Gå til innhold

Sykkelstativ(tilhengermontert) som tar 2 stk. elsykler


Andreas

Anbefalte innlegg

Ser at jeg må anskaffe meg et stykkestativ for 2 stk. elsykler som veier 26-29kg. Ser da også at ting blir dyrt pga. vektkrav. Til gravel og stisykkel har jeg klart meg med et Thule Xpress (eller hva det het for 10ish år siden når jeg kjøpte det). Til blyloddene krever det stativer til kr 7000 og oppover.

Virker som Thule er valget, sett bort fra noen merker jeg aldri har hørt om.

Utvalget hos Thule er:

Epos: 2 sykler, egenvekt 17,3kg, maks lastevekt 60kg, 30kg pr. sykkel. kr 12 799

Easyfold XT 2: 2 sykler, egenvekt 17,9kg, maks lastevekt 60kg, 30kg pr. sykkel. kr 8840

VeloSpace XT 2: 2-3 sykler, egenvekt 18,7kg, maks lastevekt 60kg, 30kg pr. sykkel. kr 7999

Velocompact 3: 3-4 sykler, egenvekt 19,6kg, maks lastevekt 60, 25kg pr. sykkel. kr 6999

 

Prismessig frister Velocompact 3, men er litt usikker om 2 x elsykler som er litt under 30kg hver, er OK/lov på det stativet. Kan vel veie de uten batteri, og se om det endrer på noe. Velospace XT 2 og Easyfold XT 2 virker fine, uten at jeg helt ser forskjellen utenom at Easyfold har en tiltfunksjon. Easyfold er litt lettere, noe som er sikkert en fordel. Skal hovedsakelig brukes i a->b->a situasjoner (altså ikke langturer gjennom Europa/Norge). Hvis jeg slipper slå ned bakseter for å lagre stativet har det en verdi. Spesielt om det er lettere å lagre om man har endel baggasje. Epos utgår pga. pris, selv om jeg har skjønt det er favoritten til mange.

Hva anbefales?

Er det f.eks. bedre gjensalgsverdi på de som er ment for 3 sykler? Ser de har en liten pris/vektstraff.

Hadde egentlig tenkt til å kjøpe brukt, men det er jo fantasipriser på Finn og da kjøper jeg heller nytt.

Edit: Kan vente til neste år, men antar prisen er lik eller dyrere da. Ser XXL har Easyfold til 7899, men ikke mulig å bestille siden de er tomme.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiltfunksjon har du nå vel på Compact og, det er vel foldemekanismen som er unikt for Easyfold?

Kjekk feature om du vil ha mulighet til å legge stativet i bagasjerommet, har brukt det et par ganger. Men har du stort volum, går vel et usammenleggbart stativ og. Velospace har vel fordelen med at du kan kjøpe til ekstra bagasjeboks, i tilfelle det skulle være aktuelt.

Skal jeg først bruke 8k-ish på stativ, må jeg innrømme jeg ikke hadde vært i tvil om at jeg hadde lagt enda litt ekstra i potten for å få Epos nå til dags. Den mer praktiske løsningen på montering ift puslespillet du har med de andre virker veldig fristende, og jeg har vurdert å legge ut Easyfolden min for salg av den grunn. Det er vel også mer egna for moderne geometri, og har større avstand mellom syklene, samtidig som det har foldefordelen til Easyfold.

  • Like 1

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Velocompact med ekstra skinne og er stort sett fornøyd. Når det kommer 4 fullvoksne sykler på den så ser det voldsomt ut og du er prisgitt litt åpen rammegeometri for å få klemmene på plass. Jeg bytta ut lastestroppene til fatbike-modellen og det har gjort lasting litt enklere.

Hadde jeg kjøpt nytt i dag hadde det nok måttet bli Epos selv om prisen er hinsides.

