vinkongen Skrevet 4. oktober Del Skrevet 4. oktober Hallo! Etter 10 år på min trofaste Cannondale Caad10 er jeg på jakt etter en oppgradering. Via en bekjent har jeg fått tilbud om en ny Ridley Fenix Disc til 20k. https://spinn.no/ridley/57738/ridley-fenix-disc-grå-hvit-105-mekanisk-12-delt-forza-karbon Noen som har erfaring med denne? Og finner jeg eventuelt en bedre sykkel til den prisen? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Panda Skrevet 4. oktober Del Skrevet 4. oktober For dyr. Du kan få en Orbea Orca med ELEKTRONISK Shimano 105 for noen tusen lapper mer. https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=366117056&ci=2 Ikke, IKKE, kjøp mekanisk girgruppe. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vinkongen Skrevet 4. oktober Forfatter Del Skrevet 4. oktober Får den som sagt til 20k, så prisen på Orbea’en er jo nesten dobbel. Har ingen erfaring med elektronisk giring, så usikker på om det er noe jeg vil savne. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sepeda Skrevet 5. oktober Del Skrevet 5. oktober Hei @vinkongen Fenix Disc 105 til under kr. 20.000 høres ut som et godt kjøp. Se mer informasjon om sykkelen hos Ridley. Om du ikke hører fra eiere på forumet, finnes det gode tester, som av @Alpers i Landevei. Et abonnement der er alltid en god investering når man vurderer ny sykkel. Testen er av den mer kostbare SLiC-versjonen, men omtale av fordeler og ulemper ved rammesettet vil være relevant ettersom geometrien er lik for de forskjellige versjonene av Fenix. Noen forskjeller med din CAAD du kan være oppmerksom på: Fenix er en endurance- eller komfortracer med noe slakkere vinkler og lengre akselavstand enn din CAAD10. Det gir større grad av stabilitet. Men samtidig får den i tester ros for spenst og akselerasjon som ikke står tilbake for mer rendyrkede rittsykler. Fenix har fortsatt korte kjedestag. Alt etter valg av størrelse, vil Fenix ha noe høyere front enn CAAD10. Men den har fortsatt rimelig lav front for en endurance-sykkel, og dermed potensielt en aggressiv sittestilling som på rittsykkel. Jeg antar at du har størrelse 54 i CAAD? Om du sammenligner forskjellige størrelser, vil du i Bike Insights se at forskjellene mellom CAAD10 54 og Fenix i S er mindre enn forskjellene mellom CAAD10 54 og Fenix i M. Om du har annen størrelse, er det bare å velge det i Bike Insights. Fenix vil gi merkbart mer vibrasjonsdemping og dermed mer komfort enn CAAD10. Det skyldes egenskapene i karbonet, bl.a. setestag som er utformet for vibrasjonsdemping, og kortere seterør som gir lengre setepinne og mer fleks. Det er standard rund setepinne på 27,2 mm, som gjør at du ved ønske kan bytte original setepinne til den du måtte ønske. Samtidig skiller Fenix seg også fra siste generasjon landeveissykler på et par punkter Dette er forhold som kan ha stor eller ingen som helst betydning for deg, alt etter bruk og preferanser. Sykkelen er originalt satt opp med 25 mm dekk og rammesettet oppgis å ha 28 mm dekklaring. Det er beskjedent i 2024. Det er betegnende at Ridley siden lanseringen av Fenix har kommet med ny rittsykkel Falcn med 34 mm dekklaring og ny allround/all road/blandeveissykkel Grifn med 38-40 mm dekklaring. Begrenset dekklaring gjør Fenix noe mindre komfortabel på dårlig asfalt og noe mindre anvendelig på grovere grus. Og det er ikke aktuelt å bruke smale piggdekk, om du er blant helårssyklistene som liker slikt. Sykkelen er også satt opp med hjul Shimano RS171 DB som ikke er egnet for slangeløst oppsett/tubeless. Det har den til felles med en del andre modeller fra Ridley. Mange vil mene at det har lite å si for smalere landeveisdekk med høyt lufttrykk. Men om du er i klubben for slangeløst, er det en ulempe. De medfølgende Zaffiro-dekkene er solide treningsdekk og naturlig å oppgradere med tiden. Det er rammesettet som gjør sykkelen til et godt kjøp, forutsatt at du er bekvem med dekklaringen. Mekanisk 105 er topp. Siter S Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
