Gå til innhold

Nummenhet i fot


Fru.Tipp

Anbefalte innlegg

Kanskje noen har tips for meg? 
Jeg sykler på flate pedaler, med joggesko.

Problemet mitt er at jeg blir så nummen i foten etter ca 25km og utover. Begynner ved tåballen ved lilletåen, også sprer det seg innover på foten. Verst på venstre fot, men jeg opplever det samme på høyre fot utover turen.  

Kan legge til at jeg bruker skinne på venstre fot og har redusert tråkkraft i ankel og styrke i legg på denne foten. Høyre fot tar derfor en del ekstra belastning, men jeg avlaster med en lav dose el på sykkelen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 6
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Når en myk sko bøyer seg bak kanten på en flat pedal er det lett å klemme av nerver og blodårer under midtfoten. Dette kan raskt gjøre foten nummen i front. Dette er kanskje hovedgrunnen til å bruke klikkpedaler og relativt stive sko. 
Du kan velge å begynne med bare litt stivere sko. Husk også at du ikke bør sykle med moderne maks-dempede joggesko. Som Hoka og tilsvarende. Du bør ha sko med relativt lav såle. 
Noen litt stive anmarsj-sko eller tilsvarende lave fjellsko er gode alternativ. 
 

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har litt egenartet fysikk og er nødt til tråkke lengre bak på foten, dvs. at jeg nærmest har hælen som kontaktpunkt på pedalen. Svak ankel og leggmuskulatur fører gjerne til at hælen vippes ned og du får litt uheldig press bak tåballene. 

Det er mange som sverger til å tråkke med midten av foten eller som meg, lengre bak mot hælen. Skader ikke å prøve, men du må muligens justere setet lengre ned for å teste dette. Slik nummenhet oppstår jo som du erfarer etter en stund, så det kan være en tanke å sykle 4-5 km og kjenne godt etter om det er noe ubehag, for så å justere litt på plassering av fot.

Ellers så har klikkpedaler og sko med stive ståler hjulpet mye for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er plaget med at lilletåen blir nummen stort sett i alle sko, jeg fikk anbefalt en såle med en klump midt under fotbuen noe lignende vedlagte bilde. Denne har jeg i de fleste skoene mine, og det kan virke som at det hjelper.  

Screenshot_20241007_131636_Chrome.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar! 
Jeg sykler ikke på de mykeste skoene altså,  bruker Brooks Ghost. Det er denne skinna mi er tilpasset til, så ikke lett å bytte. På kort sikt vil jeg derfor forsøk å ha foten lengre frem på pedalen. 
 

På lang sikt skal jeg ringe til ortopedisten «min» å høre hva som skal til for å få skinne som passer til klikksko. Det kan være verdt å betale for. Skal høre med ham om den sålen der også😀 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sykler med "joggesko" og for å bøte på problemet med litt for myk såle gikk jeg for en (stor) flatpedal. Da får skoen stor anleggsflate  mot pedalen og jeg får også flyttet skoen litt rundt på pedalen. Gir variasjon av trykkpunkter under foten, samt vinkling av ankel/fot. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan også bli nummen på yttersiden av foten, både med klikk og flats. Bruker FiveTen sykkelsko i begge tilfeller. Skjer oftere når det er kaldt for min del. Har stort sett løst det ved å bevege mye på tærne og flytte trykkpunktet mot pedalen midlertidig (legge mer vekt på innsiden av foten). Har også noen ganger gått av sykkelen noen minutter til det går over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...