  • Like 1

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koster Epos 2 så mye?! Jeg kjøpte Epos 3 for 9.500 da det ble lansert.  Jeg ville ha aktivert tilbudsradaren for å slå til på Epos når det er en kampanje noe sted. Plutselig er det 15-20 prosent på alt fra Thule noe sted. Epos-funksjonaliteten er helt…episk. Aldri mer sykkel-Tetris, bannskap og gnissing.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Billigste jeg finner Epos 2 nå er hos Birk, til 12 470 kr. Ser den har vært under 10k hos Skistarshop (aldri hørt om) 26 september, på Prisjakt.

Ganske stort hopp fra 7-8-9k til 12.5k.

Aktivert tilbudsradaren. Rabattkodebonanzen er vel også noe som ikke kommer frem i prisjakt osv.

Ser en på prisjakt, så virker det som prisene har gått endel opp siden 2023. Inflation og alt det der.

  • Like 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rabattkoder snappes ikke opp av Prisjakt, nei. Både BilXtra og XXL kan jo finne på å ha 20% på alt fra Thule. BilXtra har vel noe greier med Elbilforeningen, hvis du er med der. Både jeg og en nabo kjøpte Epos for under 10K på XXLs venners venner-fest, eller hva de kaller det. Og mens du først ser på Epos, ta den for tre sykler, så får du med deg tre grove stisykler uten at det blir dårlig stemning i bilen ved avreise 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OBS OBS. Hvis de to elsyklene er stisykler så kan det bli trangt med to av de på Easyfold XT 2. Har ikke prøvd i praksis men er skeptisk til om det er sideveis distanse nok mellom skinnene der. Lurt å få verifisert først iallfall. 

Jeg har Velocompact 3(+1) og skal jeg ha 2 stisykler (boost og kraftig ramme og gaffel) så er det plass 1 og 3 som brukes. Kan kansje lure det til på 1 og 2 men det blir veldig med millimeterjustering hit og dit. Vanskelig nok å få på min Element (som kun har 34 gaffel og ikke er spesielt brei i bakramma) og "birken HT" med boost på 1 og 2.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp Epos 3 når den er på rabatt. Jeg fikk min for kr 10 000 da jeg var heldig og fant den på 30% rabatt. 
 

Den tar tre store sykle (til og med fat bike), har karbonbeskytter integrert, kan foldes og får lett plass i et middels bagasjerom, etc. Mye mer brukervennlig enn de øvrige modellene fordi Epos har en enklere måte å montere syklene 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som Epos er best, noe jeg egentlig hadde forstått, men enda en solid pris. Er det rabatt på Epos er det vel gjerne rabatt de andre. Ser ut som kr 12 999 er standardpris hos de fleste. Virker som endel forhandlere har tømt beholdningen for i år, siden f.eks. XXL  er tomme. En av mine favorittbutikker VPG, har den ikke inne, men også til VPGpris, så der fungerer ikke rabattkodene. e-wheels som har god pris på Easyfold til kr 6990, ei heller på lager.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Easyfold XT 3, foldefunksjonen er praktisk til oppbevaring og midlertidig lagring, men har litt knotete system for montering av flere sykler og det blir trangt med 3 bukkehornsstyrer på mitt. Mulig man unngår problemet med flatbarstyrer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går an å få 20% på første handel hos BilXtra. Hvis ikke ville jeg ventet til feks black Friday og slått til på Epos da. Som det står i en annen tråd: lukk øynene og trekk kortet, er verdt det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rosandholm skrev (På 8.10.2024 den 11.34):

Har Easyfold XT 3, foldefunksjonen er praktisk til oppbevaring og midlertidig lagring, men har litt knotete system for montering av flere sykler og det blir trangt med 3 bukkehornsstyrer på mitt. Mulig man unngår problemet med flatbarstyrer?

