Gå til innhold

Dagens antrekk, den store erfaringsdelingstråden


Gaute R.

Anbefalte innlegg

Høst og etter hvert vinter, og det stadig tilbakevendende spørsmålet:

Hva skal jeg ha på i dag for å få en fin opplevelse på tur eller på vei til jobb?

Dette blir sannsynligvis en tråd som spriker godt, men som sikkert også kan gi en del tips til andre i samme båt.

Legger ved et par bilder fra helgas terrengsykkeltur på snaufjellet, i 4-6 grader, 10-15 m/sek vind og lett regn. Jeg unngår egentlig klamme jakker for enhver pris, men denne gangen funka det fint med en plastikk-aktig vindjakke (Scott RC Weather Reflect WB) over en vanlig tynn langermet jersey. Under den igjen en langermet baselayer med vindtett front (Castelli). Hadde innledningsvis på en buff, men tok av meg den for lettere å lufte litt i klatringene. POC Thermal cap under hjelmen og POC Thermal bootie skoovertrekk over vanlige sykkelsko, men med tynne ullsokker. Skotrekk var gull, ettersom jeg kryssa mange kalde fjellbekker på turen. Relativt tynne Sportful Fiandre Light hansker - det skal heldigvis mye til for at jeg skal fryse på fingrene. Det kan legges til at jeg holdt relativt god damp på turen.

Scott-vindjakke.jpg

Sønstevatn-tur.jpg

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt initiativ @Gaute R. 👍

Nydelige bilder (fjellet altså 😅)

Hverdagssykling i dag, grålysning, tåke, lett regn, våte veier, milde åtte grader:

Til mitt forsvar kjøper jeg det meste på salg eller Finn 😅

Landevei på BMC Roadmachine Potenza.

  • Like 2

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Sepeda Castelli sitt Nano Flex er gull i sånt vær som nå!💓 Ser for meg at f.eks. GripGrab PACR WR er litt lignende, men det fins sikkert en drøss andre også. 

Ellers legger jeg merke til at du er begeistret for Spatzwear. Et lett 2002-preg på nettsida til tross, de ser ut til å ha en del fine ting, så takk for at du gjorde meg (og sikkert andre) oppmerksom på merket.

Men: Enhver seriøs produsent av sykkelbekledning bør ha mer enn én bibshorts i sortimentet. Selv er jeg ikke veldig fan av bukser med lommer på låra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk er blitt så beskjedne.

En tråd som denne ville før umiddelbart fått lange innlegg fra

  • han som sykler kort-kort hele året og ikke merker noen forskjell på pluss og minus 20
  • han som sverger til ull året rundt og nå trekker på raggsokkene
  • han som kan alle betegnelsene på Assos-buksene og faktisk vet hva de betyr
  • han som avviser sykkelklær som blærete fjolleri som gjør at folk lar være å sykle

Dere vet hvem dere er 😃

  • og hun som... nei, ingen hun. Men kanskje får vi det nå som vi har @hardrock og @dothtm med oss 👍

Da får en ubeskjeden bergenser fortsette å mase.

@Gaute R. husk at Spatz for noen få år siden bare var en frustrert eks-proff som satt i stuen og prøvde å designe skotrekk som faktisk fungerer i regn. Siden har det ballet på seg med klær for røffe værforhold, og litt aero for Alpecin-Deceuninck, men jeg er mer redd for at Barras skal ekspandere og prøve å bli som andre merker enn at han ikke har mer enn én bibshorts i assortementet 😃 Den er til gjengjeld blitt min favoritt. Sammen med Burnr-varmere når det blir kjølig. Det største problemet med å anskaffe bukse med lommer er forresten at du savner dem på buksene som ikke har det 😅

I dag lover det å bli en aldeles nydelig sykkeldag ☀️

Tur i grålysning og soloppgang med kjølige 0-2 varmegrader, vindstille og tørt, om enn noe fuktighet igjen på veien.

Retur i milde 8-10 varmegrader med sol og skyfri himmel

Med stor temperaturforskjell mellom morgen og ettermiddag, kunne løsning med løse arm-, legg- eller benvarmere fungere godt, men for enkelhets skyld foretrekker jeg komplette plagg i hverdagen og kler meg heller varmt enn for kaldt.

Tror det blir slik i dag:

Hva velger du?

  • Like 4

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sepeda skrev (3 timer siden):

Folk er blitt så beskjedne.

