Gå til innhold

Hvilke SPD-multirolle-pedaler?


Anbefalte innlegg

Trenger pedaler til min nye White Interceptor gravel bike, eller på dårlig norsk «avskjærer grussykkel» eller «multirollejager» 😄

Det er som sagt en multirollesykkel, som skal brukes til pendling, utban transport, kjøpe brød, og kanskje et lite skogseventyr eller Stravasegment i blant.

Bruker allerede sykkelsko med SPD pedaler. Så hadde tenkt å fortsette med det, med mindre jeg blir overbevist om noe annet ☺️ Ser Crankbrothers dukker opp i søk, men virker ikke som de passer overens med SPD

Vekt er ikke så viktig. Helst noe solid som ikke er for dyrt. Hva som er dyrt er jo relativt, så jeg er åpen for de fleste forslag 😝

Fint hvis de kan brukes uten sykkelsko også, men tror det er viktigere at de er lette å klikke inn og ut av. Har hatt en kombipedal før som var flat på ene siden, og hadde klikk på den andre. Var et evig styr å orientere pedalen rett vei i forhold til hvilke sko jeg hadde på meg (sykkel vs vanlig sko)

 

image.jpeg.7311414207852e5847389d9484c22b2f.jpeg

Har i senere tid brukt en «ren» klikkpedal med klikk på begge sider. Relativt enklere å klikke inn og ut ved stans i lyskryss, fotgjengerfelt, vikeplikt i kryss osv. Kløner litt av og til, men sjeldent. Er Crankbrothers enklere her?

Med vanlige sko en gang i blant fungerer det helt ok, ikke superbehagelig, men bedre enn å gå, og jeg slipper å tenke på hvilken vei pedalen er 😇
image.jpeg.acbcce4423b9d95039c2fccc4265b806.jpeg
 

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt tips fra @JoeT, selv har jeg standardisert på litt mer jålete XT på flere sykler, samt XTR med liten plattform på stisykkelen. De bare varer og varer, selv med kanskje litt for lite vedlikehold (husker ikke sist jeg skrudde opp og fetta dem opp igjen)

Nåværende XT heter vel PD-M8100, tror jeg har forgjengeren på multirollesykkelen min. Bortsett fra potensiell bøtelegging fra stilpoliti, er det en framifrå løsning med ganske stive MTB-rittsko. Sko som er litt mer egna til å brukes av sykkelen er for min del praktisk sånn jeg bruker multirollesykkelen hvertfall.

  • Like 1

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

York skrev (1 time siden):

Var et evig styr å orientere pedalen rett vei i forhold til hvilke sko jeg hadde på meg (sykkel vs vanlig sko)

Selv kjører jeg PD-EH500 eller varianter på en del sykler. Flat på ene siden, men mulighet for å skru inn slike skruer for bedre grep om det er en stisykkel, SPD på andre siden. Jeg bruker slike på pendlersykkelen der jeg klikker inn og ut hele tiden i kryss osv., og synes fortsatt de er langt lettere å klikke inn i enn feks SPD-SL pedaler. Pedalen roterer jo til samme posisjon hver gang siden den ikke er symmetrisk, så synes det går fint å klikke inn i blinde.

  • Like 1

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky | Insta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mange som bruker Crankbrothers? F.eks. Eggbeater-modellen.

Etter et kjapt søk virker det som (korriger meg gjerne):

- Crankbrothers er mer robuste mot gjørme (antar det også gjelder snø)

- Enklere pedaldesign med færre bevegelige deler

- Mer «float» (skoen «roterer» mer fritt sidelengs), som kan være bedre for knærne. Men sammenlignet med landeveispedaler synes jeg SPD har rikelig med flyt.

- Mindre holdbare og vanskelige å overhale. Messingklosser som slites fortere? Ikke mulig å justere hvor stram klikkmekanismen er. Mindre utbredt.

 

For meg, som ikke ofte er i gjørma, virker det som SPD er det soleklare valget av de to.

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...