Gå til innhold

Bo på hytta - som ukependler?


Anbefalte innlegg

Jeg ser på en mulighet for å "bo" på hytta i 18 måneder, men ser at det er noen issues jeg må avklare for å ikke gå på noen økonomiske blunder som jeg ikke fikk googlet meg frem til. Hytta er moderne med innlagt vann, strøm etc. 

De sentrale spørsmålene er: 

- Kan jeg "bo" på hytta som pendler? Dette er 2,5 time hjemmefra i bil, men grunnet barns skole etc så et er mest praktisk å ha en mellomperiode før flokken kommer. 

- Dersom jeg "tvangsflyttes" antar jeg at jeg må passe på egen bolig før et evnt salg, slik at denne blir skattefri? Jeg har type > 5 mill urealisert gevinst på den.

- Er det normalt sett vanskelig å få hytte omregulert fra fritidsbolig til bolig når det tid kommer? Dersom det skulle bli aktuelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 10
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

1 DU kan bo hvor du vil, men fritidsbolig gir ingen/få rettigheter som en folkeregistrert adr vil gi.

Skole er en av disse

Du vil uansett trenge en annen folkeregistrert adresse. 

Generelt er det gråsoner når man flytter til hytta. Et pensjonistpar med en annen registrert adr som bruker seg av det lokale næringslivet og som reiser hjem til fastlegen  er lett å overse. En familie på fem med de behovene som følger med not so much. Lovverket gir deg heller ingen støtte.

Barna går på skole i sin folkeregistrerte kommune og det får du ikke på en fritidsbolig 

2 Vet ikke

3 Noen kommuner åpner opp for omregulering, men tipper der er lettere for nevnte pensjonistpar nevnt i spm 1.

Husk at du ikke har strømstøtte på hytta 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det måkes snø her av en traktor, så det vil jeg tro faktisk gjelder selv om hytte omreguleres. Håper jeg.

Det vil forøvrig, dersom dette skulle bli noen realitet, ikke være i tvil hvor arbeidsplass og jeg tilbringer mest tid. Men resten av min familie vil bo annet sted, så jeg mistenker pendlerstatus er halmstrået her? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mr.Jacobsen skrev (5 timer siden):

Å få boligen bruksendret til bolig etter plan-og bygninhsloven blir en komplisert affære. Du må da i utgangspunktet oppfylle de samme tekniske kravene som stilles til en nybygget bolig.

For veldig mange er ikke det byggtekniske noe problem. 

Kommunene ønsker i  utgpktet pengene man legger igjen i butikken(e) og eiendomsskatten som hytteturist, men ikke utgiftene som følger med ved permanent flytting. 

Noen kommuner som feks Nesbyen har dog åpnet opp for hytta som fast bopel. 

Mulig andre kommuner som sliter med lav/ingen/negativ  innbyggervekst også er positive. 

Man kan bruke hytta som pendlerbolig dog akkurat som feks campingvogn. Det blir faktisk noen kroner i året for den som skaffer seg jobb i nærheten av hytta. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, Mr.Jacobsen said:

Å få boligen bruksendret til bolig etter plan-og bygninhsloven blir en komplisert affære. Du må da i utgangspunktet oppfylle de samme tekniske kravene som stilles til en nybygget bolig.

Hytta er moderne og 1 år gammel - jeg kan ikke se hva som skiller denne fra en vanlig bolig utover at det ligger i et hyttefelt selvsagt. Men etter å ha sjekket litt virker det feltet å ha noen "fastboende", og hvis en har fått godkjenning bør det være gode muligheter for andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært tilfeller hvor en ektefelle ønsker å flytte til annen bolig, men skatteetaten har avslått slik flytting for en (1) av ektefellene. Steinrike Ulrichsen som flyttet til Sandefjord er et eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutes ago, rosandholm said:

Ref spm to må du bo(ha folkeregistrert adresse) 12 av de siste 24 mnd for å slippe skatt på gevinst ved et evnt salg av boligen. 


Nettopp, så det er folkeregistert adresse som er gjeldene for siste 12 av 24 måneder.

Jeg leste av en artikkel at jeg uansett MÅ være folkeregistert der barn og samboer bor, selv om jeg skulle befinne meg flere dager annet sted og egentlig bli "flyttet" ref folkeregisteret. Dersom jeg forstod det hele riktig. 

Det virker det kanskje å være et visst mulighetsrom her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...