Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Kjasmas skrev (På 3.8.2023 den 21.16):

Måtte nettopp returnere et par Nike tempo % hvor sålen løsnet. Nike er kjipe på nye sko og returnerer kjøpesummen (kjøpt på salg) så i utgangspunktet er jeg ikke så gira på å kjøpe nye Nike. 
 

Egentlig vært veldig fornøyd med Nike tempo, men blir litt irritert og det er jo så mye annet spennende der ute. 
 

For øvrig så består skoskapet av: 

Nike zoom fly 5, ascis magicspeed 2, asics novablast (noe utløpt), asics ds trainer, asics ett eller annet terreng og et par veldig utløpte NB 1080. 
 

Noen som har noen spennende tips? Liker egentlig lettløpte sko kjenner jeg.. 

Sent innpå her jeg, men siden du ser ut til å ha noenlunde samme skosmak som meg så har jeg kanskje et tips.

Har akkurat pensjonerrt mitt Next% Tempo-par etter 1000 km, noe jeg er fornøyd med. Supre sko som jeg tenkte å pensjonere for lenge siden, men har stadig blitt overrasket over hvor gode og hvor godt de har holdt seg. 

 

Er på femte paret med Novablast, som jeg elsker, veldig anvendelige sko. Hoka mach 5 vinner ofte tester i kategorien allsidige sko. Jeg har de også og liker de godt, men skjønner ikke at de kan være bedre enn Novablast.

Så da, til tipset: 🙂 Jeg har tenkt lenge på Superblast, siden jeg liker Novablast så godt. Men jeg har sett at mange ikke synes de er verdt prisforskjellen mot Novablast. Nå har jeg dratt på meg en skade, så da tenkte jeg at nå er sjansen her til å prøve noe lettløpt med enda bedre demping. Så jeg syklet til Løplabbet Ullevål stadion og fikk tak i et Superblast-par som jeg prøvde dagen etter. Det ble øyeblikkelig forelskelse. Dagen etter var det kvalitetsøkt, og turde ikke annet enn å velge et trygt velbrukt par, og etter det har skaden gjort at jeg har holdt meg til sykling.

Men jeg synes absolutt du skal gi Asics Superblast en sjanse!

(og jeg har lyst til å teste begge Hoka-modellene som Torbjørn tester... 😉 )

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjell Arne skrev (53 minutter siden):

Sent innpå her jeg, men siden du ser ut til å ha noenlunde samme skosmak som meg så har jeg kanskje et tips.

Har akkurat pensjonerrt mitt Next% Tempo-par etter 1000 km, noe jeg er fornøyd med. Supre sko som jeg tenkte å pensjonere for lenge siden, men har stadig blitt overrasket over hvor gode og hvor godt de har holdt seg. 

 

Er på femte paret med Novablast, som jeg elsker, veldig anvendelige sko. Hoka mach 5 vinner ofte tester i kategorien allsidige sko. Jeg har de også og liker de godt, men skjønner ikke at de kan være bedre enn Novablast.

Så da, til tipset: 🙂 Jeg har tenkt lenge på Superblast, siden jeg liker Novablast så godt. Men jeg har sett at mange ikke synes de er verdt prisforskjellen mot Novablast. Nå har jeg dratt på meg en skade, så da tenkte jeg at nå er sjansen her til å prøve noe lettløpt med enda bedre demping. Så jeg syklet til Løplabbet Ullevål stadion og fikk tak i et Superblast-par som jeg prøvde dagen etter. Det ble øyeblikkelig forelskelse. Dagen etter var det kvalitetsøkt, og turde ikke annet enn å velge et trygt velbrukt par, og etter det har skaden gjort at jeg har holdt meg til sykling.

Men jeg synes absolutt du skal gi Asics Superblast en sjanse!

(og jeg har lyst til å teste begge Hoka-modellene som Torbjørn tester... 😉 )

 

Takk for tipset. Jeg har også sett på Superblast da jeg har vært veldig fornøyd med Novablast som funker godt til alt. Jeg må dog erkjenne at forelskelsen til Novablast falmet litt da jeg kjøpte både Nike Tempo og Asics Magic Speed (2), men det er kanskje her Superblast kommer til sin rett igjen siden det er Novablast og Magic Speed smeltet sammen? 

Absolutt en kandidat! 

