Gå til innhold

Garmin (540) og kart Spania


Anbefalte innlegg

Reiser til Spania på fredag og kom på at jeg ikke får Spania kartet frem på gps ( 540) ? Var i Spania i påsken og da var gps ny og jeg ble overrasket over at jeg ikke fikk kartet frem. For inne på gps står alle kartene som aktivisert, både verdenskart og Europa-øst og Europa Vest. Når jeg syklet Bright Midnight i sommer syklet jeg sammen med en spanjol som hadde motsatt problem (dvs kartet på gps han hadde ikke lå inne og fikk heldigvis lagt det inn før start). Men når begge/alle kartene står som aktive, må jeg egentlig slette kartene jeg ikke skal bruke ? Hva er erfaringen deres ? googlet en garmintråd og hvis jeg skjønte det riktig så har ikke 540 stor nok kapasitet for mer en 1 kart ? bør jeg da slette eller gjøre de andre kartene innaktive og kun har Europa-Vest (som da inkluderer Spania) ? Noen erfaring, tanker etc ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå i hvertfall vært veldig fornøyd med å bruke Frikart sine Topo Sommer i Spania. Det går an å få en pekepinn om kvaliteten ved å sjekke råmaterialet på OSM.org for aktuelt område i forkant.

Jeg har en etterhvert ganske gammel 800 og der pleier jeg å slette aktuelt land-fil og erstatte med ny ved behov. Det er jo en del oppdateringer, så det er uansett minimal jobb. Det som er mest jobb er strengt tatt overføringshastigheten på de gamle modellene 🙂

Jeg merket meg også at noen av rutene jeg fikk tak i på forhånd, hadde såpass mye waypoints og gruff som gjorde at Garminen jobba veldig treigt. Mine egentegnede fra Strava sin ruteplanlegger fungerte derimot veldig fint.

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja henter/lager de fleste ruter på strava men bruker også andre typer spor/løsninger. Det jeg lurer mest på er vel om jeg må slette kart som allerede virke rå ligge inne på gps for å få plass. Og hvorfor kan jeg bare ikke bruke de som Garmin har lagt inn i utgangspunktet, hva en det er. Jeg trenger ikke drittbra kart heller, bare jeg får ett kart he he. I april syklet jeg på spor uten kart, funket godt det også, men mest fordi jeg hadde forberedt meg godt og sett på kart/veier i forkant og samtidig sjekket kart på tlf nå og da. Men litt irriterende å ha en knallgod gps med knallbra kart her i Norgen men ikke i Spania (og evt andre land). Hadde ikke det problemet med Wahooen jeg hadde i fjor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eriksvatn skrev (9 timer siden):

Har du prøvd å bruke garmin express på en pc og tukle litt med det?

Nei, hadde jo håpet at kartet ligger på GPS'n da det jo står at kartet er aktivisert der. Mulig jeg skal prøve å koble gps til garmin ekspress ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde lastet en mengde ruter innpå Garminen uten å slette gamle, da fikk jeg plutselig problemer. Slettet unna endel (masse) gamle ruter også fungerte alt som før. Så vil tro at minnet kan være en utfordring, hvis du har mye lagret mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dekaktivert kartene nå og slettet alle turer + bare behold ruter som er aktuelle på turen.  men den som heter Europa vest og som inneholder Spania er ikke på min GPS i det hele tatt. Kun Europa sentral (Danmark og sørover) og Europa øst (Norge/Sverige og sørøstover) er lagt inn (fra fabrikk). Så må da sikkert kjøpe/skaffe Europa vest fra Garmin Ekspress. Har ikke gjort det, men har vært på frikart og prøvd å lagt inn Spania der, "finner den ikke igjen" på gps men fra pc'n så det ut som den den ble kopiert over. Får sjekke når jeg lander sendt i Barcelona i kveld. Ikke noe krise uten, da Kenneth som er med har kartet på sin 1040 og jeg er vant til å sykle nye veier uten å ha kart på gps. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RoyE skrev (På 11.10.2024 den 16.30):

Husk at du må rename filen med nytt kart til gmapbmap, @Oddefa. Da bør det funke. 

Så ikke denne før nå (da jeg dro ca når du skrev), men rename ikke noe men tror jeg la inn filen (virket som det). Men var kartlaus i Spania uten at det var veldig plagsomt, samtidig som poenget med å ha en dyr gps er jo at man har kartet på plass så vil jo ha det. Neste tur blir dog Mallorca i april og der har jeg egentlig ikke behov for noe kart da jeg er godt kjent over "alt", men skal se om jeg får fikset det likevel til da. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...