1482 Skrevet 5. oktober Del Skrevet 5. oktober Gode innspill, men du tar feil om RS171-hjulene. De kan lett settes opp slangeløst. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sepeda Skrevet 5. oktober Del Skrevet 5. oktober @1482 Enhver felg kan settes opp slangeløst forutsatt riktig oppsett og slangeløst dekk med forsterket dekkanttråd. Det gjorde vi da også alle aktivt i den slangeløse barndommen 😀 Men Shimano RS171 DB er ikke oppgitt som slangeløs/tubeless ready i betydning at det tilfredsstiller dagens standard i henhold til E.T.R.T.O. Dermed oppfyller den ikke dagens krav til sikkert slangeløst oppsett. Da setter man opp på egen risiko. Det frarådes. Nettsiden til Shimano er i skrivende stund nede, ellers skulle jeg ha lenket dit. Men forhandlere oppgir også at dette er clincher i betydning dekk og slange. Det samme påpekes for øvrig av @Alpers i test av en annen modell fra Ridley, blandeveissykkelen Grifn. Siter S Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vinkongen Skrevet 5. oktober Forfatter Del Skrevet 5. oktober Takk for veldig godt svar @Sepeda! Høres ut som det blir kjøp på meg 🙂 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
johs78 Skrevet 5. oktober Del Skrevet 5. oktober Mekanisk gir er helt topp og sparer deg potensielt mye vedlikehold og utgifter fremover. Mekanisk er enkelt, "billig" og robust. 3 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SykkelØyvind Skrevet 5. oktober Del Skrevet 5. oktober johs78 skrev (4 timer siden): Mekanisk gir er helt topp og sparer deg potensielt mye vedlikehold og utgifter fremover. Mekanisk er enkelt, "billig" og robust. Akkurat når det kommer til vedlikehold er elekt(ron)isk gir ganske overlegent mekanisk. Ingen etterstramming av vaiere, ingen justeringer etter vaier-bytte. Det gjelder bare å huske å lade batteriene/batteriet noen ganger i løpet av sesongen. Men, ja mekanisk fungerer supert det også. 1 Siter Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei Sykkeltilpasser hos sFit_Helse Grunnlegger av Terrengsykkelrittet For tiden i utdanningspermisjon. Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gubben Skrevet 5. oktober Del Skrevet 5. oktober i det øyeblikket du har kjøpt ny sykkel/bil/mc så dukker det automagisk opp nye og bedre tilbud utseendet på partner/sykkel/bil/mc er undervurdert og egenskaper bare skryt, kjøp noe du liker å se på og som du gleder deg til å ta med ut på tur. det blir aldri feil. hvis du smiler når du snur deg og ser på sykkelen så har du valgt rett, utstyrsgruppe er overvurdert og vedlikehold undervurdert 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
johs78 Skrevet 5. oktober Del Skrevet 5. oktober SykkelØyvind skrev (1 time siden): Akkurat når det kommer til vedlikehold er elekt(ron)isk gir ganske overlegent mekanisk. Ingen etterstramming av vaiere, ingen justeringer etter vaier-bytte. Det gjelder bare å huske å lade batteriene/batteriet noen ganger i løpet av sesongen. Men, ja mekanisk fungerer supert det også. Tenkte mer på elektronikken, muligheten til å fikse selv og levetid Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Panda Skrevet 5. oktober Del Skrevet 5. oktober Gubben skrev (1 time siden): i det øyeblikket du har kjøpt ny sykkel/bil/mc så dukker det automagisk opp nye og bedre tilbud utseendet på partner/sykkel/bil/mc er undervurdert og egenskaper bare skryt, kjøp noe du liker å se på og som du gleder deg til å ta med ut på tur. det blir aldri feil. hvis du smiler når du snur deg og ser på sykkelen så har du valgt rett, utstyrsgruppe er overvurdert og vedlikehold undervurdert Sir du vi skal gå ut å finne ny partner ? 😁😁😁 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gubben Skrevet 6. oktober Del Skrevet 6. oktober Panda skrev (19 timer siden): Sir du vi skal gå ut å finne ny partner ? 😁😁😁 hvis du sørver partneren slik du skal og du ikke vil ha henne med deg på tur eller smiler når du ser henne så skal ikke jeg være den som gir deg dårlige råd 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.