Gå til innhold

Sende sykkel med posten/ postnord


Stigstrong

Anbefalte innlegg

Heia! 

Skal selge ræsern, kjøperne er en annen plass i landet. 

Dette har jeg gjort før med bruk av posten og gammel pappeske. 

Idag viser det seg at posten har maks størrelse på forsendelser som er mindre enn eskens mål (maks 140cm mot esken på 145, og høyde maks 60, esken er 85).

 

Er det noen som har noen fersk erfaring? Skal man oppgi feil mål bevisst? Sykkelen er jo mye verdt. 

Eske er 145*90*30cm og veier ca 14kg.

Postnord har samme problematikk. Begge tjenester med bestilling på nett/ i app. 

Jeg har ikke snakket med kundeservice på noen av dem 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På posten.no sin kakulator ser det ut som de tar i mot pakker større enn 120x60x60, men at det blir et håndteringstillegg på 186 kr. Tenker dette bør dekkes av kjøper.

Går det evt an å krympe esken? Mulig det kan gå med saks, mye teip og litt tålmodighet. Hvis ikke sykkelen er for stor da.

Ville ikke oppgitt feil mål, mulig du får en regning fra posten med gebyr hvis de finner ut? Eller kanskje de sjekker når du leverer inn?

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver å si at pakka er det største alternativ, men får opp samme melding, at pakka er for stor. Og de advarer mot gebyr for feil opplysninger. 

Det er ikke aktuelt å komprimere eske. Veldig rart. Jeg sendte på samme måte i april 2023, da var det ikke begrensning. 

Får nok ta kontakt med kundeservice i morgen. 

Se bilde. Fra app. 

Kan prøve fra pc såklart. 

Screenshot_20241003_185908.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Stigstrong

Maksimal størrelse for Norgespakke er:

Sitat

Maksimumsstørrelse: inntil 240 cm lang, og lengde + omkrets inntil 360 cm.

For din pakke er lengde + omkrets = 145 + 90 + 90 + 30 + 30 = 385 cm.

Da har du alternativene

  • finn en litt mindre sykkeleske (den enkle løsningen - sykkelforhandler nær deg er trolig glad for å bli kvitt en eske)
  • ta sjansen på å levere i pakken du har (risikabelt, jeg har opplevd at pakken måles)
  • sende den som uemballert sykkel (dyrt)
  • finn annen transportmåte

For postforsendelse så vel som på fly er det en utfordring at sykkelesker og -kofferter har est ut i takt med at syklene blir større.

En alminnelig landeveissykkel får du lett pakket i en alminnelig sykkeleske litt mindre enn den du har. Bare husk at pakken/sykkelen av Posten er forsikret for kun kr. 10.000.

Se også tråden Sende sykkel?

Lykke til!

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutes ago, Stigstrong said:

Kan prøve fra pc såklart. 

Beklager, min feil, får samme feilmelding som deg om overskredet volum når jeg klikker «videre» på nett

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips så langt.

 

Jeg har mest trua på å snakke med kundeservice eller finne en annen transportør. Vi får se hva det blir, men syns det var overraskende og litt skuffende at det har blitt såpass små maksmål på pakker! 

 

Har litt snacks som må oppi pappesken så vil som nevnt nødig gå ned i størrelse på esken.

 

Om noen kjører Osl-Sandnes den nærmeste tiden med litt ledig plass, gi en lyd da vel! 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sjekket for et års tid siden, og endte med å demontere og sende i to mindre pakker. Med racer er det enda enklere enn med fulldemperen min. Med mindre noen hyggelige folk kan ta den med tror jeg det er raskest og billigst. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sendt 4-5 sykler nordover i år. Tre i januar og én i høst. Har brukt vanlig sykkeleske på alle. 

I januar kunne jeg bestille på nett, gå i butikk, levere og alt i orden.

I høst fikk jeg feilmelding, det ordnet seg med fysisk oppmøte i post-i-butikk.

Lik pris, mener det var 495, på alle. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

👍

123 skrev (På 4.10.2024 den 8.51):

Har brukt vanlig sykkeleske på alle.

Mange vanlige sykkelesker er jo innenfor Postens krav om maksimumstørrelse. Har selv en slik stående, men nøler litt med å gi den fra meg ettersom den kan komme til nytte.

Alltid gått knirkefritt for meg å bruke esker innenfor maksimumsmålene for alt fra landeveissykkel til gravelsykkel til rittfulldemper. Men de groveste og tyngste syklene krever gjerne større eske.

For ordens skyld: Var dine esker innenfor Postens krav til størrelse? Eller gjaldt feilmeldingen fra Posten nettopp for stor eske?

Ypperlig om Posten i praksis utviser en viss fleksibilitet.

Postnord ville jeg selv vært tilbakeholden med å bruke utelukkende på grunn av mengden anekdoter om tap av forsendelser, som nettopp nevnt på forumet.

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...