Må også skryte av Magic Speed som jeg nå har brukt på en del lengre turer siden Nike Tempo mangler i samlingen; dette er virkelig anvendelige sko med god respons og som er ganske skånsomme for beina. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

For å skifte bruksområde litt, etter at jeg var med på terrengløp i relativt våte forhold, hva er gode sko for 10 km + løp som går på noe grus, men også på sti og våt lysløype. Grep må være bra, gjerne i litt gjørme også, uten at det føles for grovt på grustransporten. Trenger ikke en Irock. 

Gode tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er periodejogger og har etter hvert vært innom mange merker og mange skopar…

Det viktigste er er selvsagt å kjøpe riktig type sko, riktig passform og sko som passer dine særegenheter mtp pronasjon, steg osv…

Personlig har jeg aller best erfaring med Brooks, både når det gjelder utvalg i modeller, passform og holdbarhet. 

En tur til Løplabbet (hvis det fortsatt eksisterer) kan være verdt både tiden og de hundrelappene ekstra du betaler for skoen (sammenlignet med å kjøpe sko på eks. XXL. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å finne løpesko som passer din fot krever for de fleste en del prøving og feiling. Et generelt tips er  å tråle Finn etter noen som har kjøpt i feil størrelse e.l. 

Personlig dør jeg litt innvending av treige og tunge mengdesko. 

Selv liker jeg skoene fra Hoka som markedsføres som "responsive" og "nøytrale".  Har også testet de med mer demping, det føles som blylodd på foten. 

Jeg ville også testet hoka Rocket x2. 

Du kan også se på Mach evt. Mach X. 

Jeg ville også ha kikket på nye Saucony Kinvara 14, som skal fungere til både konkurranse og mengde.

Når det er sagt er Nike Air Zoom Alphafly NEXT% helt sinnsyke sko - har aldri hatt noe på foten som har føltes i nærheten. 
 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye av løypen er på grus? Og er lysløype egentlig bare grusvei eller er det skispor med alt av underlag det innebærer?

Jeg liker terrengsko med middels tagger på sti og i mer våte skogsløyper/traktorvei. Har nå Altra Lone Peak 6 og tidligere hatt Inov-8 212. Begge skoene er gode på sti, men kan fort bli vonde på lengre grusetapper. Hoka Speedgoat slår meg som en mulighet, om en liker Hoka sko. De kommer i normal og wide utgave. Kun prøvd de i butikken, så har intet erfaringsgrunnlag.

Hvis stiene er tørre og jeg må ha transportetapper på grus, kan jeg fint bruke Asics Kayano eller Altra Torin. Altså klassiske grussko. På våt traktorvei med vått gress, er de oppskrift på å ende horisontalt pga. dårlig grep.

Endret av Andreas

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lyskøype er litt av alt, men lite grusvei som sådan, heller mer gress og oppgåtte stier som gjerne blir gjørmete og sleipe når det regner. Grustransporten er gjerne ikke mer enn 5-600 meter til/fra og da i sum < 10% av løpet. 

Liker også mindre tagger og har løpet en del i Tecton, men den sitter ikke godt nok når det blir sleipt og glatt gress blir gambling. Tørre stier derimot så er det go-to skoen for meg enn så lenge. 

Lukter på Inov-8 G270 V2, men usikker på om jeg egnetlig burde gå for noe enda litt grovere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mudclaw har 8mm lugs, som vil gi litt bedre grep enn Tecton og TrailFly G270 sine 4mm. Trailfly hadde et spennende knastemønster da, men kanskje best for gjørme? Hoka Mafate har 5mm. Mønsteret har mye å si, men det er litt vanskeligere å bedømme.

Må innrømme at jeg velger grus når det er veldig våt, så jeg føler Lone Peak sine 4mm holder. Ser at det står Inov-8 212 V2 har 8mm, og hvis mine gamle hadde noe lignende, var det egentlig aldri noe jeg tenkte over som et problem. Grepet på de var helt klart bedre enn Lone Peak. 8mm lugs er ikke det beste å løpe på på hardt underlag, men det er jo hovedsakelig ment til litt myke stier, med myk jord/gjørme/etc. Riktig verktøy til riktig forhold. Jeg likte veldig godt knastemønsteret til 212, og der ligner på Mudclaw sitt. Kan se for meg at de klarer slå gjennom det glatte gresslaget, og få grep der bunnen er litt fastere.

