Gå til innhold

Magura/shigura subbing...


Anbefalte innlegg

Har du funnet ut en måte å få stemplene i magura kaliber til å trekke seg nok tilbake til at de ikke subber? Jeg blir gal av å pipinga... Shigura oppsett med MT5 kaliper og XT hendel.

Stemmer det at forsøk på å rense stempel kun skal skje med alkohol og at de ikke skal smøres? Et eller annet om at pakningene trenger litt friksjon for å virke riktig?

Skivene er så beine som det er realistisk å få dem. 

Sentrerer etter alle kunstens regler og skrur til mikrometer for mikrometer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker periodisk å presse ut stempler så langt jeg tør, en side av gangen. Rengjør stemplene med Q-tips og Royal Blood, aldri med alkohol. Presser stemplene tilbake igjen og gjentar prosdyren 2-3 ganger. For å komme godt rundt stemplene brukes også tykke piperensere med tett bust fuktet godt med olje. Slike kan en finne hos Panduro, og sikkert andre steder også. https://panduro.com/nb-no/products/skap-dekorer/dekormaterialer/piperensere-pomponger/piperensere-sorte-o6-25pk-150810

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

erikskon skrev (1 time siden):

Da har jeg renset slik som beskrevet og sentrert etter beste evner og bønn til høyere guder. Dritten subber like mye, men  bremsekraften forsvant og de hyler enda høyere. Så noe fikk jeg da till. 

Kjedelig når ting blir verre enn det var. Hvorfor bremseeffekt har blitt dårligere vet jeg ikke, om det er kommet luft inn pga. pressest stemplene for langt ut eller kontaminering av skivene. Uansett, når jeg først er i gang med rens bruker jeg alltid å rengjøre skivene med en ren klut og isopropanol. Klossene drar jeg ett par ganger over fint smergelpapir liggende på en plan flate. 
Som det er nevnt, instilling av kalipere kan være tricy og kan kreve tålmodighet til å få de rett. Den beste metoden jeg har erfart er å sette sykkelen i mekkestativet og med en lommelykt lyse undenfra/fra siden for å se på lysåpning på hver side mellom klosser og skive mens jeg dreier hjulet. Det er ørlite, ofte 1/10mm som skal til både på topp og bunn av kaliper for at klossene skal bli parallelle med skiven.

Ofte frusterende og tidkrevende å få godt resultat men når en først har funnet sin metode går det greit etter noen ganger.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har skrudd og luftet bremser i rundt 15 år nå og er redd for at jeg er så god/dårlig som jeg kan bli. Jeg har også mistet mye av gleden med å skru sykkel. Det tar tid jeg ikke har lenger. Så jeg må se etter bremser som er enklere å eie. Men finnes de?? Jeg er dessverre blitt vant til svært god bremsekraft med Shigura. Det blir vanskelig å gå til noe svakere. Så hvilke alternativer har jeg da med like mye kraft som Shigura, men MYE enklere og mer holdbart? Dominion står høyt på lista. Trickstuff har jeg ikke råd til. Shimano har jeg ikke tillit til lenger etter tiår med vandrende inngrep uten at de har gjort noenting med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hope. Ifølge internett. Set and forget, sjelden lufting, forutsigbart trykkpunkt og mer enn nok power.
 

Funker og funker, samt får tak i alt av smådeler(noe youtub sier Hayes er ganske dårlige på, evnt har det blitt forbedring), hvis man må ha.

Tech4 v4 er øverst på min liste hvis Trickstuff-bruktkjøpet blir vanskelig.

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutes ago, Jørgen S. said:

Tech4 v4 er øverst på min liste hvis Trickstuff-bruktkjøpet blir vanskelig.

Finnes det virkelig folk som ikke investerer så mye av identiteten i bremsene ved kjøp av Trickstuff til at de selger dem brukt?

(Kunne også tenkt meg et par, men antok det var vanskelig å finne på bruktmarkedet, sett bort fra folk som går fra en modell til en grovere 🙂 )

  • Haha 3

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutes ago, perbl said:

Finnes det virkelig folk som ikke investerer så mye av identiteten i bremsene ved kjøp av Trickstuff til at de selger dem brukt?