En tråd som denne ville før umiddelbart fått lange innlegg fra

  • han som sykler kort-kort hele året og ikke merker noen forskjell på pluss og minus 20
  • han som sverger til ull året rundt og nå trekker på raggsokkene
  • han som kan alle betegnelsene på Assos-buksene og faktisk vet hva de betyr
  • han som avviser sykkelklær som blærete fjolleri som gjør at folk lar være å sykle

Dere vet hvem dere er 😃

[...]

Hva velger du?

"Alt var bedre under krigen", si! 😉

Men du rakk å stå opp, vurdere vær og føre OG skrive alle betraktningene på morrakvisten? Jøss...

Jeg var for seint ute til å få med meg det flotte nordlyset, men skarpt og fint var det. Blandevei på til dels våt asfalt og sølete grus. Akkurat null grader og lav motsol. Burde definitivt hatt hjelmlue med skygge. Ellers:

Litt kaldt de første to minuttene, særlig på låra, ellers greit. Med andre ord fant jeg riktig antrekk.

En Osprey Raptor 14 på ryggen, med litt skift. På hjemveien i ettermiddag byttes Castelli-buksa med vanlig sykkelshorts og løse bein fra Kalas, vanlige sykkelhansker og vanlig sykkelcaps i bomull. Jakka puttes nok også i sekken, men innser at jeg godt kunne hatt en vest. Det glemte jeg å pakke med i morges.

 

462549339_1457086304981166_8718415900115395332_n.jpg

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sepeda skrev (3 timer siden):

@Gaute R. husk at Spatz for noen få år siden bare var en frustrert eks-proff som satt i stuen og prøvde å designe skotrekk som faktisk fungerer i regn. Siden har det ballet på seg med klær for røffe værforhold, og litt aero for Alpecin-Deceuninck, men jeg er mer redd for at Barras skal ekspandere og prøve å bli som andre merker enn at han ikke har mer enn én bibshorts i assortementet 😃 Den er til gjengjeld blitt min favoritt. Sammen med Burnr-varmere når det blir kjølig. Det største problemet med å anskaffe bukse med lommer er forresten at du savner dem på buksene som ikke har det 😅

 

Skjønner det med lommer. Kan hende jeg vil digge det hvis jeg prøver en.

Nå konkurrerer aldri jeg om sekunder på landeveien, men de aerosokkene deres ser veldig kule ut. Ligner mye på Castelli Fast Feet 2 TT, men de fins dessverre ikke i MVDP-stilig hvitt. 😒

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Være eller ikke være for meg er tynn netting i ull innerst når det drar seg til mot høst. Blir så svett at om jeg ikke får dette innerst blir fuktig trøye liggende mot huden kontinuerlig og jeg blir iskald uansett hvor mye jeg prøver å holde varmen. Med netting får jeg et luftlag innerst som gjør livet vesentlig mer lyst og trivelig.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gaute R. skrev (2 timer siden):

@Sepeda, siden du åpenbart har litt erfaring med Spatzwear: Hvordan er størrelsene på plaggene? Ser at de har salg på en del ting nå... 

Trøyene er i hvert fall litt små i størrelsen. I hvert fall er denne det på meg: https://www.landevei.no/sykkelklaer/sykkeltroeyer/test-av-spatzwear-squadron-sykkeltroye  Den er litt kort i bolen(!) i forhold til en del andre merkers trøyer. 

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SykkelØyvind skrev (28 minutter siden):

Trøyene er i hvert fall litt små i størrelsen. I hvert fall er denne det på meg: https://www.landevei.no/sykkelklaer/sykkeltroeyer/test-av-spatzwear-squadron-sykkeltroye  Den er litt kort i bolen(!) i forhold til en del andre merkers trøyer. 

Se der, ja - takk, hadde ikke fått med meg denne. Nå er bare str. M tilgjengelig, så med mindre den blir blafrete rundt mine spaghettiarmer, kan det være at jeg kjøper en sånn på tilbud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens antrekk på sosial stitur i Østmarka, fra bunn:

