Gå til innhold

Bruke norgeskart.no, norgeibilder etc som kartbakgrunn ved tegning av ruter som kan eksporteres til garmin


Stefan77

Anbefalte innlegg

I området nær hytta er det en del stisnutter hit og dit som ikke er tegnet inn på noe særlig fornuftige kart, og de er bare stykkevis og delt tegnet inn på norgeskart.no. Noen av disse er/kan være veldig fine og vil også være gode forbindelser for både syklister og fotister. Jeg tenker å gå/sykle opp noen av disse med GPS for å få dem inn i openstreetmap/mtbmap. Har forstått at det slik at det kan bli viktig å ha dokumentert gamle stier for å ivareta retten til å sykle disse stiene i fremtiden. Området er over tregrensa, og noe av dette er innefor landskapsvernområde, som gjør det desto viktigere å dokumentere disse gamle stiene. Da disse stykkevis-og-delt snuttene i norgeskart.no fremkommer noe forskjellig på forskjellige zoom-grader og noe på satelitt så kan det være vanskelig å finne riktig fram til dem i virkeligheten. Jeg ønsker jeg å kunne skissere sånn ca ruten(e) på forhånd før jeg drar ut så jeg får logget mest mulig riktig trase. 

Hvordan kan jeg enklest lage en rute jeg kan eksportere til Garmin med norgeskart og norgeskart-ortofoto, evt norgeibilder, som bakgrunn. I Strava map-switcher så er ikke disse kartene tilgjengelig og disse stiene er totalt fraværende i openstreetmap. 

Alternativet mitt er å lage en hel del koordinatfestede punkter og legge inn manuelt på GPS'en, men det vil jeg helst slippe. Noe annet lurt jeg ikke har tenkt på? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville kanskje brukt Komoot eller Garmin i manuell modus og todelt skjermen, med en av de på den ene halvdelen og annet kart/flyfoto/satelitt på andre halvpart. Når du går eller sykler stien så vil du jo da ta den faktiske stien, og med loggen etter turen kan du justere og koble sammen.

Kanskje ikke enkelt, men sånn jeg har gjort det med noen stisnutter utenfor Røros som lå litt feil i kartet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stefan77 skrev (10 minutter siden):

I Strava map-switcher så er ikke disse kartene tilgjengelig og disse stiene er totalt fraværende i openstreetmap

Norgeskart/"Kartverket" er vel i map switcher? I hvert fall har det vært der i noen år. Men akkurat nå ser det ikke ut som det funker helt (trolig av samme årsak som at det nylig har sluttet å virke som bakgrunn på mtbmap.no), så kanskje det er grunnen til at du skriver de ikke er tilgjengelig? 

Det er mulig å bruke både Norgeskart, Norge i bilder og diverse Strava heatmaps som bakgrunn i JOSM og tegne ei rute der (ikke bare for å legge inn på OSM, men også for å eksportere GPX/rute). Siden du har OSM-erfaring kan det kanskje være et bra alternativ?

  • Like 1

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kartet en kan bruke i gratisutgaven av Gaia GPS er et OSM jeg ofte opplever har litt flere stier enn Norgeskart. Der kan du velge aktivitet, og så lage rute, eksporte som GPX, som importeres i Connect. Betalutgaven har Norgeskart, men har brukt Gaia i 2-3-4 år nå, og vender alltid tilbake til standardkartet.

Du kan se om du finner området på Gaia GPS MAP. Da kan du se om stiene du ser etter er der.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...