(Kunne også tenkt meg et par, men antok det var vanskelig å finne på bruktmarkedet, sett bort fra folk som går fra en modell til en grovere 🙂 )

Jeg kjøpte meg Intend, så derfor jeg solgte Trickstuff til @Jørgen S.

  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

arne_and skrev (2 timer siden):

Dominion har masse kraft, og det er enklere å finjustere dem pga setskruen. Det er ikke superenkelt, men betydelig enklere enn Magura. Sykkelkomponenter har tatt inn Dominion.

Har lyst på Dominion på neste sykkel, men prisen da! Er det bare jeg som ikke har kjøpt bremser på en stund eller er 8000kr for et bremsesett jæskli dyrt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

arne_and skrev (2 timer siden):

Dominion har masse kraft, og det er enklere å finjustere dem pga setskruen. Det er ikke superenkelt, men betydelig enklere enn Magura. Sykkelkomponenter har tatt inn Dominion.

For finjustering får du gjøre som meg og skaffe et lysbord til å legge på gulvet. :classic_biggrin:

 

Dominion står høyt på lista mi. Jeg har aldri hatt uoverkommelige problemer med nye Magura kalipere, men etter noen sesonger så virker det som at de ikke lenger trekker seg tilbake slik de skal. Så spørsmålet er vel hvor lenge Dominion funker slik de skal og hvor enkelt er å bytte pakinger etc. Ja og om Dominion blir gode som nye etter en service. Jeg kan godt gi bremsene en skikkelig service i løpet av vnteren, men vil ha noe som bare funker gjennom sesongen. Magura er jo bruk og kast - de kan ikke repareres. Men jeg kan også kjøpe 4-5 magura kalipere til prisen av et sette med Dominions (fra R2). 

 

Jeg gikk og argumenterte for et par Trickstuff Maxima. Da trenger jeg kanskje aldri kjøpe bremser igjen. Men likevel er 1100 EUR før moms uforsvarlig mye (for min økonomi). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jørgen S. skrev (2 timer siden):

Dette er workaround for oss som begynner å få voksen-syn??? 😄

 

Jeg synes "alltid" det har vært litt fiklete å finjustere bremsekalipperposisjon. Jeg har prøvd å legge hvitt papirark under o.l., men når jeg fant et godt, gammelt lysbord i et dødsbo så ble det en selvsagt løsning :classic_biggrin:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

erikskon skrev (1 minutt siden):

 

Dominion står høyt på lista mi. Jeg har aldri hatt uoverkommelige problemer med nye Magura kalipere, men etter noen sesonger så virker det som at de ikke lenger trekker seg tilbake slik de skal. Så spørsmålet er vel hvor lenge Dominion funker slik de skal og hvor enkelt er å bytte pakinger etc. Ja og om Dominion blir gode som nye etter en service. Jeg kan godt gi bremsene en skikkelig service i løpet av vnteren, men vil ha noe som bare funker gjennom sesongen. Magura er jo bruk og kast - de kan ikke repareres. Men jeg kan også kjøpe 4-5 magura kalipere til prisen av et sette med Dominions (fra R2). 

 

Jeg gikk og argumenterte for et par Trickstuff Maxima. Da trenger jeg kanskje aldri kjøpe bremser igjen. Men likevel er 1100 EUR før moms uforsvarlig mye (for min økonomi). 

Det skal være mulig å gjøre full overhaling av Dominion, så jeg har trua på at de kan leve lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JoeT skrev (50 minutter siden):

Har lyst på Dominion på neste sykkel, men prisen da! Er det bare jeg som ikke har kjøpt bremser på en stund eller er 8000kr for et bremsesett jæskli dyrt?

 

Sjekk nettbutikken R2 og Bike-Discount. Jeg skjønner meg ikke på norske priser på Dominion. Rundt 4500 for et komplett sett fra Tyskland. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, erikskon said:

Jeg bytter litt på hjul mellom sykler og er ikke klar til å bytte ut alt av skiver. 

Da kan du kjøre med 2mm. Formula leverer begge deler. 

1,8mm og tynnere er oppskrift på subbing og trøbbel. Stive skiver er bedre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...