Gå til innhold

Beste billige ramme?


Anbefalte innlegg

Ting har gått skikkelig galt her… 

Jeg har alltids syntes landeveissykling er noe av det kjedeligste som finnes. Nylig ble jeg invitert med på ultrabirken neste år, og så på det som en fin motivasjon for å bli i bedre treningsform. Jeg har i mange år syklet terreng, men ikke noe strukturert. 
 

Som en del av det å komme i bedre form kjøpte jeg med en Wahoo Kickr V5 og en billig racer jeg har på denne. Og de siste ukene har jeg ikke rørt terrengsykkelen, men kun syklet innendørs eller treningsturer på jobbsykkelen. Jeg har til og med sett begge sesongene av TdF på Netflix🙈

Jeg må bare innrømme for meg selv at fart og det å kunne bevege seg mange kilometer på kort tid faktisk er litt gøy. 
 

Jobbsykkelen min er en Diamant AR Tiagra, og jeg har vært veldig fornøyd med denne. Men jeg har i det siste tittet litt på Finn etter litt raskere sykler, men ser at dette fort blir dyrt. Men jeg har sett en noen eldre rammer som blir solgt billig, som jeg tenkte at kanskje kunne vært et fint utgangspunkt for en rask og lett sykkel som ikke koster for mye. Karbonhjul til felgbrems er det jo kanskje lett å finne brukt til en grei pris nå som alle skal ha skivebrems? Og kanskje et godt gruppesett med 10-delt, når de fleste vil ha 11 eller 12-delt?

 Derfor ber jeg det gode forum om tips til gode rammer som er fine å ta utgangspunkt i. Jeg kan svært lite om landevei, men tror jeg har lest at Caad9 og Trek Madone er fine rammer selv om de er en del år gamle, eller har jeg misforstått? Andre tips?
 

 

  • Like 1
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min inngang til landevei er en 2009 Caad9. Jeg har også en flatbar Diamant AR1 som jobbsykkel/Weekend grussykkel, og liker sistnevnte mye bedre pga dekk-klaring og skivebremser, men også på grunn av mer komfortabel sittestilling. Tiagra på Diamantsykkelen oppleves ikke noe dårligere enn det mye eldre 105-systemet, og jeg har måtte byttet og styrt mye mer med girene (og andre deler) til landeveissykkelen  tross langt færre km tilbakelagt. 

Cannondalen er en fin sykkel, men kanskje best egnet på ei rulle nå. Jeg vil råde deg å leter etter noe mer moderne.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 2013-2014 CAAD10, og den blir jeg å beholde i noen år til, Den bare varer og varer. Jeg bruker mest tid på terreng og grus, men det blir noen mil i sola på raceren også. Jeg bytta hjulsett til et som jeg fikk på salg hos AVT for en del år tilbake, med CK nav og gode felgringer. Kranken var ubrukelig, så jeg satt på en billig Praxis i karbon. Og så har jeg satt på et litt kortere stem, ellers er det som originalt.

Om du finner en tilsvarende som har b litt oppgradert og vedlikeholdt sånn passelig så gir jeg tommel opp herfra!

 

  • Like 1

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen på landeveien @Slit1

Brukernavnet ditt er jo perfekt for Landeveis gamle slagord Lidenskap og lidelse 😅

Noen tanker:

  • Det er slett ikke sikkert at innkjøp av separat rammesett, gruppe og hjul for selvbygg, slik du indikerer, vil være hverken rimeligere eller enklere enn å anskaffe komplett pent brukt sykkel. Heller tvert imot. Men det vil være en artig erfaring å bygge selv, om du har tid, interesse og kunnskap til det.
  • Det er dessverre ikke slik at bruktmarkedet bugner over av gode kjøp på eldre, velholdte og rimelige rammesett, komponenter eller komplette sykler. Du kan gjøre kupp, men det er dessverre mange som er overprisede i forhold til stand og alder, eller der omtalen rett og slett er helt feil. Bomkjøp vil kunne medføre betydelige utgifter i ettertid eller en redusert opplevelse. Vil anbefale at du rådfører deg med forumet før du slår til, med lenke og det hele til potensielt kjøp, nå som du har forumets oppmerksomhet. 
  • Du nevner CAAD10 og Trek Madone, som begge er utmerkede, om enn forskjellige alternativer. Det finnes også titalls andre ypperlige modeller. Igjen - hør gjerne med forumet når du finner noe.

Siden du gjerne ser etter en sykkel som er noen år gammel, er denne åtte år gamle kjøpsguiden fortsatt god og relevant. For sykler fra de aller siste årene, se gjerne etter nyere guide.

Sitat

Og denne guiden er god for å sjekke stand til brukte sykler eller komponenter:

Sitat

For øvrig er din AR Tiagra en landeveisnær blandevei/gravelsykkel som også vil være rask på landeveien med lettrullende landeveisdekk. Fikk i sin tid Best i test av @SykkelØyvind. Så ingen grunn til å vente med landeveissyklingen.

