1068 Hi-Vis Windproof Winter og 1069 Hi-Vis Waterproof Winter), men jeg synes de er veldig kalde til å være så tjukke.

De både ser og føles mye tjukkere enn de svært rimelige 150-kroners Bula Classic skihanskene mine fra XXL (ser de nå er utsolgt, men de har noen temmelig like Bula Classic til 249 kr), men komforttemperaturen på GripGrab vinterhansker set ut til å være rundt 5-15 varmegrader for meg, mens Bula-hanskene fint tåler minusgrader (bruker dem til både sykling og skiturer ned til rundt 10 minusgrader).

Waterproof-varianten er også veldig lite vanntett; jeg tror Bula-hanskene er mer vanntette selv om de nok er 5-6 år gamle nå og har begynt å lekke der hvor jeg har slitt høl... (har tenkt å handle flere par slike ved første anledning). Bula-hanskene holder også OK på varmen når de evt. har blitt blaute innenfra, mens GripGrab blir sjukt kalde straks de har blitt blaute.

 

Ser at flere liker GripGrab, så har jeg bare vært uheldig med de jeg har? (dårlig valg av modell og/eller uflaks med vanntettheten?)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

anderfo skrev (1 time siden):

Fint at GripGrab er Hi-Vis, men jeg synes det er det eneste de kan skilte med, i hvert fall de to modellene jeg har prøvd.

[...]

Ser at flere liker GripGrab, så har jeg bare vært uheldig med de jeg har? (dårlig valg av modell og/eller uflaks med vanntettheten?)

Jeg er generelt lite opptatt av vanntetthet på hansker. Hansker som påberoper seg å være vanntette, er ofte ikke det likevel, er mitt hovedinntrykk. På meg blir uansett veldig tette hansker våte fra innsiden.

Jeg kan bruke disse GripGrab Hurricane-hanskene i omkring 0 grader, men ca. +/- 5 grader begge veier. Er det -5 eller bittelitt kaldere, bruker jeg gjerne et par tjukkere, f.eks. Gore Windstopper Thermo Split helt i begynnelsen av turen, til jeg får opp varmen. Deretter kan jeg godt bytte til GripGrab Hurricane eller tilsvarende tykkelse igjen, og bruke dem resten av turen. I ordentlig kaldt vær er det Gore-hanskene eller et par lignende fra Answer (gamle, men gode) som gjelder, tidvis med tynne undervanter av ull hvis nødvendig (-20?).

Men det skal sies at dette varierer litt med hva slags tur jeg er på. Stisykling med tjukksykkel tilsier tynnere hansker enn en rolig halvtimes pendlertur til/fra jobb. 

På turen på bildet nedenfor var det ca. -10, ifølge Strava. 

NA_jpf9X443fio0CBgQv_MTJAhUx4sofNBKIMYZLhlc-2048x1536.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det spørs jo på aktiviteten. Har fortrinnsvis testet waterproof-varianten når jeg er ute og leker med ungene i mørket i sprutregn, blautsnø o.l. (= lite varmeproduksjon & mye vann), og da lekker de som en sil samt at de er veldig kalde. Så jeg har ikke funnet noe egnet bruksområde for dem. Billige arbeidshansker fra Biltema er nok både varmere og tettere. GripGrab ser ut til å funke dårlig og er relativt dyrt sammenliknet med både arbeidshansker og f.eks. utslitte Bula-hansker, så den eneste funksjonen de har for meg er evt. fargen. Fargen betyr lite i f.eks. snøhulegraving og sølepyttlek.

Til kald og våt pendling med elsykkel (= lite varmeproduksjon, kaldt/vått, trafikk hvor fargen har betydning) fungerer de heller ikke. Så der bruker jeg styremuffer fra og med cirka neste uke. Inntil videre er de gamle Bula-hanskene helt OK, men de er kølsvarte og utslitte. Kunne tenkt meg noe mer "Hi-Vis" men da er egentlig spørsmålet om det finnes noen som funker betydelig bedre enn disse GripGrab-hanskene...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...