  • Specialized SPD-sko, type utforvariant som lekker vann gjennom cleats-monteringen
    • Skulle tatt Shimano XM-900 i stedet
    • Evt. lagt Gorillatape under innersålen
    • Har også kjøpt forumskoen, men ikke rukket å sette på cleats
  • Ullsokker av type klysete/rask langrennsløper
    • Altså Northug-ullsokker, overraskende bra varme og holdbarhet
    • Mottatt sokkene i julegave fra svigers for et par år siden
    • Ønsker ikke å kommentere svigers på åpent forum, men synes sokkene er veldig bra!
  • POC Air-knebeskyttere
    • Lette og fine, merker ikke at de er der
  • Paddet bokser inntil bjellene, type BioTex (ja jeg vet!). Men laget i Italia og den beste puta jeg har funnet i en slik bokser
  • Sweet Hunter shorts av den gamle typen som har lommer glidelås/nede og åpne/oppe, dvs. før Sweet fucka opp modellen
  • Mons Royale langermet trøye, elsker denne modellen!
  • Gamle, rosa Troy Lee Air-hansker, igjen, før de ødela et perfekt design og lagde noe annet. Heldigvis kjøpte jeg 5-6 par for mange år siden, så jeg ragger fremdeles rundt i rosa favoritthansker. Men det synger på siste verset...
  • Coast Optics Nita - fotokromatiske briller som er de beste jeg noensinne har prøvd. Og jeg har prøvd Oakley
  • Giro Montaro MIPS - denne hjelmen passer hodet mitt, og den har tilfeldigvis MIPS.
  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på tur i regnet i dag, og har kjent på noe som ikke fungerte. Craft-jakke. Skjønte jo det før jeg dro, så hadde god ullgenser under, men ble iskald likevel. Mannen har jakke fra Gore, kjøpt av meg, så jeg vet jo hva jeg må gjøre. 
Termobuksen fra Velocio holdt meg varm selv om den ikke holdt vannet ute. 
Takk for tråden, jeg skal følge med på tips utover sesongen. Trenger å fylle på litt. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm.

Trenger vi egen tråd Diskusjon angående Dagens antrekk, den store erfaringsdelingstråden? 😅

Nå kommer jeg til å få kjeft for å være Spatz-fanboy, men det får jeg bare tåle. Heier frem små gründermerker som tilbyr noe annet enn de store produsentene.

Gaute R. skrev (På 11.10.2024 den 11.48):

@Sepeda, siden du åpenbart har litt erfaring med Spatzwear: Hvordan er størrelsene på plaggene? Ser at de har salg på en del ting nå... 

Spatzwear sin grunnlegger Tom Barras legger ikke skjul på hva som er hans prosjekt, nemlig å lage utstyr og klær han selv savnet i proffsirkuset, særlig i vått og røft vær eller på lange turer i høyt tempo - under slagord som "It's raining, you're training", "Beat the elements" og "Utility with speed".

Det medfører på godt og vondt tettsittende og strekkbare materialer for rimelig slanke kropper. Selv om poenget med noen av de beste plaggene er volum og luftlommer, er flere av dem designet for å kunne gå under tempodrakter.

Passform og størrelse til plagg som nevnte Squadron opplever jeg i retning av ritt-modeller fra Castelli og Sportful. For øvrig kan jeg skrive under på alt @SykkelØyvind skriver i sin informative test av trøya. Stoffet er deilig kjølig, det er en bonanza av syv lommer (!) bak, liten lomme på overarmen, åpning for kabel til øretelefoner og den føles likevel så rask og aerodynamisk at det forplikter til å sykle forbi enhver i Nordmarka og bare håpe at man ikke møter @Olechr 😅

De tre varmeste innertrøyene såvel som Heatr-trøya og Burnr-vesten likner ikke noe annet sykkeltøy jeg har hatt. De er så strekkbare at de umiddelbart oppleves som små uansett størrelse, men straks man har fått dem på, opplever jeg dem som behagelig når man er i posisjon i bukkestyret. Mange vil umiddelbart avvise dem som altfor stramme, så jeg skal være forsiktig med å anbefale. Men jeg har sansen.

FIkk selv tak i Squadron litt tilfeldig fra det jeg tror var et prøveparti hos importør, og ville til mitt allsidige bruk like gjerne sett hen til luftige Shftr.

Vet faktisk ikke hva @SykkelØyvind mener med bolen - her svikter mine språkkunnskaper meg - men jeg opplever at flere av de mest strekkbare modellene er litt stramme mellom skuldre og armhuler. Fungerer i posisjon, men kunne for min del godt vært mer romslige akkurat der. 

Men altså - svaret på spørsmålet ditt er som @SykkelØyvind skriver, og når alt annet feiler, les bruksanvisningen og størrelsesguiden under hver modell.