Lykke til!

  • Like 1

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville først og fremst satt deg et semitydelig budsjett som du så kan gå over 😀 Oppgraderinger og ting som skal fikses koster fort ganske mye hvis du ikke har tilgang på deler og mekket litt før.

Og så er det noen sykler som er "bedre" kjøp enn andre, feks mange Caad10 selges til samme pris som de kostet for ti år siden. Om det er viktig eller ikke er noe annet, men man får Cannondale Supersix med SRAM Red for bittelitt mer (11k), og skal man først kjøpe noe litt eldre er de mye kulere 😄

Feks noe som dette https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=367149899&ci=2

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Caad12 

Den har skivebrems og tar akkurat 28mm Conti GP 

På veien har den fått nye hjul, bredere styre, kortere stem og R 8000 gir som tar 36 t kassett. Spindelen ble byttet ut til 32/50 når det var på tide å bytte. Med 28mm dekk så er den akkurat innafor på blandeveisturer med hovedvekt på asfalt. Rene grusturer bruker jeg en annen. 

BB 30 kranken som jeg trodde kom til å knirke har vært lydløs og fortsetter å være det(!) 

Det er lenge til jeg tenker å skulle ha ny landeveissykkel. Hører med til historien at det ikke er lande/blandevei jeg sykler mest av og når det skjer er det med hvite hansker i solskinn, men den står også på rulla. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Fuji Roubaix 2016 modell som kan være et alternativ. Aluramme, karbongaffel. Finnes utstyrt med Tiagra og opp til Ultegra.
Relativt lett, ca 8,5 kg i str 60cm med Shimano 105 pedaler og flaskeholder. Kan sikkert bygges ned på 7 tallet om det er ønskelig.  Sterk, (jeg har mishandlet min på mye rare veier siden 2016, ut til Balos på Kreta f,.eks), og den henger fortsatt godt sammen på tross av en konstant kroppsvekt på minst 0.11 tonn Et rimelig alternativ til mer høytprisede ting fra Cannondale, Trek m.fl Modellen fikk rimelig gode skussmål i "Landevei" da den ble testet der.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 2019 Diamant AR har utviklet seg ganske siden utgangspunktet. 
Den har blitt oppgradert på alle områder bortsett fra ramme og gaffel. 
11-delt GRX, Easton EX70-hjulsett, Thomson setepinne, Merida stem, Specialized sete. 
Jeg bruker den mest med 38-40 mm grusdekk til pendling, men også med piggdekk på vinteren. 
Geometrimessig og vektmessig er den ikke så gal sammenlignet med en annen litt rimelig bukkestyresykkel. Gitt at man har riktig størrelse. Jeg har medium og er 184 cm. Med landeveisdekk veier den nå ca 9 kilo. 
Jeg ville prøvd raske høykvalitetsdekk på AR-sykkelen først. Gjerne 30 eller 32 mm Conti GP5000 eller tilsvarende. 
 

IMG_0877.jpeg

  • Like 4

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for veldig gode svar! Da kommer jeg til å gå for den billigste og enkleste løsningen, bytte dekk! Nå er straks pigg-sesongen her uansett, så får spare det til våren ☀️

Ang. Størrelse @SykkelØyvind: på min står det 56, og jeg er 183cm. Er det tilsvarende din M?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slit1 skrev (1 time siden):

Ang ☀️Størrelse @SykkelØyvind: på min står det 56, og jeg er 183cm. Er det tilsvarende din M?

Det skal det være da ja. Men produsenter surrer det ofte til med størrelser, også når de oppgis i cm. 
F.eks Merida oppgir?/oppga tidligere seterørsmål som størrelse. Da er/var 50 tilsvarende 56. 
Jeg bruker 56 i andre sykler og er 184 cm. 
56-sykler har gjerne overrørslengde på 560 mm+-4-6 mm målt vannrett fra topp av styrerør, under øvre styrelagerlokk, til setepinnen. 
Hos noen produsenter er 56 Large. Hos Giant M/L og hos f.eks Canyon og Diamant? medium 
 

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Slit1 @SykkelØyvind

Som Øyvind skriver, finnes det ingen felles standard for hvordan sykkelstørrelser måles og oppgis. 

Må ile til å si at i hvert fall for opprinnelige Diamant AR var M oppgitt som 53 og L som 56. Mistenker derfor at dere har forskjellige størrelser av AR. Altså at Øyvind har M/53 og Slit1 har L/56.

Og AR er gjerne det vi for enkelhets skyld kaller "stor i størrelsen". Øyvind påpeker i testene, også av den nyere 22-modellen, at AR i størrelse M/53 tilsvarer nærmere 56 hos flere andre merker. L/56 er tilsvarende nærmere 58 hos flere andre merker.DiamantAR.jpg.1d962d28da247fc1ab1354d4c8964afc.jpg

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...