Man unngår ikke dette med flate styrer heller nei, slike styrer er bredere og man kløner borti sete og setepinne og dilldall.
Litt tetris ja, men de _Fleste_ normale 3-sykkel-stativene til Thule får ikke plass til mer enn 2 stisykler med boost-nav etc... må opp på Epos da, der har de god plass mellom syklene. (så det spares... og inntil videre går det to bak og to på taket de gangen jeg skal ha med flere)

  • Like 1

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som tilfeldigvis vet om XXL får inn igjen Epos eller Easyfold? Epos til kr 10k og Easyfold til kr 7899 er spiselige priser. Ekstra spiselig om de faktisk hadde hatt litt rabatt.

Sitat

EasyFold XT 2bike 13pin, sykkelstativ til 2 sykler er ikke tilgjengelig for øyeblikket. Vi venter på neste levering av EasyFold XT 2bike 13pin, sykkelstativ til 2 sykler. I mellomtiden anbefaler vi at du tar en titt på listen vår over lignende produkter.

Likt hos Epos.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk mot strømmen og kjøpte Easyfold XT 2 hos min lokale Thansen, med prismatch mot Bikeshop. God service som alltid. Epos er sikkert bedre, men til mitt bruk har det ikke så mye å si, og jeg mister litt mye høsttid om jeg skal sitte og vente på en deal som kanskje ikke kommer før Black Friday. Om den i det hele tatt kommer.

Prisen på Thule har jo økt endel, fra de allerede høye prisene. Som nevnt over har XXL hatt en OK pris på Epos, men det virker som de ikke har hatt de inne på lenge.

road.cc nevner prisen i sin Thule Easyfold XT 3 review og spør en Thule Brand manager.

Sitat

I asked Chris Brattle, Thule brand manager at importer Madison Cycles, why the EasyFold had gone up so much in the last couple of years.

In an email, Chris told us: "The TLDR version is 'everything's gone up' but there are reasons why Thule are particularly affected.

"Thule mostly manufacture in-house in Europe and use a lot of aluminium and plastic in their construction.

"They manufacture largely to order which keeps the operation efficient but also means that when raw materials spike in price the effects are felt almost immediately. When you manufacture in the Far East you agree a price and pay it well in advance of the goods arriving in the market so it takes longer for price rises to bite.

"To give you an idea of what's happened between the Jan 2020 and July 2022 price lists:

"In 2020 generic aluminium was $1,703 a ton, it's now $2,050 a ton, that's a 17% increase. The high quality alloys Thule use have gone up by over 25%.

"In March 2020 High Density Polyethylene (HDPE) plastic went as low as $800 a ton, now it's at $1,250 an increase of over 50% and still rising.

"Oil was trading at $40 a barrel for most of 2020, it's now trading at $86-90 a barrel.

"The electricity bills for Thule's factories in Germany and Poland have almost quadrupled since 2020.

"Then you add in transport; whilst Thule racks don't have to ship from the Far East they are still large, bulky items that take up a lot of space on a lorry and getting them from the main Thule [distribution centre] in Germany to the UK is currently costing us over twice what it used to in 2020. It was actually a fair bit higher for a while but has come down recently.

"Then, lastly, there's the cherry on top that is Brexit and the extra import paperwork required since Jan 2022 so that we can get the exception from duty for EU made products, all this takes time to process and that costs yet more money.

"We've seen similar price rises from bike and component brands but model years tend to slightly obscure price rises compared to Thule who keep products in their range for years or until they require supersession, other rack brands however have definitely experienced similar price pressures to us though, for instance a Saris Bones 2-bike rack that was £119.99 in 2020 now has an SRP of £164.99, an increase of over 30%."

  • Thanks 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Easyfold er jo et av de beste alternativene det, så ikke et dårlig valg.

Et tips er å passe på at kablingene henger skikkelig på, de klipsene de er festa i har en tendens til å ramle av eller løsne, jeg skrapte hvertfall opp kablene litt kort tid etter jeg fikk mitt, da det er lange ledninger som fort kan bli hengende og slenge.

  • Like 1

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...