Og ja - som du er inne på, vinner MVDP utelukkende fordi han bruker Aero Sokz!

EspenE skrev (På 11.10.2024 den 11.22):

Være eller ikke være for meg er tynn netting i ull innerst når det drar seg til mot høst. Blir så svett at om jeg ikke får dette innerst blir fuktig trøye liggende mot huden kontinuerlig og jeg blir iskald uansett hvor mye jeg prøver å holde varmen. Med netting får jeg et luftlag innerst som gjør livet vesentlig mer lyst og trivelig.

Hjertens enig.

Luftlommer er også poenget med Spatzwear sine innertrøyer så vel som Heatr trøye og Burnr vest, beinvarmer og armvarmer, om enn disse er i kunststoff.

Barras designet sin første innertrøye spesifikt for intensiv bruk i fuktig vær under klassiske Gabba og lignende vannavvisende trøyer vi har sett i proffeltet. Tanken er å skape luftlommer som holde rytteren varm uansett vær, og dertil tørke raskt mot kroppen. Har da også fått ros i bl.a. Road.cc.

Utenom de aller varmeste månedene, bor jeg selv i Race Layer eller Basez. Fikk også nylig kloa i Basez Extreme som ikke selges utenfor Storbritannia. Ser frem til å prøve den i 10-25 kuldegrader.

Heatr-trøya er en annen favoritt. Har skrevet litt om den her:

Sepeda skrev (På 24.4.2024 den 12.33):

Heatr 4-Season gir meg kombinasjonen av mild varme og avkjølende pusting som ingen annen trøye jeg har hatt. Er ikke vindtett, bortsett fra et lag over brystet, så oppleves gjerne kjølig i begynnelsen, men siden fyller kroppsvarmen det luftige stoffet. Godt beskrevet i test hos Bike Perfect. Fungerer overraskende godt også i småvått vær. Elastisk og tettsittende. Bruk ved behov tynn overtrekksjakke ved oppstart før varmen kommer.

***

HenrikG skrev (På 11.10.2024 den 11.59):

XXL selger/solgte en Spatzwear-kopi som jeg har blitt veldig glad i. Litt mer klumpete enn originalen, men er helt fantastiske når det er + 5 og striregner.

Jeg hadde en kjapp utveksling med Barras om akkurat det. Håper du ikke tar det ille opp, men hans reaksjon var:

Sitat

A blatant copy but they do look poor (luckily….)

😅

Ellers må det sies at opphavsrettigheter til lange og tettsittende skotrekk i neopren vanskelig kan beskyttes, selv om XXLs leverandør her visuelt helt uhemmet etterligner Spatzwear Pro. Samme skjebne som har rammet f.eks. Spurcycle Original.

Må nevnes at flere seriøse merker tilbyr lignende uten å etterligne, som Gripgrab med AquaShield High Cut.

Det er uansett en åpenbaring og noe av et vannskille (pling!) når man forstår at man kan sykle lange turer i regn uten å bli våt på føttene forutsatt riktig oppsett 👍

DesmoSkier skrev (På 11.10.2024 den 21.43):

Coast Optics Nita - fotokromatiske briller som er de beste jeg noensinne har prøvd. Og jeg har prøvd Oakley.

Takk for tips! Mine Oakleys er så velbrukte at de snart fortjener å pensjoneres. Fotokromatisk glass varer heller ikke evig. 

Er fristet til å ignorere Det nye stilpolitiet og kaste meg over Spatz Shield, omtalt av Cycling News som beste fotokromatiske i Best cycling glasses of 2024.

Morsomt at Dave Everett fra eksepsjonelle Cycling Tips og nå Velo i sin test av brillene i A Possibly Biased Review on Some Huge Sunnies først og fremst skriver om hvor hyggelig fyr Tom Barras er og siden oppsummerer brillene slik:

Sitat

They’re big. Really big. Big, just big. Let’s get that elephant in the room addressed first. These are big, like really big. 

😅

andersar skrev (På 11.10.2024 den 16.03):

Trigger warning!

Hva mener du??

(Men alvorlig: Beklager lange svar.)

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går kjørte jeg intervaller fra Skeidbanen til Grefsenkollen på halvdemper. Var ute fra rundt 17:15. Dermed fikk jeg med det verste av hva lørdagsettermiddag/kvelden hadde å by på.  