Synsing fra min side.

Ser Pulssonen har test endel av de nevnte skoene, så han har kanskje innspill.

  • Like 2

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjell Arne skrev (På 11.8.2023 den 11.38):

Sent innpå her jeg, men siden du ser ut til å ha noenlunde samme skosmak som meg så har jeg kanskje et tips.

Har akkurat pensjonerrt mitt Next% Tempo-par etter 1000 km, noe jeg er fornøyd med. Supre sko som jeg tenkte å pensjonere for lenge siden, men har stadig blitt overrasket over hvor gode og hvor godt de har holdt seg. 

 

Er på femte paret med Novablast, som jeg elsker, veldig anvendelige sko. Hoka mach 5 vinner ofte tester i kategorien allsidige sko. Jeg har de også og liker de godt, men skjønner ikke at de kan være bedre enn Novablast.

Så da, til tipset: 🙂 Jeg har tenkt lenge på Superblast, siden jeg liker Novablast så godt. Men jeg har sett at mange ikke synes de er verdt prisforskjellen mot Novablast. Nå har jeg dratt på meg en skade, så da tenkte jeg at nå er sjansen her til å prøve noe lettløpt med enda bedre demping. Så jeg syklet til Løplabbet Ullevål stadion og fikk tak i et Superblast-par som jeg prøvde dagen etter. Det ble øyeblikkelig forelskelse. Dagen etter var det kvalitetsøkt, og turde ikke annet enn å velge et trygt velbrukt par, og etter det har skaden gjort at jeg har holdt meg til sykling.

Men jeg synes absolutt du skal gi Asics Superblast en sjanse!

(og jeg har lyst til å teste begge Hoka-modellene som Torbjørn tester... 😉 )

 

Novablast ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (51 minutter siden):

Mudclaw har 8mm lugs, som vil gi litt bedre grep enn Tecton og TrailFly G270 sine 4mm. Trailfly hadde et spennende knastemønster da, men kanskje best for gjørme? Hoka Mafate har 5mm. Mønsteret har mye å si, men det er litt vanskeligere å bedømme.

Må innrømme at jeg velger grus når det er veldig våt, så jeg føler Lone Peak sine 4mm holder. Ser at det står Inov-8 212 V2 har 8mm, og hvis mine gamle hadde noe lignende, var det egentlig aldri noe jeg tenkte over som et problem. Grepet på de var helt klart bedre enn Lone Peak. 8mm lugs er ikke det beste å løpe på på hardt underlag, men det er jo hovedsakelig ment til litt myke stier, med myk jord/gjørme/etc. Riktig verktøy til riktig forhold. Jeg likte veldig godt knastemønsteret til 212, og der ligner på Mudclaw sitt. Kan se for meg at de klarer slå gjennom det glatte gresslaget, og få grep der bunnen er litt fastere.

Synsing fra min side.

Ser Pulssonen har test endel av de nevnte skoene, så han har kanskje innspill.

TrailFly G 270 V2 er en god allrounder, men grafitt sålen er litt oppskrytt. Det vil du, den var overlegen, men nå er det mange gode alternativer.

VJ MAXx er min soleklare favoritt om jeg trenger en sko som gir 100% sikkert grep og god stabilitet i teknisk krevende terreng, men det er ikke den jeg tar til turer på grus og fine stier. Da blir det HOKA Speedgoat 5. Bestilte faktisk et nytt par som jeg mottok i går. Jeg har jo huset fullt av sko, men likevel er det de jeg velger. Fungerer til alt.

TrailFly G 270 V2 er også en fin allrounder, og har jo nulldropp og dermed veldig god løpsfølelse.

Salomon har også mye fint, og Ultra Glide 2 og Glide Max TR er utrolig komfortable, men du føler deg ikke akkurat rask ☺️. Syntes de er bedre som tursko enn løpesko.

Salomon Pulsar Pro 2 er en leken og moro sko, men ikke så stabil i teknisk krevende terreng, og ganske minimalistisk. Ville lett brukt den på en konkurranse, men ikke som allround sko.

Så liker jeg veldig godt ASICS GEL-Trabuco 10, altså den forrige utgaven. Outnorth har hatt heftig tilbud på den. Det er en bedre allrounder en Trabuco 11 som i større grad prioriterer demping og komfort.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...