Gå til innhold

Klosser til felgbrems, kvalitetsforskjell?


Anbefalte innlegg

Ser på klosser til landevei (med bremsebane i alu).

Selges fra 35 kr til over 500 kr for et par. Går fort litt klosser med mye sykling. Noen som vet om det er store kvalitetsforskjeller?

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er forskjeller; men om det kan forsvare prisforskjellen er noe annet
for en del år siden så gikk jeg fra Shimano klosser til Biltema klosser. Biltema klossene ga noe hadde noe bedre bremsevirkining og kortere levetid, men prisen var en fjerdedel.

Jeg har prøvd nobrand klosser fra Kina, billig klosser fra Bikeshop og Shimano. Merker liten eller ingen forskjell. Tror det viktigste er at gummieklossene er relativt nye. Har en meget sterk mistanke om at det koster to-tre kroner og produsere ett par klosser og at resterende beløp skal dekke markedsføring, lagerkost og lønninger.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er forskjell på både klosser og hjulsett. Jeg er stor fan av hjulsettene til Campagnolo og tilhørende klosser. Har prøvd SRAM, Swissstop, Shimano, Non brand (søppel) og en rekke andre, ingen slår Campagnolo sine.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pass bare på at klossene er ment for det materialet felgen er laget av. 
Ikke klosser til alufelg på karbonfelg er vel det viktigste. I alle fall ikke brukte alufelgklosser på karbon. 
 

Utover Gule Swissstop på karbonhjulene har jeg aldri brukt noe annet enn Shimanoklosser på racer. 
Jeg pusla med det på terrengsykkel før Shimano kom med M-system i 1993 (?) De funka så bra man nesten tilga at de varte bare en tur i fuktig vær. 

LarsB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt kjapp googling fra en som jobber for pengene, pris for 4stk klosser:

Swissstop    530,- +  frakt
Promax        70,-  +  frakt
No Brand    25,- fritt levert fra Kina

Jeg har brukt Shimano, Promax og diverse No Brand varianter og kan som sagt tidligere ikke si at det er vesentlige forskjeller. Prisgapet opp til Swisstop tilsier at de klossene bør være veldig mye bedre enn de andre.
Men, har man en dyr sykkel så teller man ikke på kronene når man kjøper deler. Hvis man er på ett trangt budsjett og skal ha deler til en pendlersykkel eller noe gammelt skrammel så er valget enkelt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...