Kortermet ulltrøye fra Pierre Robert. Langermet ulltrøye fra etellerannet kjøpt på Coop. Gore Packlite kjøpt av @SykkelØyvind for lenge siden. Bib-nikkers av type utslitt 2XU. Gore Packlite yttershorts. Halvtjukke ullsokker og forumskoene. En halv buff rundt panna og Fox Crossframe hjelm. Hansker var noe ullgreier fra Giro. 

Dette holdt meg funksjonell i halvannen time. Trekke ned glidelåsen og dra opp ermer på vei oppover og tette til på vei nedover. 
Kanskje ikke veldig stilig. Men jeg møtte ingen som var stiligere for å si det sånn. Faktisk møtte jeg ingen andre som syklet, stilige eller ikke. 

Rule #9!

LarsB


ps. Velominati mener at Rule#9 er  // If you are out riding in bad weather, it means you are a badass. Period.
Det er endret til If you are out riding in bad weather, it means you må bruke masse tid på å tørke skoene dine. 

Og en PS til. Jeg er en av de få som frekt og freidig innrømmer at nikkers er et uunnværlig plagg i overgangssesongene. Jeg blir så godt som aldri kald på leggen. Bare når jeg triller nedover fra Tryvann i bekker av smeltevann på våren. Bukser blir ofte signe uansett konstruksjon. 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Temperatur, vind og fuktighet avgjør tjukkelsen på ullaget innerst og hvor tjukt og/eller vannavvisende ytterlaget er. Produsent spiller liten rolle. Mot slutten av 90-tallet fikk jeg fatt i en variant av denne typen ørevarmere. Hot Ears het de den gangen. Bruker dem fremdeles ganske ofte.

Jeg har forresten funnet ut at Aklima lager veldig slitesterke sokker av god kvalitet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Patinerte 5.10 Kestral, Norrøna alpinsokker, Nike løpetights, Sweet langbukse, Devold tynntrøye, Devold ullvest, 7Mesh jakke, Northug lue, Craft langbuff, Reusch(?) overtrekkshansker og to lange formiddager rundt null gr. med minis i terrengparken

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sepeda skrev (18 timer siden):

Vet faktisk ikke hva @SykkelØyvind mener med bolen - her svikter mine språkkunnskaper meg - men jeg opplever at flere av de mest strekkbare modellene er litt stramme mellom skuldre og armhuler. Fungerer i posisjon, men kunne for min del godt vært mer romslige akkurat der. 

Jeg liker fra tid til annen å bruke språk som kanskje ikke er helt i tiden, men som samtidig beskriver det jeg ønsker å formidle bedre enn det dagens ungdom kanskje ville ha brukt i stedet. Dagens unge kan glede seg over at bolen uttales korrekt med tynn L. 😉 

Sitat

SNL.no: Bol= ermeløs overdel. Ordet er også blitt brukt om skjorte, anten heile skjorta, eller mest vanleg om den delen som dekkjer bryst og rygg.

Alle som har strikket, eller har mødre/bestemødre som har strikket bør ha et forhold til størrelse på bol.

  • Like 1
  • Thanks 2
  • Haha 1

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag er det to årstider.

Utenfor vinduet viser termometeret tre minusgrader. Rimfrost i grålysningen. Vindstille. Mild vinter.

I ettermiddag meldes det opp mot 10 varmegrader og skinnende sol fra skyfri himmel. Mild sommer.

Vil gjerne utsette full vintergarderobe og vintersko, som også blir altfor varmt ved retur. Men vil ikke fryse på morgenkvisten heller.

Velger å skru opp nivået på høstklærne med Spatzwear Basez varme innertrøye og 45NRTH Arcade behagelige ullsokker.

Tror jeg underbevisst er blitt fristet av @Gaute R. sine fluo bang GripGrab Ride Waterproof skotrekk , og plukket i går på impuls med meg et par lignende i form av neongule og lett forede BBB Waterflex 3.0 hos hyggelige Kranken. Sverger til høye neoprentrekk som Spatz for regnvær, men BBB'ene gir beskyttelse mot kald vind og litt varme, gir kjærkommen synlighet, er enkle å ta på og er ikke neopren - unngår neopren i alt annet enn regn. Alt i alt tillater de å bruke sommerskoene litt lengre. 

Da blir det slik:

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sepeda skrev (1 time siden):

I dag er det to årstider.

Utenfor vinduet viser termometeret tre minusgrader. Rimfrost i grålysningen. Vindstille. Mild vinter.

