Gå til innhold

Del din oppskrift på hjemmelaget sportsdrikk/gel


Flo

Anbefalte innlegg

Hei!

Har du en god oppskrift på hjemmelaget sportsdrikk/gel? Det blir nå konsumert en hel del maxim-gels på tur, og antar at det må være penger å spare på å mekke sammen noe selv.

Ser man kan kjøpe diverse karbohydrat-pulver på nett for en slikk og ingenting. Antar da at det finnes en myriade av gode oppskrifter å følge med riktig mengde av den ene og den andre formen for karbohydrater, og kanskje en dæsj med salt?

Ser for meg å blande sammen noe pulver i riktig blandingsforhold, som jeg kan blande ut i en 0,6l flaske (med saft for smak) som jeg tar med i tillegg til en flaske med rent vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke gels, men hjemmelaget sportsdrikk: 60-100g vanlig bordsukker og en liten dæsj fun sitronsaft. Har brukt dette i over ett år, og merker ingen forskjell fra fancy sportsdrikk med 2:1 fruktose eller andre finurlig blandingsforhold. Holder meg stort sett til det på intervaller inne og ute. Er det ritt så spanderer jeg på meg betafuel eller neversecond c90. Maurten takler jeg ikke smaken på.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har lurt litt på dette med vanlig bordsukker. Kjemisk er jo bordsukker sukrose, som er en sammenbinding av glukose og fruktose. 

Og det er jo nettopp en blanding av glukose og fruktose som holdes fram som den beste miksen i diverse sportsdrikker... Hvorfor ikke bare bruke bordsukker da?

Har det noe med den kjemiske bindingen i sukrose som gjør at det oppfører seg annerledes enn om an blander glukose og fruktose som separate ingredienser kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En rimelig sportsdrikk er husholdningssaft fra Rema. Bland den passe sterkt for ditt behov. Tilsett noe salt eller ta med litt salami hvis du skal svette i timesvis.

(pga. diabetes type 1 bruker jeg slik saft som "reguleringsinput" for å styre blodsukkeret mitt, og det er mye enklere å få det til med slik saft enn med f.eks. gel, barer o.l., etter min erfaring. Tar med gel som høykonsentrert backup hvis drikkeflaska blir tom.)

Flo skrev (25 minutter siden):

Har det noe med den kjemiske bindingen i sukrose som gjør at det oppfører seg annerledes enn om an blander glukose og fruktose som separate ingredienser kanskje?

Sannsynligvis - i mange sportsdrikker er det jo et poeng at det skal tas opp veldig kjapt, og det tas kjappere opp hvis det er ferdig fordøyd 😉 Jo flere bindinger som må brytes i fordøyelsen, jo treigere tas det opp.

Stivelse består f.eks. kun av sammensatte glukosemolekyler, og glukose virker jo kjapt i seg selv, men stivelsen absorberes treigt på grunn av alle bindingene (som f.eks. i rå potet, grønn banan eller rå gulrot). Koker du stivelsen blir den mye kjappere, men ikke like kjapp som ren glukose.
(er klar over at det finnes egne sportsdrikker med en del stivelse for å få det til å virke "passe kjapt" for veldig langvarig aktivitet. har liten erfaring med det selv, er avhengig av rask respons på sportsdrikk.)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært artig om noen hadde oppskrift på gel. Må jo ha noe som gjør det til gele, og ikke bare sirup. Xantangummi får man vel tak i, om kanskje ikke bare vanlig gelatin kan funke.

Vi har også noen gjenbrukbare klemmeposer ment for barn, det kunne jo fungert som beholder. Så slipper man søppel i tillegg.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlig pektin vil sikkert fungere helt bra til å lage gels. Brukes jo for å lage syltetøy gele, eksempelvis ripsgele. For en gel bør en kanskje ha større andel pektin enn til syltetøy gele. Så vanlig godt sukret saft med pektin burde fungere. Eventuelt tilsette litt salt og kanskje glukose/druesukker. 

EirikPeirik skrev (18 timer siden):

Hadde vært artig om noen hadde oppskrift på gel. Må jo ha noe som gjør det til gele, og ikke bare sirup. Xantangummi får man vel tak i, om kanskje ikke bare vanlig gelatin kan funke.

Vi har også noen gjenbrukbare klemmeposer ment for barn, det kunne jo fungert som beholder. Så slipper man søppel i tillegg.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...