I ettermiddag meldes det opp mot 10 varmegrader og skinnende sol fra skyfri himmel. Mild sommer.

Japp, litt vanskelig, og fordrer bruk av sekk for min del, så jeg får med meg riktig tøy til returen.

En merkelig kombinasjon av minusgrader og tåke tjukk som grøt. Våt asfalt, men heldigvis ikke glatt. Jeg hadde egentlig tenkt å sjekke hva Castelli Tutto Nano-shortsen tåler av lave temperaturer sammen med Nano Flex 3G løse bein. Minusgradene gjorde at jeg droppa det og gikk for Castelli Sorpasso RoS Bibtight'en igjen isteden. I praksis samme antrekk som på fredag, altså, men med ullbøff og en Gore Windstopper-hjelmlue isteden, og de samme GripGrab-skotrekka over et par billige landeveissko fra Red Cycling Products i liksom-tekstil og tynne DeFeet ullsokker. Også i dag Castelli Perfetto RoS 2-jakke. Venter litt med en foret jakke til det blir enda kaldere. Ellers et par hønngamle og ganske stygge Swisseye-briller med klart glass. Kjekke, blinkende Lezyne Hecto Drive lys foran og bak.

Tåkemorgen.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søndag var det omtrent ti grader når vi dro ut.

Jeg stilte med Ride Concept Transition sko, Brynje tynne ullsokker, Poc Essential Road lang undertrøye, Surly ulltrøye med full glidelås og korte ermer, Icebreaker ullbokser, Gore regnshorts og Leatt Airflex Hybrid Pro knebeskyttere. TLD A3 hjelm. Bruker ikke hansker. 

Etter bålpausen tok jeg av Surly trøyen og dro på en Gore Paclite jakke. 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute i nikkers ( og  knalloransje forumsko med matchende detaljer som hjelm og hansker) her om dagen. Under jakka (som er ganske tykk og vindtett i front) har jeg en veldig hullete T skjorte i ull. Ingenting under buksa utover liner med padding. 

Forumsko med mellomtykke ullsokker fra en kurv på xxl holder varmen fint på føttene. Nok til at nikkersen fortsatt kan brukes. 

Ca 10 grader tenker jeg det var. Nordavind men det merker man jo lite til i skogen. 

20241009_163038.jpg.ea09a07011809b711a1fcee42f4ed5d6.jpg

 

Med de to siste dagenes veldig kalde nordavind har jeg tatt på meg en Endura singletrack light langbukse, langermet( og ikke fullt så hullete) mellomlag i ull samt noen vindtette høsthansker. 

Tynne ullsokker fra en annen kurv på XXL i noen eldre Crossmax ble kaldt på føttene etterhvert så note to self er å alltid velge mellomtykke fra nå. 

Jeg flekser stort sett mellom tre jakker nå på høsten 

Den gamle shimano jakka på bildet 

En Endura MT 500 som de seff ikke lager lengre 

En tynn regnjakke som gjerne blir brukt når det blir minusgrader siden den er så tett. Med dobbelt lag ull under så er dette ofte en favoritt på tørre dager rett under null ( gitt at det holder seg kaldt gjennom dagen). 

Underdel er stort sett nevnte Endura ST light med longs etterhvert som det blir kaldere. Bruker de på langrenn også. Har et par Spray bukser i samme serie som kun blir brukt når det er skikkelig kaldt. 

Mon tro hvordan de har det de som har kjøpt onepiecen for bruk i ti pluss og regn......haha

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å nevne mitt favorittplagg de siste par årene, 7 Mesh Northwood Windshell. Genial vindjakke som pakker seg i sin egen lomme og ikke minst har innbygde strikker for å feste den på sykkelen når den ikke er i bruk. Den har hette, som er kjekt for meg som stisyklist men kanskje ikke for grus-folket. Den puster veldig bra, jeg blir fort veldig varm og bruker vanligvis jakke bare i nødsfall, men denne kan jeg ha på meg lenge på stitur. Den har romslig passform.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I morges: Nok en dag med tåke tjukk som grøt, temperatur omkring null og én grad, klissvåt asfalt og tendenser til is på vanndammene. Mer eller mindre samme antrekk som de andre dagene. Brillene oppå hjelmen i dag. Jeg holder meg fortsatt til Hurricane-hanskene fra GripGrab.

(Fluo Bang!®️, som @Sepeda med flere er veldig opptatt av.😉)

Jakkeerme16.10.24.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...